söndag 28 november 2010

Inför en spännande vecka












Klicka på bilderna så förstoras dessa
Tryck på f11 tangenten så blir bildrutan
större (för att återställa rutan peka igen)





Inför en spännande vecka

Otroligt efter alla år så invigs Citytunneln. Invigningen sker lördagen den 4 december och trafiken startar den 12 december.




















Det känns svårt att överblicka hur framtiden ser ut för oss Malmöbor. Massor med busslinjer läggs om. Hur kommer t.ex. det att se ut vid Triangeln?

Malmös största trafikplats med Sjukhuset som stadens största arbetsplats. Om man åker runt i Malmö så märker man de stora förändringarna som skett och som påverkat oss Malmöbor i bortåt tio år (tror jag).

Jag har följt detta jättearbete från första början. Jag har guidat 100-tals grupper från hela landet i bussar, både min egen men även i andra bussbolags. Jag har nästan dagligen varit ute i Hyllie för att få uppleva vad som händer.

Jag har dock aldrig varit i Tunneln och jag har aldrig sett något tåg ännu men det är snart slut med det.






I början av Maj så såg det ut såhär ute i Hyllie. Förvisso ett tåg på spåret men inte den typ av tåg jag avsåg i texten ovan.



I bakgrunden det jättelika garaget som rymmer nästan 1500 bilar.









Huset till höger blir bl.a. en administrations-byggnad, tull,
polis, restauranger, väntsal mm.


















Garaget som det ser ut idag.



























Ett omfattande spårområde omger den nya stationen.




Stationen och Stationstorget

En kvällstur i veckan som gått gav några fina bilder som resultat.














Härlig belysning i och runt stationen.
Stationstorget som förbinder Arenan och Stationen har ett tak av lampor som skiftar i läckra f'ärger.

Mycket imponerande.















Se upp för Polisbilar

Polisbilar har varit inblandade i många olyckor har man kunnat läsa om alt. se i TV nyheterna. Unga bilförare klagar på polisens utbildning och tycker att denna är för kort och därmed dålig.

Vad fan nu då, för dålig? Jo möjligen om man resonerar som några av de nya Polisaspiranter som kommit till tals.

För att komma in som Polisaspirant så fordras körkort. Detta innebär att många unga polissökande tar körkort kort innan man söker in som Polisaspirant och är därmed kvaliciferade för att bli anställda vid polisen.
Sedan är det polisens uppgift att utbilda dessa (som dessutom sällan har tillgång till bil) till fullfjädrade bilförare kvaliciferade att köra utryckningsfordon anser man.

Jag som kört bil åtskilliga mil, flugit (nu fick jag skryta om det) och sysslat med mycket annat trodde i min enfaldhet att en bra bilförare bl.a. handlade mycket om erfarenhet, d.v.s. sådant man får efter att suttit bakom ratten åtskilliga år och mil efter mil.

Skulle dessa blåögda ungdomar ratta en blåblinkande bil i alla väder och väglag efter en tids utbildning på Polisskolan när dom knappast är torra bakom öronen ännu?

Bevare mig väl.

Nej Polisen måste nog se över sina rekryteringsmetoder och kräva mer än ett nytaget körkort från sökanden. Annars är risken att polisen själva utgör en av de stora farorna på våra vägar.

Tuta och Kör

Kenneth


Fina videor på min Youtubesida: www.youtube.com/malmoearena

Amiralens Storband på: http://www.amiralensstorband.se/








Inga kommentarer: