måndag 28 november 2011

Förtydligande




I denna blogg:
Förtydligande
Dagen efter stormen
Erik Direkt slutar 




             

                           


    Blåsningen 
    förtydligande
             
Jag lämnade medvetet några luckor i min förra blogg Blåsningen 2.
 T.o.m. från Australien kom det ett mail från våra vänner Kerstin och Olle.
Man undrade bl.a. var bilen kom ifrån, som mannen som blåste oss
körde med. 
Jo han var så smart att han gick ner till vår bilhall för begagnade
 bilar före och tillskansade sig en herrgårdsvagn därifrån.
Vad hände sedan? Jo bilen hittades helt oskadd i Småland 
men kopieringsmaskinen var borta. 

Stormen

Vid det här laget så har de flesta knappast missat att det var full storm
i gårkväll (söndag). Trots alla varningar så gav jag och Anne-Marie oss
ut på en sväng vid 21 tiden med vår KIA. Vi hade lovat att hämta våra 
vänner Ann-Margreth och Christer vid Öresundsterminalen i Malmö.
De var på väg från Prag där man upplevt lite av julstämning.
Det är en jäkla lång resa att göra eftersom det handlar om raka spåret.
Uppstigning och iväg jättetidigt och bussen de åkte med kom till 
Rostock vid 14-tiden för att konstatera att färjan till Gedser var inställd.
Bussen fortsatte till Puttgarden där det var ren kaos. Massor med 
bussar och bilar och c:a två timmars väntan innan man kom iväg.   




Christer och Ann-Margreth
Överfarten blev en rysare, båten krängde och stampade och det gick inte att 
stå utan man fick klamra sig fast vid sin stol. Porslin for iväg och från shopen så 
rasade hyllor med jättebrak och diverse läckerheter for i golvet.
 Massor med passagerare ombord och alla ville hem. 
Bron över Farö öarna stängdes och Öresundsbron var redan stängd.
Någon gång strax före midnatt så anlände man till Öresundsterminalen. 

Idag så åkte vi mot Landskrona.


 Mest av nyfikenhet eftersom en jättelik Flytdocka hade slitit 
sig i stormen och låg nu på grund alldeles bredvid motorvägen.


 (min australiske vän Olle läxade upp mig för en torrdocka 
som jag först skrev är utgrävd).


 Erkännas skall dock att det hade varit häftigare om det varit en
 torrdocka, rätta mig om jag har fel Olle!! 




 
Flytdockan ligger rejält på grund. Man skall veta att det är väldigt långgrunt just här så hur ev. Bogserbåtar skall hantera flytdockan återstår att se. 
Lätt blir det i alla fall inte.


Fartyg i storm

Som läsarna av min blogg säkert känner till så har vi gjort ett
antal kryssningar bl.a. över Atlanten. Här upplevde vi full storm en
dag men ombord på vårt stora fartyg märktes det nästan inget. 
Anledningen var främst att vi gick emot de kraftiga vindarna samt
att det inte byggdes upp några stora vågor.
Ni kan se min video från just denna upplevelse 
www.youtube.com/malmoearena och scrolla ner till inslaget 
"Storm på Atlanten"   
Här kommer några bilder från fartyg i storm. Dessa är hämtade
på nätet och namnen på de som tagit bilderna finns på dessa.
Inte ens Vättern är alltid en idyll, Ebba Brahe illa ute.
Vill Ni se filminslaget från Ebba Brahes vådliga färd den 5 dec 2008 så gå in
www.google.se och sök Ebba Brahe. Här finns flera häftiga videos med Ebba Brahe

Även om man kryssar med Hurtigrutten så kan det bli tufft.


"Erik Direkt"
En hedersman lämnar sin post
Idag fick jag ett tråkigt meddelande på mailen. Vännen Erik i
 Kvällsposten slutar. Erik svarar för den mycket populära spalten
Erik Direkt 

Han har bl.a. alltid värnat om den musik som undertecknad gillar
 och har  pushat för jazz, swing mm. Tyvärr så kommer nu
 tidningen att domineras ännu mer av Idol, Melodifestivalen 
och annan musik som knappast ger några bestående "men"



 Erik slutar redan nu på Onsdag och vad som händer med hans
populära spalt vet jag inte. 

Man kan ju alltid hoppas att Maria Kållberg tar över.
Hon har ju skött spalten med bravur när Erik har varit borta. 

Till slut så hoppas jag att Ni inte missar min fotoblogg

www.kennethsvardagfoton.blogspot.com
Just nu fina bilder från Abu Dhabi och Dubai

Missa inte heller min Youtubesida som har många häftiga film- och 
bildspel. Denna sida närmar sig nu 50.000 besökare med stormsteg.
www.youtube.com/malmoearena


  Ha det så bra
Kenneth

Inga kommentarer: