onsdag 26 september 2012

Skånska Smultronställen


Skånska Smultronställen

Min förra blogg handlade ju bl.a. om Johannamuseet utanför Skurup. 
Ett mycket omtyckt utflyktsmål. Jag berättade då att jag skulle
besöka ett annat museum i veckan därpå. Det besöket klarades
av i söndags när jag besökte Autoseum i Simrishamn. Det var
Kungl.Automobilklubbens (KAK) södra avdelning som arran-
gerade detta besök. När jag var där så slog det mig att dessa
två museum kompletterade varandra perfekt och ligger inte 
längre från varandra (c:a 60 km) utan att man lätt kan besöka
 båda på samma dag. 

Denna dag förgylldes inte bara av besöket på museet utan även
 av en god lunch bestående av ett rejält ugnsgratinerat lår från
 en stor kyckling eller från en rejäl höna. Just nu debatteras det
 ju livligt om värphöns som förstörs istället för att hamna på 
middagsborden.

Oavsett vilket så var det en mycket god lunch tillagat av Lulu
som under ett antal år drev Illstorps Lustgård (ännu ett av
våra smultronställen i Skåne). 

Men en gammal god vän fanns också på plats, Svenerik Eriksson
som jag under mina år som bilman och bussföretagare hade
många kontakter med. Mer om Svenerik längre ner i bloggen.   

Sherlock Holmes förmodar jag
Det var tre år sedan jag besökte museet senast och jag hade 
stora förväntningar eftersom museet hade tagit över Skoklosters
förnämliga bilsamling sedan dess. Men man hade också ökat
Billegenden Nisse Nilssons redan tidigare fina samling med
ytterligare ett antal dyrgripar.  

För att göra det hela enklare så rekommenderar jag läsaren
 att kolla in länken till Museets hemsida nedan. Här hittar
Du allt om museet. 


Läckra sportvagnar finns det gott om i Autoseum.
Utveckling de senaste 100 åren

Det går inte att komma ifrån, utvecklingen i bilbranschen är imponerande
utom i ett fall, El-bilen.  Milburn Electric som ni ser på bilden nedan är
 från 1919 d.v.s. för nästan 100 år sedan. Idag arbetar alla biltillverkare
(nästan i alla fall) med att utveckla El-bilar som fungerar enkelt och bra
men skall detta verkligen ta 100 år?




Kort över till Johanna
Ännu en el-bil från 1919


En av Johannamuseets läckerheter visas upp av Johannas Bengt Almkvist
(foto Britt Risberg)
Läs artikeln på nedanstående länk:

http://www.ystadsallehanda.se/skurup/article1207464/Elbil-fraringn-1919-medverkar-i-tv.html

Åter till Autoseum

Avdelning mopeder och motorcyklar

Där fångades min blick direkt av en röd mopedklassiker, en Puch 
som alla 15-åringar hade överst på sin önskelista, även jag. Här
stod en jätteläcker sådan och jag kan lova att mina ögon tårades.
Det blev ingen Puch för mig, det blev en Svalan som jag inför-
skaffade med hjälp av mina snälla föräldrar.

En något gubbig moped men trots detta var jag jättestolt över
den. Det var ju status att som 15-åring äga en egen moped.



Åter till bilarna

Trots alla fina MC och mopeder så är det bilarna i högsätet.

En av utställningens läckraste sportbilar, en Austin Healey 100-six
 från 50-talet i nyskick.
Nisse Nilsson Collection

För de som följt bilbranschen genom tiderna är Nisse Nilsson ett
välkänt namn. Nisse har sysslat med det mesta inom bilbranschen.
Allt ifrån försäljningschef på Philipsons i Malmö till egen Porsche-
agentur men mycket handlar också om bilsport.

 Nisses hobby är att samla på bilar och motorcyklar. Han har 
 byggt upp en fantastisk samling som finns i såväl Malmö som
på Autoseum. 

