torsdag 30 september 2010

Reserapport del 1.







Från en sömndrucken bloggare







En underbar Plommonstrudel räddade våra liv


Just nu befinner jag och Anne-Marie oss i Bad Aibling c:a 50 km söder om München. Första etappen på vår rundresa i Tyskland/Österrike/Italien.

Gardasjön är vårt slutmål denna gång.

Låt mig ta det från början. Efter en lugn och skön resa till Hamburg där vi träffade vännerna Ruth och Bo. Två underbara jazzentusiaster som jag tidigare berättar om i bloggen. "Vi skall äta på tåget så gör inget extra för oss" skrev jag i Mail till Bo några dagar innan avfärden. Ruth hade bakat en Plummonstrudel som smakade underbart. Lite åt Småländsk Ostkaka smakhållet med mycket mandel och härlig Plommonsylt insprängd. Kaffe och vispgrädde därtill. Det var inte svårt att stoppa i sig flera bitar av denna läckerhet trots att vi planerat en god bit mat ombord på vårt Autozug mot München.

Viktor ombord,
nu blir det åka av.














Vid 20-tiden så körde jag ombord på Biltåget och vi intog vår kupé. Därefter så var det dags för att leta upp restaurangvagnen för en god bit mat, varför inte en Currywurst med Potatissallad som jag spanat in före resan på nätet.


Räddningen

Det var bara det att det fanns ingen restaurangvagn med. Vi hade en chokoladkaka och två miniflaskor med vin som fick utgöra vår kvällssupé...

Vilken besvikelse och vilken tur att Ruths Plommonstrudel smakade så bra att man inte kunde motstå flera bitar.

På tågresan som vi bokat i sista minuten med bra pris som följd så hade vi varit lyxiga och bokat in en sovvagnskupé. Inte liggvagn som på hemresan.

Efter en natt i denna trånga kupé så önskade man att man varit trettio år yngre och 30 kilo tunnare.

I morse när man checkade ut så såg alla passagerarna lika trötta ut som jag och Ann-Marie och man undrade "herregud skall alla dessa trötta människor ut på vägarna"?





Jag ser rundare ut än vad jag är men detta är en synvilla.

Kupén stor som vår garderob hemma gör att bilden på mig blir missvisande, tro mig...















Befrielsen, München Ost.




Äntligen München,
jobbig natt men 77 mil
utan körning avverkat.








Redan nu fasar jag för hemresan från Italien i liggvagn delandes kupé med totalt fem eller sex andra personer.

Men trösten är att när jag för många år sedan funderade på att åka biltåg från Malmö till Umeå (tror jag att det var) så när den hurtfriska tjejen (troligen Miljöpartist) på SJ bemötte min oro med att dela kupé med massa andra främmande människor svarade hon "det är berikande". Det blev ingen resa för jag tyckte att det inte var berikande för mig, möjligen för de andra i kupén förståss...

Om vädret är Ok så bär det imorgon av med tåg till München och Oktoberfestivalen. Där handlar det min själ inte om att hålla igen med mat eller dryck.

Schweinehaxe, Weisswurst och öl till att börja med. Mer om detta om några dagar hoppas jag åtminstone.


Vänner

Kenneth o Anne-Marie


Ps. Illa! Vi missar höstens första Öppna repetition på Öresundsterminalen med Amiralens Storband onsdagen den 6 oktober kl 19.30.


Inga kommentarer: