söndag 14 november 2010


















Kryssning en njutning?

I min fotoblogg just nu kan Ni ta del av Christer Svärds foton från en Medelhavskryssning som han och hustru Anita gjorde för några veckor sedan. För Christer och Anita så var detta deras första riktiga kryssning.

Jorden runt segling

Men det finns många andra sätt att njuta av de sju haven som t.e.x. Christer Birgersson som i dagarna ger sig iväg till Tenneriffa för stiga ombord på segelbåten MS Amelit för att segla med en god vän över Atlanten. Vännen är ute på en segling runt jorden och räknar med att vara borta totalt i fem till sju år.

mer på
www.amelit.se

Det var två ggr Christer som upplever haven på var sitt sätt. Christer Birgersson om MS Amelit kan Ni följa eftersom man bloggar om denna fantastiska segling. Detta får Ni inte missa.

Kryssa till Oslo

Själva tar jag och Anne-Marie det lite lugnare när vi sent i eftermiddag stiger ombord på DFDS MS Crown of Scandinavia. Ett fantastiskt erbjudande kom i mailen för några dagar sedan vilket innebar att vi två kunde göra en Oslokryssning för under 1400:- kronor totalt för båda.

D.v.s. två nätter ombord i 2-bädds utsideshytt, julbord, 2x frukostbuffé och buss Malmö-Köpenhamn t.o.r.

Ibland kommer det sådana otroliga erbjudande och det är bara att sticka.

MS Crown of Scandinavia




MS Crown of Scandinavia












Detta är ett fartyg som egentligen skulle levereras till Euroway vilka i början av 90-talet startade kryssningstrafik Malmö-Travemünde-Lübeck.


Euroways hade beställt två fartyg varav det första, MS Frans Suell levererades 1992 för att snabbt följas av MS Crown of Scandinavia eller MS Thomas Mann som fartyget skulle heta.

Fartygen byggdes i Split (Kroatien) men tyvärr så satte kriget i forna Jugoslavien stopp för denna leverans av Thomas Mann samtidigt som finnanskrisen satte käppar i hjulen för rederiet som tvingades att upphöra med verksamheten innan det andra fartyget var klart för leverans 1994.

MS Frans Suell såldes senare till Silja Line för att idag segla för Viking Lines under namnet MS Gabriella.

MS Thomas Mann såldes till DFDS och döptes samtidigt om till MS Crown of Scandinavia.

Allt detta och mer därtill kan ni läsa i den fantastiska bloggen som har allt om fartyg: http://www.faktaomfartyg.se/

Mer om Euroway

Om Euroway kan man säga att detta rederi sneglade på minikryssningar
på samma sätt som Stockholm-Finland, Göteborg-Kiel mm.

Dessa kryssningar var stor succé. Det var dock en stor skillnad, vi här i södra Sverige var inte vana med denna typ av kryssningar. När vi åker båt så gör vi det för att åka vidare Trelleborg-Travemünde mm.

Sedan så var Euroways koncept något svårt för fartygen trafikerade sträckan Malmö-Travemünde-Lübeck. Bilarna körde av i Travemünde och fartyget fortsatte sedan till Lübeck om inte!!

Om inte det blåste för då fick man bussas till och från Lübeck. Anledningen till detta var att det fanns en klaffbro längs floden Trave där flodens bredd var i smalaste laget eller fartyget var för brett kan man också säga.

Servicen var förstklassig, maten likaså och fartyget som var i trafik var både trivsamt och mycket modernt.

Jag åkte bl.a. med på en av de sista turerna och frapperades av hur positiva de som arbetade ombord var trots att några dagar senare vara utan jobb. Vid frågan hur man kunde vara så positiva så svarade man att vi har tagit varandra i hand att ge järnet ända in i kaklet.

Tänk vilken underbar inställning, jag glömmer den aldrig.


Birka Cruises

Detta kan man nog anse vara det trevligaste fartyget att uppleva en minikryssning med. Fartyget trafikerar sträckan Stockholm-Mariehamn och tar inga fordon. D.v.s. detta är ett rent kryssningsfartyg som också då och då gör sina lovar till hamnar runt i Östersjön.





MS Birka Paradise












Rederiet äger ett fartyg, MS Birka Paradise, som är byggt som ett rent kryssningsfartyg och avgår varje dag från Stockholm 18 tiden för att återvända nästa dag kl 16.

Det som tilltalar många med denna typ av kryssning d.v.s. till Åland är att hela sträckan nästan är inomskärs varför den sjösjuke inte behöver oroa sig.

Även Viking Line och Silja Line har denna typ av kryssningar.








MS Viking Cindarella







Ett av Viking lines flaggskepp i sin stora flotta är MS Viking Cindarella.

Ja så är det dags att packa för snart ger vi oss iväg. Mer om denna kryssning i nästa blogg.


Bästa Hälsningar
Kenneth

För större bilder peka på dem.

Bra www adresser:

http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/ med Christer och Anitas Medelhavskryssning (se ovan)

www.youtube.com/malmoearena (Här hittar Ni bla lite från tidigare kryssningar bl.a. storm på atlanten)











1 kommentar:

Anonym sa...

Bäste Kenneth!

Läser din historieskrivning om Euroway lite i efterhand och måste bara påtala att du glömmer bort det viktigaste i kråksången: kryssningarna fick slå igen pga
att allt var så förbannat dyrt. Allting. Skåningarna lät sig inte köras opp som rederiets resultatstrateger hade tänkt sig.
Det är offentligt sammanställt och verifierat. Resenärerna blev på slutet så få, att man tvangs lägga ner.
Så hur trevligt allt än var, så ville vi inte betala
för den dyra grannlåten.

Rolf Liljeblad