Nisse engagerade sig för ett antal år sedan i Autoseum och 
flyttade då över ett ansenligt antal av sina bilar och Mc. 
Numera så äger dessutom Nisse fastigheten.
  

I museet finns en specialavdelning som huserar en del av 
Nisse Nilssons samling. 


En Talbot Lago Baby 1950 med en BMW 503 1957 i bakgrunden

Rolls Royce kan man knappt ta miste på. 
Den svarta Rollsen längs bak har ägts av Zsa Zsa Gabor

Intresset för Nisse Nilssons bilar var och är stort
Ännu en legend

Vet Ni inte vem Svenerik Eriksson är? Kolla då artikeln i länken nedan som
skrevs för drygt ett år sedan.

Jag lärde känna Svenerik på 60-70 talet. Svenerik arbetade med 
Staffan Svenby (som tyvärr inte lever idag) med bla. Motormässan
 i Malmö. Tävlingsföraren Ronnie Peterson var också en viktig
 person i Sydexpos verksamhet som företaget heter och som 
bl.a. arrangerade Motormässan i Malmö. Man arrangerade också
alla slags motortävlingar i hela landet. 

Både Staffan och Svenerik var mycket ambitiösa och dessutom 
trevliga bekantskaper.

Tyvärr så tog en stor del av entusiasmen för bilsport slut för
dom båda när Ronnie Peterson (som stod dem mycket nära)
förolyckades på Monza 1978. 

Ronnie Peterson utställningen


Svenerik var chefredaktör för en av landets motortidningar, KAK:s 
Svensk Motortidning. Sveneriks krönikor var obetalbara. Man vred
 sig ofta av skratt över hans kåserier.

 Några av dem har blivit riktiga klassiker. 

Idag c:a 10 år efter att KAK lade ner tidningen (av 
ekonomiska skäl) så tänker man sig gärna tillbaka 
till de dagar då tidningen damp ner i brevlådan.

Man skall inte bara nämna Svenerik utan även hans parhäst
 Jüri Kann, som är en ypperlig tecknare, vars teckningar hade 
samma knorr som Rit Olas underbara teckningar i Se. 

Jüri var otrolig på att fånga upp det som Svenerik kåserade
 om och höjde därmed Sveneriks artiklar till en ännu högre nivå. 
    

Svenerik Eriksson och KAKs ordförande Christina Carlsen

Från vänster: Uno Levinsson, Nisse Nilsson, Svenerik Eriksson och Bertil Liljequist 
Vi samlades inledningsvis i den trevligt inredda Cafeterian där
 vi välkomnades av en av Museets skapare, Uno Levinsson.

Mannen längs till höger är KAK:s Bertil Liljequist som svarar 
för de trevliga arrangemangen för KAK i Södra Sverige. 

Mer om KAK kan ni läsa på nedanstående länk:
www.kak.se

(bläddra in er på Södra Avdelningen så kan Ni läsa om vad som händer här nere i syd)


Svenerik Eriksons och Jüri Kanns Hjulboken finns på museet till försäljning

Till slut mitt favoritbil-nummer


Det bilnumret skulle t.o.m. jag komma ihåg!!


Och den goda lunchen
Den läckra kycklingen/hönan som Lulu lagade till


Till slut några bilder från  
Johannamuseet


Säsongen är tyvärr över för denna gång. Man har dock några trevliga
aktiviteter inom kort, som t.ex. två Wienerkonserter och inför julhelgen 
en mysig julmarknad. 

Kolla in länken och ta del av vad som händer härnäst.
www.johannamuseet.se

Man tar dock emot bussgrupper efter beställning.




Betr. Automuseums öppettider så har man öppet även under 
lågsäsongen lörd- och söndagar samt för grupper även var-
dagar. Mer om detta på deras hemsida. 

www.autoseum.se 

Ha en skön vecka
Kenneth

Foton: Kenneth och Anne-Marie
Peka på bilderna så blir dessa större

Andra intressanta www adresser:
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com

www.youtube.com/malmoearena
(Diverse filmer och bildspel)

Inga kommentarer: