måndag 12 mars 2012

Sent skall syndaren vakna


Sent skall syndaren vakna

För några bloggar tillbaka så lovade jag att Moderaterna snart 
skulle vara mindre än Socialdemokraterna i opinionsmätningarna. 

Nu är vi där.


I den senaste undersökningen som publiceras idag visar mätningen att
Socialdemokraterna har tagit ett jättekliv uppåt och redovisar 32,5%
mot Moderaternas 29,3%. 

Moderaterna har tyvärr blivit för stora och kaxiga vilket alla man pratar
med håller med om.

Det vore kanske bättre att Moderaterna börjar att respektera sina 
samarbetspartier som har många goda ideer men får dåligt gehör
för dessa.

Usch för Prishöjningarna


Under de senaste månaderna så har bränslepriserna höjts på ett ytterst
oroande sätt. Det finns naturligtvis många förklaringar till detta men den
märkligaste förklaringen handlar om varför Dieseln plötsligt blivit så
dyr, stundtals t.o.m. dyrare än bensinen.


Jo svarar man, försäljningen av Dieselbilar har ökat markant så vi har
varit tvungna att höja priserna p.g.a. den ökande marknaden.


I Danmark och Tyskland som jag ofta besöker så är Dieseln fortfarande
c:a 1 krona billigare litern.    


Egentligen ångrar jag mig i efterhand att jag valde en Dieselmotor
i min Kia Venga. För c:a 10 000 kronor som bilen kostar mer hade man
 fått ganska mycket bensin. Bilen drar i snitt c:a 0,6 liter vilket jag 
tycker är för mycket. Min Prius drog någonstans runt 0,5 liter.



Mindre än två år senare samma bensinmack (ny skylt).




Flytdockan


Många av mina läsare av bloggen undrar säkert vad har hänt med flyt-
dockan som slet sig från varvet i Landskrona. Ni som bor här på mina
breddgrader får ju ständiga rapporter via massmedia men detta får
knappast Ni andra.


Dagen efter det att Flytdockan slitit sig den 27.11.2011. 


Så här såg det ut den 15 januari i år


Äntligen på väg 11.3.2012. Två bogserbåtar kämpar för fullt.
Här blev det dock stopp


Det är ett Holländskt bärgningsföretag som fått det svåra uppdraget 
att ta loss och bogsera flytdockan tillbaka till Varvet i Landskrona.


Jag måste erkänna att jag trodde aldrig att man skulle kunna fixa 
detta komplicerade uppdrag. Man har gått till väga så att man har 
grävt runt flytdockan som ju låg på land och fått den att flyta 
igen. Sedan har man grävt en lång lång kanal som Ni kan se på
 ovanstående foto.


Efter bärgningen skall man återställa allt som det var före "olyckan"


Holländarna är tydligen mycket duktiga på bärgningar. Det sägs att
 det blir ett Holländskt bärgningsföretag som skall ta itu med Costa
Concordia. Det skall bli intressant att se vad som kommer att hända
med detta jättefartyg.




Lite ödmjukhet, tack


Ikväll kommer en hockeydramatik av sällan skådat slag.
Det är förkvalet till den riktiga kvalserien till Elitserien. 
Malmö, som varit uträknade gång på gång, har klarat sig
såtillvida att ikväll skall det avgöras. 


Det står mellan: Oskarshamn - Rögle - Malmö.


Oskarshamn har det i egna händer och kan genom att   
vinna kvällens bortamatch mot Rögle gå hela vägen
upp mot Elitserien, om det vill sig riktigt väl.


Det var dock inte detta min rubrik handlar om utan den osportslighet
som präglat Rögle (supportrarna främst) under hela säsongen.


Denna osportslighet nådde sin kulmen innan kvalserien star-
tade då man nervärderade Malmö till noll och intet värde.
Man glömde att möta Malmö ger klirr i kassan, korta resor och
"alltid seger" Skit samma Malmö kunde gärna försvinna för gott.


Även spelarna i Rögle gillade att möta Malmö eftersom Malmös
försvar var urdåligt och det var bara att "hänga dit puckarna".


Vid det här laget så känner nog alla till att Malmö som fått
en fantastisk tändvätska slog Rögle i båda matcherna
i kvalserien vilket måste kännas väldigt förödmjukande.


T.o.m. Tränaren, Dan Tangnäs, som alltid varit korrekt kunde 
nu inte i sin stora besvikelse inte hålla sig utan smutskastade
 mer eller mindre hela domarekåren i kvalserien.


Ok, jag förstår honom till en viss del. I besvikelsen så yttrar 
man kanske sådant som man inte menar fullt ut. Jag tror ändå 
att Rögle går vidare vilket jag i så fall gärna gratulerar dem till. 


 Men Ängelholmare, det skadar inte att läsa rubriken
än en gång och och fundera ett litet slag. Ni skämmer
faktiskt ut klubben med Ert hat i hela hockeysverige.


Gå gärna tillbaka till min blogg från den 25 febr. 
där jag tar upp detta ämne och dessutom berättar att
jag har mina rötter i Ängelholm och som jag alltid 
varit stolt över.


Bästa Hälsningar


Kenneth




Mina filmer: www.youtube.com/malmoearena 
Min fotoblogg: www.kennethsvardagfoton.blogspot.com




Foton: Undertecknad








Inga kommentarer: