måndag 11 oktober 2010

Slutrapporten






För större bilder peka på dem.








Slutet gott allting gott

Hemresan, 160 mil på ett dygn. Ni som följt vår 10 dagarsresa i de senaste bloggarna vet att första dagen med biltåg Hamburg - München bjöd på en del överraskningar. Ändå kostade vi på oss en riktig sovkupé med aircondition och andra bekvämligheter.

Nu skulle vi i "värsta" fall tvingas att dela kupé med okända människor och i en liggvagn. Fem bäddar fanns i kupén men en tröst var att här skulle finnas restauragnvagn vilket vi kollade noggrant innan avresan.

Dagen började med en vacker bilfärd c:a 10 mil från Riva del Garda till Bolzano.
I Bolzano hade vi några timmar innan det var dags att köra ombord Viktor på tåget.
Det var många fordon och det var väntelista vilket ju inte vi berörde oss.

Ytterligare två Biltågsavgångar denna dag från Bolzano till Düsseldorf resp. Berlin. Vårt tåg gick till Hamburg och Hildesheim. Tåget utgick från Verona.




Lågt till taket och små marginaler.









Larmet avstängt, eller?

När vi åkte söderut så observerade vi först i efterhand att bilens larm skulle stängas av. Nu var vi förvarnade och hade satt en lapp på ratten för att inte missa denna process. Med andra ord så stängde jag av larmet innan jag körde ombord.






Viktor på plats.
Antennen bortplockad och larmet avaktiverat.
Precis som det skall vara.





Bilen var ombordkörd små marginaler och en promenad i huk tillbaka till rampen, inte helt obesvärat. För en gångs skull så avvundades jag de kortväxta som kunde gå obehindrat här.

Jag och Anne-Marie tog därefter en c:a 300 meters promenad till stationen där vi skulle gå ombord. Vi hade hyggligt med tid på oss så vi satt oss vid ett fönsterbord i stationens caféteria och spanade ut öven stationsområdet.

En stund senare som kom vagnarna sakta rullandes fullastade med bilar. "Vänd Dig om så får Du se Viktor" sa jag till Anne-Marie och där kom Viktor elegant glidandes med alla bilens lampor blinkandes, Mamma Mia, jag hade tydligen gjort fel när jag skulle avaktivera larmet.

Vi visste inte om vi skulle skratta eller gråta, herregud alla människor på perrongen stirrade på den knallgula SAAB Cabben och många stirrade därefter på mig eftersom man sett mig tidigare bakom ratten.



Bilen ingen kunde missa, bra SAAB reklam eller?











Nu var goda råd dyra

Man kunde ju inte ha en bil ståendes en hel natt och lite mer med fullt larm till och från. Vad skulle hända på morgonen om bilen inte startar och massor med bilar skall av det trånga tåget, jag vågade inte tänka i dessa "banor"..

Vad göra? Helt sonika kliva ombord på vagnen öppna Viktors förardörr sätta i tändningsnyckeln och avaktivera larmet? Och detta obemärkt, glöm det...

Hjärnan slog volter men så kom jag på en genialisk idé, jag låser upp bilen så måste väl larmet också vara avslaget. Än en gång en obemärkt manöver och bilen var avlarmad. Risken att någon skulle ta sig in i en bil i 160 km/tim bedömde jag
som obefintlig.

Nu till vår kupé

Våra värsta farhågor besannades, här satt två Hamburgare. Inte maträtten utan livs levandes människor. Vi presenterade oss för varandra. Hansi och Sonja (påhittade namn för vi glömde namnen samtidigt som vi presenterade varandra).

Vi studerade och kollade in varandra liknande när två hundar möts. Dom verkade inte farliga och jag tänkte på SJ tjejen som sa att det var berikande att dela kupé med andra människor. "Våra platser är däruppe" sa Sonja och befriade därmed mig från ytterligare en farhågor.

Det blev en riktigt mysig kväll. Våra nya vänner stack iväg till restaurangvagnen för dom hade andra vänner med på tåget och vi tog varsin äcklig Österikisk snaps för att lugna nerverna. Så småningom så kilade även vi till restaurangvagnen och avnjöt en god bit mat.

Därefter så satt vi och snackade och hade det mysigt ända till midnatt innan vi kröp till kojs. SJ tjejen hade så rätt så rätt.







Slutsats, Biltåg rekommenderas

Skall Ni åka biltåg ta liggvagn. Mycket ljusare och rymligare och framförallt bättre och bekvämare när man sitter. Att öppna en liten springa i fönstret var mycket skönare än luftkonditioneringen i sovvagnen.

Klockan 9.19 prick efter tidtabellen så rullade tåget in på Hamburg-Altona.

Till slut, Biltåg är bra för även om man sover knackigt och även om man får dela kupé med andra så är det både roligt och framförallt skönt att slippa bilköer och div. Stau på de tyska motorvägarna.

Håll ögonen på min fotoblogg http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/ för här kommer snart lite foton från vår 10 dagars upplevelse.

Chaio
Kenneth o Anne-Marie


PS, lite mer om biltåg, priser mm i nästa blogg




Inga kommentarer: