söndag 25 mars 2012

Slå detta om Ni kan


Slå detta om Ni kan

Mitt i all bedrövelse så finns det otroligt mycket att glädja sig åt i Malmö.

Är man intresserad av musik så finns det knappast någon annan stad i
landet ellet kanske t.o.m. i Europa som har så mycket att erbjuda som här,
åtminstone just nu.

Ett axplock

I Fredags så hade vi nöjet att lyssna och Dansa till Amiralens Storband
på klassiska danspalatset Amiralen i en ny läcker skepnad.


Sedan följer i dag, Söndag Roger Bergs Big Band, Spårvägens
Musikkår och Rolf Uddeskogs härliga 10 mannaband.

På måndag så kan man lyssna till Monday Night Big Band och
på tisdag så är det tid för en annan godbit, Öresound Big Band.

På Onsdag så är det något svårsmälta (för mig) 
Tolvan Big Band enligt många landets bästa storband. 

Sedan är det lugnt några dagar innan det är dags för Z-Big Band
d.v.s. på söndag. Ett storband som har stora likheter med
Amiralenbandet.

Men det finns ett antal mindre band som också propsar på att visa 
upp sig för publiken. I vår förort Köpenhamn så kan man lyssna på
deras Monday Night Big Band på måndagar.  

Själva så skall jag till Lorensdal i Vellinge och njuta av
 Rolf Uddeskog i dag (söndag). Ett välstädat band med mer eller 
mindre proffsmusiker från Amiralens och Trelleborgs Storband.

Berlin nästa

Nu är det dock så att jag och Anne-Marie ger oss iväg till Berlin
på tisdag och missar därmed mycket av det goda.

Vi bilar dit och har nappat på ett bra erbjudande från TT-line
Trelleborg-Rostock. Jag är fruktansvärt trött på 
Danska Scandlines som inte bara är dyra utan dessutom
 en ren boskapstransport med dyr och tråkig mat ombord. 
Sedan skall man inte tala om den trista transportsträckan
 genom Danmark.

Jag har nog varit i Berlin 100 gånger. Första gången med min pappa
i mitten av 50-talet. Efter detta var jag såld på Berlin. Jag återvände 
till Berlin i vuxen ålder 3 á 4 ggr per år.  Åtskilliga grupper av
 olika slag har jag arrangerat resor för när jag hade mitt lilla rese-
företag. Jag har också haft nöjet att guida i Berlin för andra 
reseföretag bl.a. Tjörnarpsbuss.

Nu är det dock fyra år sedan jag var där senast så det skall bli
mycket intressant och spännande att återupptäcka Berlin.

Vi har hittat ett *** stjärnigt hotell med mycket goda recensioner.
Ett dubbelrum kostar oss 200 € (fem nätter exkl frukost) genom 
booking.com.
Det låga priset på rummen handlar nog om att det har ny ägare och
namn. Redan nu kan man notera att priserna har höjts de senaste
dagarna. Namnet på hotellet är Atlas om någon undrar.

Hotellet ligger dock inte helt centralt (i närheten av Tempelhof)
men har både S-Bahn och U-Bahn runt hörnet. 

Vad göra i Berlin?


Först och främst äta god mat. 



Gå på museum



Men vi tänker bland annat ta en dagstur till Spreewald som 
ligger 10 mil söder om Berlin. 

Spreewald liknar en tvättsvamp, d.v.s. hela området består av kanaler,
öar med bostäder, pubar mm. Man tar sig fram med flatbottnade båtar,
ungefär som i Venedig.

Om Ni besöker min fotoblogg www.kennethsvardagfoton.blogspot.com
och letar fram juli 2011 så hittar Ni fantastiskt vackra och intressanta
bilder från vännerna Ann-Margreth och Christer som då besökte Spree-
wald.


Till slut så vill jag berätta att jag publicerat två inslag från dansgalan
på Amiralen. Dels med Petri Soikkeli och dels med Hannah Blixt:


www.youtube.com/malmoearena

Jag vill också tipsa om ett besök på Amiralens Storbands hemsida: 

www.amiralensstorband.se

Keep Swinging
Kenneth


Ps 1, Tror Ni att Preem har justerat priset på
E85 på vår mack ännu? Gissa tre gånger.
(se förra bloggen) Pris på E85 nu över 16 kronor!!!


Ps 2, Nu finns också ett inslag på min youtubesida 
från Rolf Uddeskogs konserten på Lorensdals-
teatern i söndags.Ds




Ps: mer om vad som händer i musik Malmö kan Ni läsa på:
 www.dygnetrunt.se  (Sydsvenskan)


foton Kenneth Svensson

Inga kommentarer: