måndag 18 oktober 2010

Tillbaka till vardagen






För större bilder, peka.






En normal vecka

Vi har just hämtat oss efter den härliga semestern i Garda mm. Allt fungerade ju helt perfekt vilket Ni kan läsa om i mina tidigare bloggar.

Att åka med biltåg var en intressant upplevelse som trots vissa skönhetsfel gav mersmak. Detta kan Ni också läsa om.

Förra veckan avslutades med en Öresund runt tur med mig som guide och Swedbank Åstorp/Bjuv som kunder. En fantastisk senhöstdag, trevliga resenärer, god frokost (lunch) på mitt favoritställe d.v.s. Café Petersborg. Kasper Cetti som driver denna lilla fina krog var strålandes glad för han har nästan fullt upp hela hösten.

Han berättade att han har bokat in 400 personer om dagen i November-December när det är dags för danskarnas julefrokostar och julmiddagar. Normalt så har Kasper bara öppet om dagarna men i december så kör man från morgon till kväll.

Vår tur avslutades med färja Helsingör - Helsinborg och färden dit längs den underbara Strandvägen i bästa tänkbara höstväder och med Eva bakom ratten.


Upptäck Köpenhamn








Christian den IV lät uppföra den unika staden i staden på 16 - 1700-talet



Vad skall man passa på att upptäcka när man är i Köpenhamn? Nyeboderna (ovan) är naturligtvis ett måste liksom Islands Brygge. Men det är frågan om inte "nya" Köpenhamn också är ett måste. Örestad med den jättelika DR Byen med dess häftiga Konserthus, Holmen med Nya Operan, på sommarhalvåret givetvis Langeline med alla sina kryssningsfartyg. Tuborgs hamn tycker jag är häftig liksom Norra Hamnen med Jörn Utzon ritade Paustians Möbelvaruhus får man inte heller missa.

Nya storhotell

Åter "nya" Köpenhamn, flera stora hotell har under året invigts, Crown Plaza och Hotel Cabinn Metro, båda i Örestad, samt Hotel Tivoli.







Hotel Cabinn Metro












Crown Plaza, Holiday Inn kedjans
First class hotel.







Och till våren slår Scandinaviens största hotell upp portarna, Kongresshotel Bella Center. Med sina 814 rum så blir det därmed större än vårt Gothia Towers.
Det är NCC som svarar för 1,6 (DKr) miljarders bygget.







Kongresshotel Bella Center









Ett hotell med djärv arkitektur som med sina lutande ytterväggar kommer att väcka stor uppmärksamhet i bl.a. Arkitekt- och byggkretsar och som kommer att locka ytterligare tusentalet besökare till staden.

Priusen tjurar.

När jag skulle köra tillbaka på kvällen från Tjörnarpsbuss till bostaden så var min Prius stendöd. Batteriet var slut eller hade tappat laddningen.

Tack förresten, för skjutsen hem till bostaden Eva.


Idag så fick jag ta tag i detta och det visade sig att jag tydligen missat att släcka parkeringsljuset när jag ställde bilen från mig, genant. Det löste sig dock smidigt för jag fick starthjälp av en bärgningsfirma och efter c:a 30 minuters körning så fungerade batteriet igen. Jag vågar dock inte helt lita på att batteriet är tilltäckligt laddat så jag körde till Toyota och bad dessa att ställa bilen på laddning över natten.


Jag tänkte i mitt stilla sinne vad som skulle hänt om Priusen varit ombord på Biltåget och inte kunnat starta när man var framme vid slutdestinationen och alla har bråttom och inte bilfanskapet startar.

Vännen

Kenneth


PS: Missa inte Musikern Mattias Nilssons fantastiska bilder på min fotoblogg.
övrigt: http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com

Videor på www.youtube.com/malmoearena








Inga kommentarer: