fredag 16 mars 2012

Usch vilken motig dag


Usch vilken motig dag

Torsdagen den 15 mars. Anne-Marie bilade iväg med två kolleger
till ett informationsmöte i Frostavallen och jag ensam hemma. 


Yippee

Här skulle fixas och donas, viktigast var dock att jag jagade mitt
200:e fartyg som skulle in i www.marinetraffic.com foton och detta
att hitta nya fartyg var inte lätt. Disigt och blött men ändå ett
av de jättelika biltransport-fartygen anlände till hamnen. 


Dessbättre så var detta ett fartyg som jag inte hade fotograferat  
tidigare.


Athens Highway mitt 200:e fartyg


Så långt allt frid och fröjd.


Sedan började det att jävlas med mig. På vägen till min bostad
så tänkte jag tanka upp min SAAB Cabbe. Detta är ju en bil 
som kan tankas med E85 (Etanol). Priset på Etanolen ligger 
just nu på kr 10.13 kr/litern vilket är ju 5 á 6 kronor under
 bensinpriset. Bilen drar visserligen lite mer när man
 kör på etanol men vinsten är ändå två à tre kronor milen.


In på macken och raka vägen till pumpen. Båda pumparna var 
dock spärrade med plastband.  Det gjorde egentligen inte 
 mycket för det finns en mack till i mitt område (Lorensborg). 
Här finns sedan några månader tillbaka två pumpar som är
 märkta E85. Det finns ingen skylt som talar om priset på 
denna bensin men några öre hit eller dit har ingen betydelse. 


Jag kollade på pumpens display och den visade att priset 
var kr 16.09. Givetvis blev jag förvirrad men beslöt att 
påbörja tankningen men kolla vilket pris som displayen visar 
när jag skulle påbörja tankningen. På displayen, samma pris, 
d.v.s. kr 16.09, det pris som angavs för 98 oktan.


Det var bara att avbryta alltihop. Jag ringde bensinbolaget och 
berättade att dom måste omedelbart justera priset. För mig är
det inget problem. Jag kan komma tillbaka en annan dag men 
det finns kanske folk som inte kollar utan bara tankar och får 
då betala 6 kronor/litern mer än vad det skall kosta.


Hur många har tankat här och fått betala 5 á 6 kronor för mycket?
Priset på 98 oktan var den 15.3.2012 kr 13.09.


Damen skulle omedelbart ringa den som har hand om deras
tankställe. En stund senare ringde hon tillbaka och sa att det
finns ingen pump för E85 på denna mack enligt hennes kollega?? 
Jo, 2 st pumpar är märkta med E85 svarade jag. 


Hur många som tankat 98 oktan som priset angav i stället för 
den billigare och miljövänligare E85 kan man undra.


Jag började bli trött och hungrig så jag gick in i min ICA butik.


Hamburgare var kanske inte så dumt. Först till kyldisken. Här
fanns gott om läckra hamburgare. När jag kollade in bäst-före-
datum så stod där 12.3.2012, på alla förpackningarna d.v.s. 
bäst före hade gått ut för tre dagar sedan.

Nu är inte jag så känslig för detta men eftersom alla förpack-
ningarna hade fyra Hamburgare så insåg jag att så hungrig 
var jag inte så det blir till att kasta två.


Nåja djupfrysta hamburgare är också Ok. Jag letade fram en 
förpackning med 6 hamburgare från Scan för 39 kronor och 
därmed var dagen räddad.


När jag öppnade förpackningen så såg den översta hamburgaren
något skum ut så jag tittade på förpackningens datum. 


Bäst före 31.1.2012 stod det. 


Skit i det, jag var både hungrig och förbannad så jag stekte
 upp tre (kastade en) som dessbättre smakade helt ok.


Hur många kollar datumen på frysprodukter? Inte jag i allafall.


Jag funderade på att reklamera hamburgarna och påtala att
datumen för de färska hamburgarna var utgången för flera 
dagar sedan men jag vill inte kallas för gnällspik.


(Jag klagade till en krögare för ett antal år sedan men
 fick en rejäl utskällning istället för ett tack vilket varit
befogat, mer om detta i en senare blogg). 

När det gäller den djupfrysta förpackningen så har jag både
förpackningen (med 3 hamburgare) och kvittot kvar ifall 
någon ifrågasätter mina uppgifter.

Min ICA affär kommer jag att fortsätta att handla i men kommer
 att vara mycket noggrannare med att kolla datummärkning i
 fortsättningen.  


Förtroendet för för min annars så fina ICA butik har tyvärr
kraftigt naggats i kanten.


  
Stor kväll för Nostalgiker


För övrigt missa inte denna härliga kväll med Amiralens
Storband på Amiralen i Malmö




På återseende
Kenneth


Mina filminslag: www.youtube.com/malmoearena
Ny design som jag inte gillar men som Youtube bestämt


Min Fotoblogg med bl.a. massor med fartyg
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com

Inga kommentarer: