onsdag 7 mars 2012

Flygspotting mm



Flyg - Tåg - Fartygsspotting

Detta är en hobby som ständigt växer. Jag kollar avundsjukt in 
den häftigaste av alla typer av spottingadresser och bäst av
alla är enligt mitt förmenande:


här finns det tusentals kanske t.o.m. hundratusentals mer
 eller mindre fantastiska foton (och video) av flygplan. Jag har försökt
 att spotta på flygplan lite varstans men inser att antingen har 
jag ingen uthållighet eller är inte en tillräckligt bra fotograf
 för det blir bara blaha blaha. 

Vad är spotting? Kanske bäst att förklara. Det är att (fotografera)
samla på flyg, tåg, bussar, fartyg mm. 

KLM (Boeing 737) skolflygning på Sturup Airport
Jag har stor glädje av denna adress eftersom man bl.a. kan se 
foton från passagerar kabinen och därmed kolla in hur utrymmena
mm ser ut, bra inför kommande flygning alt. välja flygbolag
inför en framtida resa.


Bilden lånad från Airliners.net
Funderade ett tag på att flyga med Icelandair till Orlando. Deras flotta
består enbart? av Boeing 757 som i princip är en förstorad 737:a. 

Det lät inte helt övertygande vilket bekräftades av nedanstående 
kabinfoto. Annars ganska tjusigt. 

Interiörbild från Icelandair Boeing 757 (Airliners.net)



Tågspotting då?

Något lättare åtminstone när dom står stilla. Jag har en hel del foton av
 tåg men jag blir aldrig riktigt nöjd med dessa. För att ta ett fint foto så
vill jag helst ha en fin miljö. 


Ett Öresundståg Ystad - Köpenhamn
Här är ett läckert lok som jag bara skulle köpa när jag var i Berlin för
 några år sedan. Ett av de vackraste loken jag känner till. Det var dess-
utom lätt att fotografera och tack vare ett dammigt rum så ser det 
verklighetstroget ut, tycker jag i alla fall. 


Fartygspotting då?

Det har blivit min melodi. Eftersom man bor i en hamnstad så får
 man mycket gratis. Det finns en intressant sida på webben
 som jag tidigare berättat om men som tål att upprepas.


Denna länk leder oss ut på Världshaven och här kan man finna nästan
alla fartyg som trafikerar dessa.

Det finns foton på praktiskt taget alla fartyg om man är nyfiken på
att se hur fartyget ser ut. Man kan också få fram data som storlek,
rederi, registreringsland mm. Är man intresserad vilken hamn fartyget
senast anlänt till så finns det en s.k. fartygsspårning.

Själv har jag idag 188 foton publicerade vilket jag tycker är trevligt.
Ni hittar mina foton lite varstans på Världshaven.


Pilot 213 S (Lotsbåt Malmö hamn)

Costa Concordia i Katakolon (Grekland)
Just nu så kan Ni se en rad av mina foton av diverse fartyg på min 
fotoblogg. 


Jag kan dock inte släppa tankarna på Costa Concordia som vi 
kryssade med i Östra Medelhavet 2009. 


Från Räddningsövningen (kryssningen 2009) på Concordia vilken var
mycket proffsigt genomförd. 

Läs mer om katastrofen på mina tre tidigare bloggar från Januari.

Malmö Hamn
   Idag är Malmö hamn åter en levande hamn. Det har vi Finnlines
Travemündefärjor att tacka för men även Toyota och andra 
bilimportörer som gjort Malmö till bas för sin import i Scandinavien.
De flesta av fordonen skall vidare till ex. Baltikum, Ryssland,
 Finland mm. Jättefartyg kommer med 5 - 6000 bilar som lossas
i Malmö hamn och fortsätter vidare i mindre fartyg.

Malmö har vuxit otroligt som bilimporthamn och efter några års 
stiltje så är man åter igång för fullt. 2010 passerade över
400 000 bilar Malmö. I år beräknas ett liknande antal.

Foto tagit från Turning Torso
Denna typ av fartyg anländer varje vecka till Malmö. Storleken ser Ni när
 Ni kollar in lotsbåten vid sidan.


      Varje dag anländer ett eller flera KESS fartyg för att frakta bilarna
vidare till Östersjöländerna


Ett av de många KESS fartygen som dagligen besöker Malmö

Nu blir det reklam


Bilden talar för sig själv
mer info på:



Bästa Hälsningar
Kenneth

Foton: Undertecknad med undantag för Airliners.net fotona

Kolla gärna in mina videos från när och fjärran:










Inga kommentarer: