lördag 15 augusti 2009

Upp & Ner!














Upp & Ner!

Större bilder? Klicka på dem

Vad som ligger bakom rubriken kommer för den som har uthållighet att avslöjas efterhand.

Det har ju gått en tid sedan förra bloggen delvis för att jag inte haft något intressant att berätta om. Nu har jag plötsligt en massa att rapportera så frågan är får jag plats med allt?


Köpenhamn here we come!

Det har blivit lite av Köpenhamn senaste halvåret. Varför? Jo den danska kronan
har varit ruskig dyr men nu på senare tid så har skillnaden blivit mindre så nu ryckte det i Köpenhamnstarmen.
Jag har ju ofta Guidningsuppdrag i Köpenhamn så att vara uppdaterad är livsviktigt för mig.

Det var bara att sätta sig i BOB (Miatan Ni vet) och susa över. Denna gång handlade det om det nya Köpenhamn.

Vi börjar i Örestad, d.v.s. den nya stadsdel som ligger närmast Bron. Här byggs det just nu bl.a 2 nya stora hotell. Cab Inn och Copenhagen Towers. Detta innebär att Köpenhamn fått 8 eller 9 nya storhotell sedan bron kom till i juli 2000.


Ovan Copenhagen Towers (Crown Hotels) och nedan Hotel Cabinn Metro.



Vill Ni bo så här?



Större bilder? Klicka på dem.



Eller så här?





Man kan också bo i ett P-garage. Detta i Örestad som bl.a. fått pris för sin arkitektur.

För rättvisans skull så kan jag berätta att det finns också ett fint P-garage i Malmö vid Turning Torso med bostäder dock inte med så elegant ariktektur.

Berget (översatt till Svenska) är garaget döpt till. (Nedre bilden)






Farkosten i förgrunden är en s.k. Partybåt.

Skyltning.



För några år sedan så fick Malmö (på privat initiativ) en fantastisk Bussterminal, Öresundsterminalen. Den kanske största och finaste i sitt slag i vårt land.
När man begärde att skyltning vid avfarterna till Bussterminalen skulle sättas upp så svarade såväl Vägverket som Malmö Stad att man inte kommer att skylta.




Att man skyltar friskt med McDonalds restauranger men inte stora Busstermina-ler fattar åt
minstone inte jag.

Skulle vara intressant att få veta varför, ingen myndighet har kunnat svara!

Vid denna tid så var jag ordförande i Skånes Bussbranschförening och vi beslöt att hjälpa till att få en seriös skyltning till stånd.

Våra skrivelser såväl till Vägverket som Malmö Stad fick samma negativa utfall. Vi överklagade till Länsstyrelsen, tyvärr med samma resultat.

Därför blev jag glatt överraskad när jag plötsligt får se skyltning för en tid sedan, t.o.m. riktigt bra skyltning. Vad har hänt? En Pudel som man inte borde utsätta trafikanterna för. Varför allt detta arbete med något som var självklart från början.

Buu Vägverket, Malmö Stad och Länsstyrelsen. Vad tänkte Ni på?


Rubriken då?

En välmotiverad fråga. Jo BOB, Miatan, har sålts och befinner sig sedan några timmar tillbaka någonstans på väg mot Småland. Saknaden är redan stor trots en hyggligt fylld plånbok (man skulle haft både ock).

Varför sälja, också en välmotiverad fråga. Jo vi köpte Miatan i April förra året.
Har kört nästan två säsonger på någon månad när. Om sex veckor så är det dags att ställa bilen i garaget för vinteride.

När vi så småningom plockar ut den till våren så vill man ju absolut inte sälja för då skall man ju köra nercabbat. Det känns bra för BOB har fått ett fint hem.




Sista bilden på BOB från Köpenhamn.


Malmöfestivalen den 25 i ordningen har startat. Mycket musik, god mat och en massa kultur.

Redan nu kan Ni ta del av lite av musikutbudet på min youtubesida.

www.youtube.com/malmoearena

Se även min fotoblogg:

http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/

Min hemsida:

http://www.kestravel.se/

Maila och skicka bilder till:

keam@bredband.net

Ha det

Kenneth


Foton: Kenneth Svensson


Inga kommentarer: