söndag 21 november 2010

Åter till vardagen













Peka på bilderna så blir dessa större






Åter till vardagen...


Efter en kort men intensiv vecka så är vardagen ett faktum. Söndags-förmiddagen började med en promenad i Malmö City. Det var ganska folktomt som normalt vid 10-tiden på söndagsmorgonen. Vi var framförallt nyfikna på hur det ser ut med affischeringen på Kulturcentralen och Palladium inför Amiralens Storbands 40-års jubileum den 26 februari nästa år. Jodå vår färggranna affisch syntes lång väg i Kulturcentralens fönster men den hade inte kommit upp på Palladium ännu. Biljettförsäljningen startade i lördags. För att citera Lotta på Palladium idag (månd fm) "Det har sålts som smör i helgen". Vi kollade också affischen på Biblioteket i Malmö och denna syntes före alla andra, kanon.

Fy SF

Men sedan så kom besvikelsen när vi kom till SF biografen Royal och skulle gå igenom gången där.

Besvikelse?

Jo kolla in nedanstående foto så förstår Ni säkert. Vid första anblicken förbannade vi MC Donalds alt. Burger King men sedan såg vi att det var från biografen skräpet härstammade. Om man säljer en massa snask så måste det väl vara den som säljer som skall städa efter sig? Rätta mig om jag har fel.

Rent ut sagt förjävligt att vi på vår skattesedel skall betala för städningen FY...

En ursäkt till MC Donalds och Burger King för dessa hade snyggt utanför sina Hamburgrestauranger, min slutsats var förhastad.








Peka på bilden så förstoras denna










Amiralens Storband på besök?

Julmarknad på Johannamuseet, fast vi första anblicken så trodde man att Amiralens Storband var på besök. Så såg det ut under tre kvällar i september när bandet gav Glenn Miller konserter där.
















Nej det var Julmarknad under två dagar som fick folk att vallfärda till det trevliga Museet. Givetvis så var vi på plats och lät oss villigt att bjudas på glögg, pepparkakor och spittekaka = spettkaka på svenska.

Miljön är som klippt och skuren för denna typ av arrangemang.

















Bengt Malmkvist som driver museet gick omkring och småmyste och berättade för undertecknad att man nu skall kontakta Amiralenbandet för att boka in detta till September nästa år. Temat för nästa år blir Östen Warnebring och då skall vi givetvis avsluta det hela med Östen Warnebring musik. Mycket klokt val enligt min uppfattning.
























Det var ju inte bara en julmarknad man fick uppleva för det facila priset 50 riksdaler utan även ett av mina favoritmuseum.
Tänk att allt som finns i detta museum fungerar, d.v.s. fordon som bilar o MC. Jukeboxar, positiv och självspelande orglar.








Förra veckans dramatik


Ni som kanske inte vet vad jag menar skall gå tillbaka till min förra blogg så förstår Ni.

DFDS som trafikerar Köpehamn - Oslo hade det besvärligt med bl.a. en brand på bildäck, en brand som kunde slutat illa.

Själv blev jag vittne till ett självmordsförsök som jag tog ett antal bilder på.

Dessa foton observerades av den Danska tidningen BT (Berlinske Tiderne). Jag fick ett erbjudande att sälja dem till BT för 2000 Danska kronor. Ok sa jag, man ville dock fullt förståeligt ha bilderna utan text varpå jag skickade över dessa. En stund senare fick jag en förfrågan om jag hade tagit någon bild när passagerarna samlades i restaurangen??

Först förstod jag inte men sen kom jag på att man trodde att jag fotograferat branden ombord, (hur man nu kunnat tolka mina bilder på detta sätt?).

Jag berättade att mina foton speglade händelsen dagen innan och då var man inte längre intresserade.




















Ovan kan Ni se en av de dramatiska bilderna som jag tog och som Ni kan se mer av i förra bloggen. Den förra bloggen hade dagligen ett par hundra besökare vilket är rekord för mig sedan jag började blogga för drygt två år sedan.


Söndagsmiddagen


Jag brukar aldrig berätta om våra måltider men skall göra ett undantag denna gång.

Det var ingen stek, eller kyckling eller entrécote som ju ofta hamnar på bordet på söndagar.

Nej enklare än så men godare.

















Ni får själv gissa vad middagen bestod av men jag kan avslöja ett en snaps (Skåne) förhöjde ytterligare njutningen.


Tack för idag
Kenneth


Ps Kolla in nya häftiga video på min Youtubesida
www.youtube.com/malmoearena

Fotobloggen just nu Christer Svärds kryssningsfoton
http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/

Nytt från Amiralens Storband
http://www.amiralensstorband.se/

Inga kommentarer: