lördag 17 december 2011

December = Musik Mix





















December = Musik i alla banor

Just nu översvämmas vi av diverse Julkonserter, den ena häftigare 
än den andre. Här på våra breddgrader så dominerar Brandkårens 
Musikkår med två fullsatta föreställningar på "Percys" Arena.
Men så kan man också presentera ett förnämligt artistuppbåd.

Själva så har vi upplevt en julkonsert i något mindre skala d.v.s.
Spårvägens Musikkårs traditionella julkonsert i St. Pauli kyrka
på Kungsgatan i Malmö. Kanske inte så flådigt som Brandkårens,
samma kväll, men ändå en fullknökad konsertsal.



En mer trivsam miljö för en julkonsert får man leta efter. Musikkåren leds
sedan drygt ett år tillbaka av Conny Månsson som gör detta med bravur.


Tradition har blivit att den söta Elisabet Strid för 10:e året  
gästade Musikkårens Julkonserter. Kvällens andra gäst var Tobias 
Sandén, bosatt i Älmhult, och studerat på Musikhögskolan i Malmö.
Tobias var under sin studietid medlem i Musikkåren. Tobias svarade
för det vokala i några låtar men svarade också för ett fint saxsolo.
Publiken serverades inte bara underbar musik utan gästerna hade
stor del i kvällens succé.

Om man tittar tillbaka på vad jag upplevt denna hektiska månad
så började det med Amiralenbandets Öppna repetition på Öresunds-
terminalen med bl.a. ett antal Jullåtar men även att antal Östen Warner-
bring låtar fanns i mapparna. Som vanligt fullt till sista plats.


Öresundsterminalen Malmö


Sedan var det Sven Zetterberg (se även den förra bloggen). Den minsta
platsen för en konsert jag någonsin upplevt. T.o.m. Mattsons Pub i
Malmö ter sig som rena palatset.


Här räcker det inte med att säga att det var knökfullt, det var 
knökknök fullt. Jag är glad för att jag väntade med att rensa öronen
till morgonen dagen därpå, detta räddade antagligen min hörsel.


Sven Zetterberg med band
    
Czardasfurstinnan


Som om inte ovan musikutbud var nog så spetsades det till i 
tisdags (13:e) då besökte vi Annebergsgården i Malmö för att 
uppleva en julfest med en kortkort version av Czardasfurstinnan. 


Denna framfördes av Annebergs SPF styrelse inkl förstärkning 
av bl.a Charmören Bo Hirche (ordförande i Harry Arnoldsällskapet)


Jag behöver väl inte säga knökfullt fler gånger för något annat 
ord fanns inte för det stora intresset för denna (Jul/Luciafest).


Från vänster Bo Hirche, Bo Lood, Lennart Persson samt Ulla Holm.




Eva Schening föreställningens Primadonna med Sif Bokholm




Charmören Bo Hirche




Från vänster Lennart Persson, Ulla Holm och Birgitta Nilsson


En riktigt bra föreställning må jag säga. Sångarna ackompanjerades 
av Olle Engbe och Jan Nordenhammar, som till vardags finns med i
eleganterna från Landskrona, Domnivet. 


Olle Engbe och Jan Nordenhammar
Min Youtubesida


Min Youtubesida har fått en ny Look. Den är lättare att överblicka än 
den förra. Sedan är det lättare att hitta de nslag som jag hämtat från
nätet. Ni som inte tidigare varit inne och kollat några av dessa
inslag har missat både spänning och underhållning. Här har Ni 
häftig underhållning under tråkiga helgdagar lovar jag.


Betr. föreställningen på Annebergsgården så filmade jag denna, 
Jag kommer inom kort lägga in en liten stump på min Youtubesida 
så välkomna till kortkort versionen av Czardasfurstinnan.
www.youtube.com/malmoearena 


På Återseende
Kenneth


Ps. I senaste numret av Orkester Journalen (december) finns 
en mycket fin recension av Amiralens Storbands Jubileumskiva 
från Palladium.







Inga kommentarer: