onsdag 6 oktober 2010

Reserapport del 3.












För större bilder klicka på dem




Mot nya djärva Mål(tider)...

Efter tre dagar i OS Skidorten Seefeld så känns det bra att fortsätta vår semester nu vidare till slutmålet Riva del Garda.






Flitig fotograf som har flera bilder med i denna och kommande bloggar.









Men först några rader om Seefeld och det fantastiska hotellet Kaiserhof. Seefeld ligger c:a 25 km söder om Innsbruck. Innsbruck var värd för OS 1966 och även 1974. I Seefeld arrangerades en hel rad av skidtävlingarna. OS innebar ett rejält uppsving för den tidigare okända orten.






Vårt hotell Kaiserhof fantastiskt vackert beläget. Tyvärr dock en skaplig bit från Seefeld.






Jag var i Seefeld i början av 50-talet med mina föräldrar och då bestod Seefeld av ett dussin hus plus ett antal Gasthaus. Idag är Seefeld en häftig innestad (ort) för alla slags aktiviteter som bl.a. vandringar men massor med häftiga skidbackar gör att folk vallfärdar hit nästan året runt. Seefeld ligger på c:a 1250 m.ö.havet.

Härifrån gjorde vi små utflykter med Viktor d.v.s. vår SAAB Cabbe som trivdes som fisken i vattnet. Givetvis alltid nercabbad eftersom vädret är det rätta.

Beträffande vårt hotell, Kaiserhof, så var det precis som ett hotell skulle vara om jag själv haft en dröm att driva ett hotell. Allt var perfekt med underbar inredning
och härliga färger på allt som mattor, gardiner, möbler för att inte tala om dukningarna som varje dag överträffade föregåendes dags dukning.






Utsikten från vårt rum inte heller dålig









Vårt rum var riktigt stort och genomgående med utsikt på två håll. Givetvis en härlig balkong mot höga berg och djupa dalar. Vi betalade c:a 900 kronor per dygn och då visste vi inte om att halvpension och eftermiddagskaffe/kakor ingick i priset vilket var en trevlig överraskning för oss.

Tuffa backar för alla fordon

I Alperna så testas fordonen hårt. Här gäller det att hushålla med bromsarna och använda växlarna flitigt. Fordonen (bussar - lastbilar) är utrustade med avancerade bromssystem och förarna är skickliga yrkesmän och vet hur man skall använda fordonets bromsar på rätt sätt i de kraftiga nerförsluten. Som gardering finns avkörningsramper på de flesta kraftiga nerförslut.



Timmerbilar = Tyngsta möjliga last











Slutmålet för resan, Gardasjön

Nu befinner vi oss på resans slutmål Gardasjön eller rättare sagt Riva del Garda.
En tuff 30 mils körning längs Motorvägar på 1500 meters höjd, över Europa-Brücke och genom Brennerpasset i sällskap med långtradartåg i det oändliga.

















Men också slingrande småvägar med massor med trafik innan vi till slut nådde resans hägrande slutmål, Gardasjön nu endast c:a 30 meters höjd över havet.

Hotellbytet

När vi kom till vårt hotell så välkomnades vi av en orolig ägare?? som stammande berättade att vårt (i förväg betalda rum) var uthyrt till en bussgrupp.

Han förklarade att han fått en förfrågan från ett reseföretag som ville boka in en stor grupp och vårt rum behövdes. "Kan Ni tänka Er att bo på hotellet bredvid" frågade han?

Jag vet själv hur det känns när man får en liknande förfrågan, så framför sig hade han två gäster som visade full förståelse.

Givetvis så skulle middagen intagas på ursprungshotellet medan frukosten på hotellet som vi övernattade på. Vi skulle få fria måltidsdrycker och en bamsestor välkomstdrink som kompensation.

En rapport till kommer.

Eftersom vi nu har fått kontakt med omvärlden igen tack vare att vårt hotell i Garda hade Wi-Fi så vågar jag lova ännu en rapport innan den förfärliga tågresan med Autozug tar vid men denna är trots allt bättre än att ligga och tragga på vägarna 125 mil c:a innan man når Hamburg.


Bästa Hälsningar från vännerna
Kenneth o Anne-Marie

Foton: från oss båda

Inga kommentarer: