fredag 23 mars 2012

Preem vad f...n sysslar ni med?


Preem vad f-n sysslar ni med?

Jag föreslår att läsaren av bloggen går tillbaka och läser min förra blogg
först.


Här ondgör jag mig över Preem och tyvärr så blir det mer nu.


Idag söndag blev det en tur till Staffanstorp. Vid infarten från Malmö
finns en Preemstation och eftersom jag inte lyckats tanka E85 till 
korrekt pris hos min Preem station i Malmö så var detta ju perfekt.


Först kolla displayen, vad kostar E85? Kr:10.19 helt Ok. In med betal-
kortet och tanka.


 Efter några sekunder så genomborrades mina näsborrar av en kraftig
bensinlukt och när jag tittade på marken så forsade bensinen ut och
 dränkte snabbt mina skor.  Vad nu då?


Bensinen forsade ut från pumpfundamentet och jag avbröt
 omgående min tankning. 


Endast fem liter hade jag hunnit tanka. 
Marken var genomvåt av bensin när jag avbröt tankningen. 
Under stort obehag startade jag bilen och rullade en bit bort 
från pumpen.

Preem Staffanstorp

En katastrof kan hända.

Vad göra? Först kollade jag in diverse telefonnummer som fanns på
 
skylten vid betalautomaten. Preem öppet vardagar 9-17 övrig tid
ring vår jourtelefon 010/osv.

Detta nummer ringde jag och fick kontakt med deras jour. Personen där
berättade att han fått in en anmälan redan och mailat deras jour i
Malmö men inte fått något svar från denne. "Vad skall jag göra,
en katastrof kan hända", undrade jag? Prova med 112 fick jag till
svar. Jag ringde 112 och Anne-Marie motade bort bilarna som kom
för att tanka vid den läckande pumpen.  
Det var pumpen till höger som läckte
Jag fick ett vänligt mottagande men damen berättade att detta var inget
 som 112 kunde hantera men kopplade mig till polisen. De förundrades
över att jag inte fått kontakt med jouren eller rättare sagt att de inte
omedelbart kunde skicka någon eller överhuvudtaget ge något löfte
om att man skall fixa det snabbt.


"Vad skall jag göra? Jag kan inte stå här i evighet och mota bort bilister.
Nej, det förstår jag, jag skall kontakta jouren och ta ett snack med denna".


En stund senare ringde polistjänstemannen upp och bekräftade vad jag 
redan visste. Jag stod kvar ytterligare en stund, sedan skrev jag en
lapp (självfästande) och satt denna vid kortspringan.


Ännu ett samtal från polisen och han sa att man jobbade på det
 men hade inget konkret att tillföra. Jag berättade att jag satt fast
 lappen och nu sticker jag. 


"Helt Ok. Tack för att Du gjorde vad Du kunde. Nu är det Preems problem
 att fixa detta".




Lappen på betalautomaten


Vi stannade en bra stund till för att kolla vad som hände och vi 
kunde konstatera att lappen fungerade. Bilar körde fram till pumpen,
läste lappen och körde till den andra pumpstationen istället. 


Bilarna körde till andra pumpen istället.


Om det varit en het högsommardag?  


Jag vågar inte tänka tanken. En het dag och en bil med het katalysator  
och bensin som flödade ur pumpen. 


Ordet är katastrof 


Själv har jag fått en tankeställare och Preem måste skärpa 
sina rutiner med en gång. Som det är nu finns bara ett ord


SKANDAL




Vad hände på vår egen mack?


Inget, absolut inget. E85 kostar fortfarande sex kronor mer än vad
den skall kosta. Det var i torsdags som jag anmälde felet till Preem
och vad jag kan förstå så var där någon dagen efter men de lyckades
inte lösa problemet tydligen. Se vidare min förra blogg.


Hur många har betalat 16.09 på Preem på Lorensborg, Malmö för "billig" E85?
(Normalpris 10.19 per/lit)


Ps: Jag ondgör mig inte för att bensin kan läcka ut från en pump. 
Sådant kan hända men att ha så dålig jour under en helg att
man inte omedelbart kan skicka någon vid en sådan allvarlig
situation inger ingen respekt.


Vänligen
Kenneth   


Foton: undertecknad 

Inga kommentarer: