tisdag 6 december 2011

Allt frid och fröjd, eller?


Allt frid och fröjd, eller?

Datorstrul, det skrev jag om i tidigare blogg. Alla råkar förr eller senare
 ut för detta. Det är bara att hoppas att man inte förlorat allt man byggt
 upp genom åren. Jag har tjatat och tjatat på er läsare av bloggen att
skaffa ett externt minne och spara allt det viktiga på detta. Det kan
gälla foton, mailadresser, brev och en massa andra grejer som man inte
saknar förrän man plötsligt står där.

Jag har bl.a. ett digitalt minne på 250GB av märket WB. Dessa säljes av
de flesta elektronikkedjorna. Mitt minne var nästan helt fyllt och jag har
känt mig säker på att mina tusentals foton är i säkert förvar.

Trodde jag.

Igår så skulle jag plocka fram en del foton som jag bl.a. tänkt använda
 i denna blogg. Tji fick jag för lysdioden bara blinkade och blinkade och 
inget hände. Nåväl jag plockade fram knädatorn och kopplade in minnet
men samma resultat. Fram med ännu en dator d.v.s. den pyttelilla 
resedatorn och provade på nytt, samma resultat igen.




Varning utfärdas
Plötslig fick jag kontakt via knädatorn, en ruta kom fram och där stod 
följande: "För att enheten skall fungera så måste du formatera den"

Va fan, formatera, då tar jag ju bort allt som finns i minnet, vad skall
 man då ha ett extraminne för?

Som tur är så har jag investerat i en extern hårddisk och där har jag
sparat det mesta så nu får vi se om den fungerar.


För att inte bli för tjatig (det är jag kanske redan) så finns det en
detalj som man kanske inte tänker på när man byter dator. En ny 
dator innebär ett nytt operativsystem, nu gäller ju Windows 7.
(Ett undantag är Dells som fortfarande har Windowx XP).


Ett nytt operativsystem innebär med stor säkerhet att alla program 
man inhandlat de senaste åren blir värdelösa och nya program 
blir ett måste och vad kostar inte det?


Nu blickar jag framåt  

Redan i morgon onsdag så har Amiralens Storband en s.k. Öppen
repetition på mysiga Öresundsterminalen. Fullbokat sedan veckor
tillbaka.


På torsdag så blir det en riktig bomb i form av Sven Zetterberg 
som gästar S.t Gertrud. För några år sedan visste jag inte vem 
denna person var men blev varse i samband med ett besök i 
Stockholm på Jazzklubben Fasching. 


Jazz gillar jag så det var bara att knalla dit. Men jazz? Nja jag
 vet inte om det var rätt att kalla föreställningen för jazz. 
Jag (vi) satt längs fram och efter inledningslåten så var
 vi i sällskapet övertygade om att detta  i n t e  var jazz.


Vi hade t.o.m. starka funderinga på att lämna "jazzklubben". 
Sitter man längs fram så känns det inte helt Ok att sticka
efter fem minuter..


Men därefter satt vi som fastklistrade hela kvällen.

VILKET TRYCK - VILKEN BLUES - VILKET BAND

Detta har undertecknad nog aldrig varit med om
tidigare... 


  

Se mitt videoinslag med Sven Zetterberg



Ni kan uppleva ett inslag från Fashing med Sven Z om Ni går
in på min filmsida: www.youtube.com/malmoearena
Videon med Sven Z är den näst mest sedda av alla mina videos. 
Bara Roger Berg och Butch Miles videon har besökts av fler.


Dessutom har både Roger Bergs och Sven Zetterbergs inslag 
setts av åtskilliga i USA.


Enklast så hittar Ni videon om Ni klickar på: Mest sedda alldeles 
ovanför filmbilderna. 




Roine Johansson


till vardags bl.a. bakom trummorna hos Robert Wells, tillika gift med
Christina Nordstrand (Amiralenbandets härliga vokalist), tillfrågades
av undertecknad om han visste vem Sven Zetterberg var.


Givetvis svarade han, "jag har lirat med Sven Z en gång och det
var bland det häftigaste jag upplevt".  

Christinas make Roine med dottern Othilia på besök i Malmö


Bästa Hälsningar
Kenneth


Besök även min fotosida:
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com











Inga kommentarer: