onsdag 27 oktober 2010

TV Problem




















TV Problem

TV:n har ju blivit en del av livet, på gott och ont. Gillar man sport så finns det en massa intressant utbud i de olika kabel TV operatörernas programutbud. Vår tidigare leverantör av dessa program Bredbandsbolaget meddelade plötsligt att man inte längre kan erbjuda kabel TV till vårt hushåll. Trist eftersom denna leverantörs utbud passat oss som handsken.

Vi bor i en MKB lägenhet (=Malmö Kommunala Bostadsbolag) och det visade sig att vi inte längre kunde välja operatör. MKB skickade i våras ut en information till sina hyresgäster om vilka leverantörer man samarbetade med. Connect TV var den leverantör MKB tecknat avtal med. Connect TV hade tre kanalleverantörer att välja bland, Canal Digital, Viasat samt en leverantör som nästan bara erbjuder utländska kanaler.

Ok, Viasat fanns där d.v.s. samma som vi tidigare haft. Men bland kanalerna som erbjöds saknades TV4+ - TV4 Sport - TV4 Film. Dessa hade vi haft tidigare.

Priset för s.k. Guldpaketet hade höjts med c:a 20% mot tidigare men med färre (viktiga) kanaler. Hur ligger detta till?

I ett nafs så försvann Zlatan och Milan, Bingolotto (TV4+) och en massa bra filmer.

Men i gengäld så har vi nu en massa Amerikansk fotboll och en massa Biltävlingar från USA, d.v.s. för undertecknad rena skitkanaler som vi betalar dyra pengar för.

Hade vi gått in till en TV-butik så kunde vi fått Viasat med samma utbud som vi hade haft tidigare men när man frågade var vi bodde så fick vi till svar att ingen annan än Connect TV får leverera kabel TV till MKB.

Det är sjukt så det förslår och jag känner mig lika förbannad som jag var när jag åkte på en P-bot nyligen, en P-bot som var så sjuk att P-bolaget (Q-Park) inte vågade visa foto på händelsen eftersom den då skulle fria mig till 100%. (se tidigare bloggar om detta).

Nu sitter jag här på 13:e våningen och njuter av utsikten, den är det enda som är ärlig här och den kan ingen ta ifrån mig (oss).

Det är slut med Zlatan o Co, det är slut med Bingolotto, fast det senare struntar jag i men TV4+ har varit en bra kanal att ha tillgång till liksom deras filmkanal.

Korten på bordet MKB och Connect TV.


Hälsningar från en besviken Kenneth...


Nytt fräscht på min fotoblogg:
http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/

Nytt fräscht på min filmsida:
www.youtube.com/malmoearena

PS, Hur resonerar TV 4 när man får reda på att MKB:s 70.000? hyresgäster inte kan ta in Bingolotto som är ett folkkärt och viktigt program för kanalen. Eller är det helt enkelt så att "gamla" MKB hyresgäster har denna kanal men nya får den inte?






2 kommentarer:

Rollspelosofen sa...

Tjena Kenneth,

Hittade din blogg när jag googlade efter vad andra tycker om Connect TV. Jag har nyligen flyttat till en MKB lägenhet och känner att deras digitala utbud är lite av ett skämt. Jag har bott i ett Comhem-hus innan och där var man bortskämd med bra utbud samt bra priser.

Kenneth Svensson sa...

Hej Rollspelosofen.

Tack för Din kommentar som stämmer helt med min uppfattning.
När man pratar med MKB boende så verkar det som man gett upp hoppet. Någon sa att det är svagt att inte MKB mer värnar om sina hyresgäster utan tecknar ett så dåligt avtal. MKB tjänar säkert en bra slant på detta avtal istället för att låta boende bli vinnarna.
Kenneth