söndag 31 oktober 2010

Vinter på G.


















31 Oktober = Vintertid

Så var det dags igen, dagen jag fasar för sedan 6 månader tillbaka, Vintertid och dags att ställa om klockorna igen.

Förr var jag uppe mitt i natten och började med denna omställning så att när man steg upp på morgonen så skulle minsann rätt tid visas.

Det var förr det, nu orkar man knappt stiga upp på morgonen ens, och först när man sitter där sömndrucken med sin kopp kaffe börjar man fundera på detta med att ställa om klockor. Efter en stunds stirrande på klockorna runt om en så kommer nästa tanke, sex månader går ju trots allt ganska fort varför inte låta fanskapen vara.

Men så segrar förnuftet till slut och ett tungt och tidskrävande arbete tar vid.

När man till slut är klar och börjar pusta ut så upptäcker man ännu en klocka som skall ställas om. Och en till och en till.


Klockor till salu billigt


Funderar på att sälja mina klockor men när är det rätt tid? Kanske när klockorna är just ställda efter sommar- resp vintertid. Jag har en känsla av att då får man ut de bästa priserna. Fast å andra sidan så är ju tid också pengar.


Om P-böter

Såren har just börjat att läka efter min sura böteslapp för drygt en månad sedan (se tidigare bloggar) när jag idag läser i Kvällsposten om en Malmöbilist som fått böter för en felparkering i Stockholm. Personen ifråga hade inte varit utanför Malmö vilket han kunde bevisa. Problem nr ett var att eftersom bilen inte varit i Stockholm så hade han inte fått någon böteslapp, denna satt givetvis på syndarens bil. Det var först när han fick en påminnelse som han blev varse om den s.k. felparkeringen.


Det naturliga är givetvis att inte betala utan att slå en signal till P-bolaget i Sthlm och reda ut detta med en gång. Fast nu är det ju så att P-bolagen är inte de som svarar i telefon när det ringer precis, "vad fan har dom sina telefoner till"?


Detta innebär att Malmöbilisten måste betala 900:- + 150 i förseningsavgift och ytterligare 600:- till Kronofogden om han inte betalar.


Än en gång går man upp i varv. Vad är det för lagar som råder i detta land?


Varför skall man betala och sedan överklaga till en domstol som är P-bolagets egen, snacka om jäv. Ett fall som detta liksom mitt där P-bolaget sade sig ha foto som bevis men vägrade tvärt att visa upp det, borde inte få förekomma i ett samhälle som kallar sig för ett "Rättssamhälle".


Nej det är rent ut sagt en "jävla", förlåt svordomen, extraskatt som man klämmer försvarslösa bilister på. Buu.


Här måste en lagändring till och det fort...Oskyldiga mäniskor skall inte behandlas på detta sätt. Det måste vara P-bolaget som ex. via foto, som man givetvis skall låta motparten ta del av, skall visa att man har rätt alt fel.

MKB och Kabel TV


Ni som läst förra veckans blogg vet att jag ondgjorde mig över MKB:s (Malmö Komunala Bostadsbolag) avtal med Connect TV. Många har kommenterat detta inte minst min frisör som har en del MKB hyresgäster som kunder.


Det har snackats en del sa han men han hade väl inte lagt någon större vikt vid detta förrän jag nu kom och gnällde. Jo sa han nu vet jag bättre vad det handlar om och det är ju förjävligt om Ni inte ens har TV4+ eller TV4 Sport detta finns ju i alla betalkanalernas grundutbud.


Det hör till saken att vi har VIASAT Guld d.v.s. kanalens dyraste utbud.


Jag har tillskrivit MKB och väntar svar från dessa. Jag lovar att publicera detta svar i kommande blogg.


Förresten det är tråkigt eftersom jag tycker att MKB är i övrigt en bra hyresvärd men här har det gått snett nånstans.

Veckan som gick = Härlig Musik


En hel del musik. Det började förra lördagen med en Storbandskonsert i Köpenhamns nya Konserthus med Danmarks Radios Big Bandet (det heter faktiskt så). Bandet håller mycket hög klass och det visade man för några år sedan när man hade en duell med BBC Big Band i Köpenhamn. 


Många menar Världsklass vilket ju är ett ofta använt ord men samtidigt så kan man konstatera att vi har mycket bra musiker i Scandinavien.


I DR bandet finns idag inte mindre än tre Svenska musiker.






























 Konserten som jag bevistade var nr sex i ordningen med DR bandet, den klart bästa av dessa sex.



Gäst var f.d. Rolling Stones trummisen Charlie Watts som kanske inte var så exakt i sina anslag som ordinarie trummis (Sören Frost) i DR Bandet eller Anders Hassgård som finns i Amiralens Storband.


Men så finns Anders H. till vardags i Malmös eminenta Symfoniorkester och här får man inte slarva med takten.
Ändå så var Charlie Watts en intressant bekantskap och han var inte dålig på att driva upp tempot till Rolling Stones nivå där det behövdes.


I Fredags så besökte Amiralens Storband Staffanstorp Bibliotek där man konserterade i en till bristningsgränsen fylld Konsthall.


En mycket bra konsert med Harry Arnold som tema och som backades upp av Harry Arnold sällskapets fina utställning om Harry Arnold. Denna finns kvar t.o.m. söndag så missa den inte.

























Kolla gärna in DR Bandet och Amiralens Storband på webben.

http://www.dr.dk/koncerthuset/DR-BIG-Bandet
http://www.amiralensstorband.se/


Sedan så unna Er gärna en liten stund och kolla min Youtubesida här finns en hel del intressanta inslag. Här hittar Ni även s.k. favoriter och detta är inslag som jag lånat (fullt lagligt) från andra.

I lördags så passerades 23ooo tittare som spanat in mina egna inslag vilket har uppnåtts på c:a 18 månader.

www.youtube.com/malmoearena

Fler intressanta www adresser är min s.k. fotoblogg:
http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/


Bästa Hälsningar

Kenneth








Inga kommentarer: