lördag 22 augusti 2009

En och en halv miljon kan inte ha fel
















För större bilder dubbbelklicka på dem...

1,5 Miljoner kan inte ha fel!

Så många beräknas att ha besökt Malmöfestivalen den 25:e i ordningen.
Enligt Sydsvenskan så var det 1,5 miljoner besökare hur man nu räknar ut det?


Efterlysning, Flickvän sökes!
För fasiken kan ingen fixa en flickvän till Banana Pågarna? Dessa försöker varje år, tydligen utan framgång. Kanske lättare att hitta en pojkvän istället?



Köer framför matstånden. Mat och musik dominerar Malmöfestivalen.


Malmötidningarna recenserar festivalmaten och denna får som regel mycket bra betyg.
En av Malmötidningarna skrev bl.a. om Langos denna märkliga smakupplevelse som dyker upp i samband med diverse festivaler för att därefter försvinna igen...Var finns den däremellan?






Tveksamt men populärt nöje!

Men festivaler är ju inte bara musik och mat.
Mer eller mindre tvivelaktiga "nöjen" ingår också.
Att ha en orm ringlandes runt halsen är inte min melodi men många tycks gilla det. Brrrr.



Danspalatset Amiralen 70 år.

Danspalatset Amiralen levde verkligen upp i år. Larz-Kristerz varvades med Thorleifs, Barbados och Amiralens Storband som alla svarade för Dansmusik.



Amiralens Storband trivdes i sin gamla miljö. Här har man hållit till sedan 1971 då bandet bildades.


En till c:a åttio procent ny repertoar presenterades. Allt ifrån Glenn Millers repertoar till smekandes Tango- och Latinamerikanska rytmer. Det senare har jag aldrig förr upplevt med Amiralens Storband. Det lät överraskande bra inte minst tack vara Anders Hassgård på trummorna.


Dansgolvet invaderades av folk i alla åldrar. Fast jag gissar att när Svensktoppsbanden var på plats, det ligger liksom i tiden, så var det nog lite trängre.


Imponerande

Det går inte att komma ifrån att Malmöfestivalen är unik. Själv var jag ute och lyssnade på musik nästan alla dagar. Ändå så är det bara en bråkdel jag fått ta del av.
Här finns något för alla smakriktningar och framför stora scenen trängs uppåt femtontusen lyssnare när det är något riktigt häftigt.
Våra vänner Kristina och och Bengt var nerresta från Eskilstuna. Dessa är mycket jazzintresserade och också mycket imponerade av det jättelika utbudet.



Parkscenen hade ofta besök av band från andra kulturer och i Folkets Park som ansågs stilla avsomnad så var det fullt tryck.
Förresten Folkets Park i Malmö har på senare år klättrat upp bland de 10 mest besökta attraktionerna i Sverige. Bravo.

Mest folk var det på Stortorget.Som mest c:a 15000 åskådare. När miss Lee var på besök så kom bortåt Åttatusen. Fler som framträdde på stora scenen: Grus i Dojan, Bob Hund, Timbuktu, Lena & Orup m.fl.
Swingtältet
Här spisade jag och mina vänner musik nästan hela tiden. Man körde igång kl 15 och höll på uppåt midnatt de flesta dagarna.
Redan när man startade sina konserter så var tältet fullt. Så fortsatte det från dag till dag.


Då skall man veta att det fanns bortåt elva scener om man räknar in även Barnens scen. Otroligt.

Fullsatt och mysigt från början till slut...


En av många jazzvokalister som framträdde i Swingtältet var Sara Ahlcrona. En av
Malmös många duktiga (och söta) Jazzvokalister.B-Gänget en institution på Malmöfestivalen (nedan) drar alltid fulla hus. Fyra av musikerna huserar normalt i Amiralenbandet.



Liksom Petri Soikkeli som har ett häftigt Band, Doxy Music. Bandet lirar ett häftigt
"Groove Jazz-Sound".
En av festivalens stora överraskningar för mig. Petri är ju också en av Amiralenmusikerna liksom Doxys trummis Anders Hassgård. Förresten så är det ett band med mycket duktiga musiker.



Ännu fler Amiralenmusiker (bilden nedan) i 8-Bones = hela 8 tromboner därav fyra som till vardags finns i Amiralenbandet.
Nyfikenheten var stor hur detta kommer att låta och tältet var fullt en bra stund innan man körde igång klockan tre.
Jag kan lova att detta lät riktig häftigt och 8-bones har säkert många intressanta konserter framför sig.



Om Ni går in på www.youtube.com/malmoearena så kan ni lyssna på B-gänget, Doxy Music och 8-Bones.


Kan man bli förmögen på en Festival?

Kanske inte förmögen precis men på god väg...





Världens största IKEA Varuhus.
Det är inte bara festivalen som väcker intresse i Malmö just nu. Någon gång i mars månad så
satt man spaden i marken för att uppföra Världens största IKEA Varuhus. Nåja världens största är med en liten rservation. Varuhuset i Kungens Kurva lär vara större men IKEA menar att av de varuhusen som byggts i den traditionella stilen d.v.s. 99 % av alla varuhusen så blir detta det största.


När jag för ett antal månader sedan passerade varuhuset så läste jag på skylten att det öppnas i oktober 2009. Otroligt tyckte jag, det måste vara år 2010. Men det är det inte utan Premiären blir i år.

Grattis IKEA

Var glada att man inte har medarbetare som undertecknad för då hade det barkat åt skogen. Minst en dag för att montera Billy tar det för mig, då inräknat alla gånger jag fått börja om från början för jag monterar alltid delarna tvärtom.
Är det någon som känner igen sig?




Nu har jag inte mer, jo förresten massor med fina bilder från festivalen men dessa lägger jag in inom kort på min fotoblogg.
http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/

Musikvideor från Malmöfestivalen mm på min Youtubesida:

Fler länkar:
Kenneth
Foton: Kenneth Svensson
Videos: Kenneth Svensson (youtube)

















Inga kommentarer: