torsdag 8 december 2011

Välkommen in i värmen



Välkommen in i värmen

Med dessa ord välkomnades vi och alla andra passagerare ombord på
5:ans buss kl 21.18 från Gustav Adolfs torg mot Hyllie. En glad chaufför
(invandrare) gjorde att den kraftiga blåsten och regnet kändes obetyd-
ligt. Därtill en mjuk och fin körning. Jag kunde inte hålla mig utan gick 
ur bussen genom framdörren och tackade den serviceminded föraren.


Sven Zetterberg

Vi hade under kvällen bevistat Sven Zetterberg, en av landets främsta 
Blueslegender. Jag berättade om honom i förra bloggen och ända sedan
jag upplevde honom på Fasching i Stockholm 2006 så har jag sett fram
emot att få uppleva honom i Malmö. I kväll var det äntligen dags.

Vi köpte bijetter på Kulturcentralen i Malmö och konserten skulle äga
 rum på St.Gertrud eller rättare sagt Pub Kuntze. 

Pub Kuntze var nog inte vad vi förväntat oss. En liten Pub med ett 
fåtal sittplatser. I och för sig mysig men knappast lämplig för en
 sådan konsert. 


Sven Zetterberg och hans musiker gjorde ingen besviken. 
Det var högsta tryck från första minuten och tempot var mycket högt.   

Vi (jag och Anne-Marie) stannade i c:a 40 minuter sedan 
började min rygg protestera. Sittplats var ju inte att tänka på 
eftersom det knappt fanns några stolar, dessa räckte bara till
ett fåtal entusiaster vid den fullbokade föreställningen.  


De 40 minuter vi bevistade konserten gjorde oss inte besvikna och 
var värd den rimliga entréavgiften 165:- (inkl. Kulturcentralens tillägg).




Jag hoppas verkligen att Sven Zetterberg återkommer och då till en
lokal som är bättre anpassad för både publiken och musikerna.


Flytdockan, vad händer?

Ni undrar säker vad som händer med den 170 meter långa och 
6000 ton tunga flytdockan som jag berättade om för en vecka 
sedan? (Se tidigare blogg).

Jo precis som jag själv misstänkte från första början så blir det en tuff 
uppgift för det bärgningsföretag som eventuellt kommer att åtaga sig 
jobbet.

Vattenståndet var c:a två meter över normalt när dockan i stormen 
pressades mot land. När vattenståndet åter blev normalt så visade 
det sig att dockan praktiskt taget ligger på land.

Det kommer inte att gå att komma så långt in med bogserbåtar p.g.a
att det är väldigt grunt i hela bukten.


På motorvägen bildas det långa köer eftersom att det pågår ett vägarbete
en bit därifrån. Nästan varje dag så krockas det beroende på att förar-
nas blickar säkert är mer riktade mot flytdockan än trafiken.


Om man vill läsa om vad som händer med Flytdockan läs gärna 
www.hd.se (Helsingborgs Dagblad). Man kan glömma Syd-
svenskan för dom tror inte att läsarna intresserar sig, och
 tidningen gör för övrig endast ett fåtal människor glada numera.
Så tycker många med mig. 


För att återgå till kvällen och Sven Zetterberg konserten så 
var jag inne på Sydsvenskans app i min mobiltelefon.

Malmö mötte Rögle och Handbollsflickorna spelade mot Kroatien. 
Här stod "följ rapporterna på Sydsvenskans nyhetssida" i mobilen.


 Det var bara det att det kom en rapport från Röglematchen
 kl 19.00 (då den började) och en rapport från Handbollen 
kl 19.04. Sedan hände inte mer under hela kvällen.


Detta var inte första gången man nonchalerade sina läsare för
gång på gång utlovas rapporter men sedan händer inget.


När vi så småningom satt oss i bussen hem så knappade jag in
 Helsingborgs Dagblad och vips så fanns det löpande rapporter
 fast inte så kul eftersom flickorna förlorade och Malmö låg under 
för att sedan som "vanligt" förlora igen.


Jag har haft Sydsvenskan sedan barnsben och tiden när 
jag slutar med tidningen närmar sig med stormsteg. 


Skriver man om musik så handlar det bara om Idol eller 
Eurovisionsschlagern eller sådan musik som bara gillas av 
ungdomen. Man sviker sin stora trogna läsekrets av "mogna" 
människor som gillar Jazz, Swing, Storband mm som är
populärare än på länge här i Sverige. 


Varje gång jag skall betala prenumerationen så blir jag mer och 
mer tveksam och förr eller senare överger även jag Sydsvenskan.




Bästa Hälsningar
Kenneth


Se ett smakprov på Sven Zetterberg på
www.youtube.com/malmoearena
skriv Sven Zetterberg i sökrutan


Kolla också in min fotosida:
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com







1 kommentar:

pekasten sa...

Instämmer i allt gällande Sursvenskan!