söndag 26 september 2010

(Järn)Vägarna kallar
















Ut på (Järn)vägarna igen

På Onsdag så ger vi oss ut i Europa.

Vad sägs om det här?

Vi åker först till Hamburg. Därifrån så fortsätter vi med Biltåg till München för att köra vidare till en liten stad som heter Bad Aibling c:a 50 km söder om München.
Här stannar vi tre nätter för att på fredag åter ta tåget till München för att uppleva Världens största Folkfest d.v.s. Oktoberfesten, som nu pågår för fullt.





De största s.k. tälten
tar sju till åttatusen besökare







I München blir det en liter öl á €8.88 för mindre volym finns inte. Frågar man så skrattar dom åt en. Bilen står dessbättre i Bad Aibling så det kanske t.o.m. blir två öl denna dag.

Vi fortsätter vidare till en liten by alldeles innanför Österrikes gräns som heter Seefeld. Denna lilla by besökte jag med mina föräldrar en gång på 50-talet och som, vad jag minns, är väldigt vacker med, som alltid i Österrike, omgiven av höga berg.



Detta är en Berlinschnitzel.
I Österrike hade man inte sett tallriken.








Gardasjön är huvudmålet för resan då vi har ett exklusivt hotell med billigt boeende. Efter Garda så kör vi till Bolzano som ligger i Norra Italien c:a 10 mil Nordost om Garda. Där kör vi än en gång ombord på Biltåget för att tidigt nästa dag åter vara i Hamburg endast 5 timmar från Malmö.
Det skall bli jättespännande att köra ombord på dessa tåg och njuta av god mat samtidigt som man i 160 km/tim susar förbi långtradare, Bussar, Bilar och annat som färdas på Autobahn. Vi har egen sovkupé på nerresan och liggvagn hem.















Med oss så har vi Viktor d.v.s. vår Kanariegula SAAB Cabbe. Givetvis så räknar vi med att köra en hel del nercabbat.

Jag glömde att nämna att på nerresan så hälsar vi i Hamburg på Bo och Ruth, våra nya mysiga Hamburgvänner som vi delar ett gediget Jazzintresse med men också mycket annat.

På resan så har jag min lilla 10" Laptop med. Jag hoppas och räknar med att skicka några rapporter från vår spännande resa. Om inte annat sä tror jag att detta med Biltåg som verkligen inte är nytt men blir säkert spännande att läsa om. Många pratar om biltågen men få svenskar åker med dem.

Youtubesidan

På min Youtubesida har jag haft nästan 21.000 besökare sedan jag startade denna i mars 2009 (inte för c:a två år sedan som jag tidigare uppgivit).

En siffra som jag är mäkta stolt över. Några bildspel har lockat till sig många besökare.
Siffrorna som visas (besöksantalet) är delvis missvisande eftersom fick radera bort dels Johannamuseets och dels Mattias Nilssons inslagen för att fila till dem lite. Besökssiffrorna nollades när jag la in inslagen på nytt.

Det allra senaste inslaget på min Youtubesida är från en konsert med Trelleborgs Storband söndagskväll i St. Nicolaikyrkan Trelleborg.

Här framträdde blott 16-åriga Linda som Saxofonsolist.
Ni får inte missa det underbara saxsolot som Linda framförde på nämnda Youtubesida.

Här kommer inom kort även ett inslag med Jazzsångerskan Anna Pauline som också var med på denna sköna Storbandsafton. Anna Pauline går från klahet till klarhet och är nu en av de mest anlitade vokalisterna på våra breddgrader.

Inslagen finns på www.youtube.com/malmoearena

Bästa Hälsningar
Kenneth

Mer matnyttigt:


Ps, Ni får inte missa Amiralens Storbands första Öppna repetition för hösten på Öresundsterminalen onsdagen den 6 oktober kl 19.30

Inga kommentarer: