fredag 28 augusti 2009

Inför en spännande vecka














Några tips så här i början. Klicka på bilderna så förstoras de rejält. Tryck gärna också på F11 tangenten så blir bildrutan mycket större. För att återgå tryck F11 igen.

Inför en spännande vecka.

Skolorna har börjat, festivalen är över, dagarna blir kortare och sommaren närmar sig sitt slut.

För många innebär detta att man går en en dyster period till mötes. Höst, vinter, blåst, regn och snö. Många blir deppiga på hösten. Även för undertecknad kändes denna period förr ganska jobbig.

Jag skall inte klaga men jag tänker på alla dessa stackare som pendlar för att komma till och från sina jobb. Som i timmar sitter i bilköer eller väntar på sitt ständigt försenade tåg.

Inte nog med att det pågår några stora vägarbeten här i Skåne utan tågpendlarna har det nog ändå allra värst.




Malmö C är under stor ombyggnad och flera spår är stängda för att man skall koppla på Citytunnel spåren. Dessa tågstörningar kommer att pågå ända till nästa höst/vinter d.v.s. tills Citytunneln inviges.

Citytunneln

Detta jättelika projekt rullar på för fullt. Nyligen så började man att lägga spår
på stationen ute i Hyllie där konturerna syns alltmer för varje dag som går.



Från söder mot Malmö C där tunneln börjar kan man nu skönja framtiden. Det är spännande att följa utvecklingen. Snart får man se de första tågen rulla här.



I motsatt riktning skönjar man Hyllie station, eller var den nu skall heta, intill Hyllie Vattentorn och Malmö Arena.

Min Gatusten åter till fadershuset!

Denna inhandlades tillsammans med lite annat skyltmaterial 1995. Vi hade ett litet skyltfönster i vår kontorslokal på Krutmeijersgatan i Malmö. Trots det lilla skyltfönstret vi hade så var det alltid svårt att hitta på något vettigt att skylta med så jag besökte en dekorationsaffär och fann bl.a denna sten där.

Med hjälp av diverse skräp, gjorde att skyltningen ibland var riktigt hygglig. När företaget upphörde behöll jag stenen, varför vet jag inte. Möjligtvis en släng av reclaim the street, inte vet jag.

Man kunde ha mycket kul för sig som t.e.x. ropa "fånga stenen" och kasta den mot personen ifråga. Föga lustigt för denna som ofta kastade sig raklång av skräck. Vederbörande kunde ju inte ana att denna sten av någon form av plast-
material endast vägde några hekto.

Till sist kände jag dock att jag måste göra mig av med stenen. Pressen på mig från vänner, arbetskamrater och inte minst min fru Anne-Marie blev för stor.

Ut till Lernacken, här hade den åtskilliga kompisar. Stenen dumpades och allt var frid och fröjd under några år. Något år senare upptäckte jag min vän vid en utflykt till Lernacken d.v.s. på samma plats där jag dumpat den.

Det var ett kärt återseende och givetvis tog jag med den hem och åter trakasse-rade jag min omgivning. Pressen att göra av med stenen blev återigen för stor och denna gång åkte jag till Malmös största byggarbetsplats Hyllie och dumpade den för gott.




Trodde jag ja! Några år senare så dök den upp igen. Trots grävmaskiner och allt som hör en stor byggarbetsplats till, där låg stenen.

Min företagsamma frisör, Gordon, föreslog att jag skulle lägga stenen i bingen vid Stadiongatan där man just nu lägger kantsten. Så modig är jag dock inte men kul hade det varit speciellt om man hade filmat när man fick fram stenen.
Vilket dolda kameran inslag.

Nu ligger den på balkongen och vilar ut inför nya äventyr. Jag funderar på att skänka den till någon av alla dessa flitiga Reclaim the street ungdomar som har för sig att dom gör samhället en tjänst genom sina ständiga aktiviteter.

Veckans konsert

Några gånger om året så musicerar Spårvägens Musikkår i Beijers Park i Malmö.

Jag har flera vänner i denna Musikkår. I tisdags så var jag och lyssnade på den ståtliga orkestern och njöt i fulla drag. Det blev t.o.m. en riktigt hygglig filmsnutt som nu ligger på min Youtube sida.

Den skall Ni kolla in. www.youtube.com/malmoearena

Här varvades all slags musik från Michael Jackson till ståtliga marscher och jag måste erkänna att det klingade otroligt skönt.





Veckans skylt

hittade jag i Tryde utanför Tomelilla. Jag beskådade skylten på det mysiga 50-tals museet där.

Ni kan gå tillbaka till mina tidigare bloggar (juli 09) för där finns mer om detta museum.



Kvällens solnedgång över Sundet

Varje solnedgång är unik denna fredagskväll bjöd på ett skådespel som jag inte sett tidigare från min balkong på 13:e våningen. Solen försvinner snabbt så är man inte beredd med kameran så missar man skådespelet.








Till slut så var det det där med rubriken. "Inför en spännande vecka" får ni tyvärr ger er till tåls med tills veckan är slut då kommer nästa rapport.


Missa inte mina yotube filmer:
www.youtube.com/malmoearena


Min just nu dåligt uppdaterade (hör Du det Ensio) fotoblogg:
http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/


Min hemsida:
http://www.kestravel.se/


Ha det!

Kenneth


foton Kenneth Svensson










Inga kommentarer: