söndag 7 september 2014

Tåg på gammalt vis

Jernbane Kapellet spelade fin Tåg-Mässingsmusik i den vackra  morgon gryningen.

En Man steg på Tåget

Malmö C lördagen den 6.9.2014 klockan 07.36. Pompa och Ståt när
undertecknad skulle resa till fjärran med ett 100-årigt tåg.

Sällan har så många stigit upp så tidigt för att fotografera ett tåg. Inte 
bara ombord utan längs hela sträckan till Hässleholm.

Perrongen på Malmö C var packad med folk. Hälften skulle med tåget och 
övriga var där för att föreviga tillfället fotograferandes och filmandes.

Tåget skulle gå till Stockholm med övernattning i Nässjö för att fira
staden 100 år och Stambanan 150 år.

Vår första tanke var att följa med hela vägen men vi ändrade oss till
att bara åka till Nässjö. Än en gång ändrade vi oss och valde Hässle-
holm, vilket visade sig räcka.



Denna lite otydliga bild var kul för här stod en av Regiontrafikens bussar vid 
Slussplan i Malmö för att ge passagerarna möjlighet att föreviga tillfället.

Vi åkte i en fin 3:e klass vagn. Det fanns bara 2 klasser d.v.s. 2:e och 3:e klass. 

Tåget drogs av ett 100 år gammalt tjusigt lok med beteckningen F1200.
Vårt lok hade en tragisk historik eftersom det drog det tågsätt som 

spårade ur i Getå (Bråviken) 1918. Tågolyckan är vårt lands värsta 
och krävde 41 människors liv.

Det fanns ytterligare ett lok som följde med ifall det skulle hända något
 med vårt ordinarie lok. Detta hade beteckningen B1316 och var inte
så kraftfullt som F1200 loket var men nyare och enligt många ännu

vackrare.



Vårt F1200 lok var konstruerat för att gå i 130 km/tim men fick bara
 köra i 90 km/tim på de dåvarande järnvägarna som inte var byggda
för högre hastigheter. I Danmark fick man dock köra i 110 km/tim.

I 90 km/tim (kanske t.o.m. i högre hastighet) susade vi fram till Lund. 
Här var om möjligt ännu fler som fotograferade men också ombord-
stigande och även några avstigande.  

I Lund rusade folk i alla riktningar för att få en bild av loken.


Inte bara på stationerna fotograferade folk utan längs hela sträckan  
hade man ställt upp sig i allra bästa position för att föreviga detta till-
fälle.

Det visade sig att jag hade två (kanske fler) vänner som var ute denna
tidiga morgon, Gert Anderberg och Bosse Ahnelöf och de skickade mig
lite intressant material. Detta kan Ni se längre ner i Bloggen.

Redan i Eslöv stod Gert och honom hann jag ta en bild av
Till Hässleholm tog det knappt två timmar (ankomst klockan 9.20). 
Här mötte också en massa tågentusiaster upp. 
(Hässleholm firar Liksom Nässjö 100 år i år). 



Här var det dags för oss att stiga av, något ledbrutna och glada för att 
vi inte skulle följa med ända till Stockholm.

Loken skulle ha vatten och det visade sig att det var Räddningstjänstens 
brandbil som skulle stå till tjänst med detta.




Och det fotograferades och fotograferades.





Några hade klätt upp sig tidsenligt vilket var väldigt fint.
 Detta gav extra krydda åt upplevelsen.

Interiör foton mm

De flesta bilderna talar nog för sig själva.









Den gammaldags toaletten med elegant ädelträ som sits. 


I vestibulen så fanns de vackra värmeväxlarna eller vad de nu kallas för.





Skylten som talar om att detta är ett NOHAB lok.




Gästfoton mm

När man är ombord på ett tåg så kan man ju inte själv fotografera
tåget där det är som allra vackraste och mest imponerande.

Jag har dock omtänksamma vänner som skickat över några jättefina
foton. 



I Höör stod vännen Bosse Ahnelöf från Tjörnarpsbuss och tog 
detta foto. 



Några mil norrut eller c:a 15 minuter senare så tog Max Lindström,
vän till Gert Anderberg, detta foto.

Gert har också skrivit några ljuvliga rader om denna morgon som
jag gärna vill delge läsarna av bloggen, den säger allt om denna
sköna Lördagsmorgon. 

Det var en tidig lördagsmorgon. Solen hade
kommit upp över taken och börjat skingra höst-
dimman som låg över Eslövs järnvägsstation. 

Det var alldeles tyst.


De första ångstötarna hördes från 
Dammstorp, tre kilometer söderut. 

En ångvissla. Två. De lät inte alldeles 
lika. 

Det var två lokomotiv.

Tåget rullade in på bangården och körde 

högtidligt med reducerad hastighet förbi 
på spår 3.

Kenneth, som var passagerare, och jag 

vinkade till varandra.

I uppförsbacken norr om stationen gav de

två lokförarna full gas. Man tyckte att man
kände trycket mot bröstet. Det dånade mellan 
husen och de morgontrötta kajorna flög upp
 för att söka skydd vid kyrkan. 

Ångstötarna ekade länge i Eslövs trånga 

gator.

Det som jag just beskådat var urkraft

av eld och vatten.

Gert   




Tack Gert, Bosse och Max för Era bidrag.

Summering: 

Vår färd startade från Malmö C klockan 07.36. Vi steg av
tåget i Hässleholm klockan 9.20

Biljetterna kostade (3:e) klass 200 kronor per resande
(=100 kronor per sträcka).

Vi återvände till Malmö (Hyllie) med ett fullproppat
Öresundståg. pris 103 kronor per resande.

Efter kort resa med buss (8:an) så var vi åter i bostaden
nästan exakt klockan 12. d.v.s. efter 4 timmar och 15 minuter.

Tåget drogs av två lok (varav ett reserv lok) och hade 12 vagnar 
inkl. en restaurangvagn och godsfinka för bl.a. barnvagnar.

Tåget var fullbokat (syns kanske inte på fotona) Gert A.
försökte köpa biljetter några dagar innan men det gick inte.

Själv köpte vi biljetter på nätet men det gick även att
köpa av konduktören. 

Belöningen en Ångloksbiff



Kött, Rostas, lätt stekt rosa invändigt, stekt i smör liksom
 potatisen och rödlöken.

Kryddat med salt och peppar.

Ha en skön vecka
Kenneth 

Ni hittar några läckra videos på tågresor (dock inte denna)
 på min Youtubekanal 

www.youtube.com/malmoearena

Foton utöver Max Lindström, Bo Ahnelöf och Gert Anderberg 
Anne-Marie och undertecknad.

Inga kommentarer: