fredag 7 augusti 2009

Svettigt värre!













Foton från Pildammsteatern även på:
Video på youtube:

Svettigt värre!

Värmen kom tillbaka i rätt tid. Det brukar bli så när man närmar sig Augusti.
I Malmö laddar man inför 24:e festivalen i rad. Malmöfestivalen delar invånarna i staden i två läger. Antingen så tycker man att det är pest eller så gillar man den.
Oavsett vilket så är det fantastiskt att denna festival fortfarande drar massorna till staden.
Vad jag tycker? Jo jag menar att det är trevligt för den som uppskattar fin musik och spännande mat från när och fjärran. Jag gillar inte att trängas så man får väl se hur det blir i år.
Vi får besök av vännerna från Torshälla, d.v.s. Kristina och Bengt. Det skall bli jättekul för vi gillar alla musik och det blir alltid musik när dessa kommer på besök.

Årets stora begivenhet

Malmö stad bjuder på gratis underhållning under hela sommaren i Pildammsteatern. Här finns många höjdpunkter och för mig som gillar storband så har jag tidigare njutit av Bohus Big Band och nu senast av Amiralens Storband som framträdde tillsammans med Nils Landgren.
Nils Landgren kom till Malmö för att ta emot det prestigefyllda priset, Harry Arnold Stipendiet 2009.
Nils Landgren är nog idag den mest meriterande jazzmusikern i vårt land. Han är både musikprofessor och doktor. Han är teknisk ledare för NDR- (Norddeutsche Rundfunk Big Band/Hamburg) och även Bohus Big Band.
Sedan är han en fantastikt fin och ödmjuk människa också.



Harry Arnoldsällskapets Stipendium är ett av de finaste man kan få som musiker i Sverige.
Nils Landgren är i fint sällskap för detta stipendium har tidigare bl.a. tilldelats:
Lars Erstrand, Helge Albin, Arne Domnérus, Leif "Smoke Rings" Andersson, Jan Lundgren för att nämna några Jazz-storheter.



Nils Landgren bjöd på tre härliga nummer tillsammans med Amiralens Storband. Ni kan t.o.m. ta del av två av dessa på min musiksida på nätet d.v.s. www.youtube.com/malmoearena




Fler på Scenen

Amiralens Storband förfogar över två mycket fina vokalister, Christina Nordstrand och Petri Soikkeli. Det är inte så ofta att båda står på scenen samtidigt eftersom Christina sedan 12 år tillbaka bor i Stockholm.
Denna kväll var båda på plats vilket var grädde på moset.








Trettio minuter före föreställningen var det fullsmockat till sista plats, drygt 3000 åhörare. Folk satt t.o.m. på kullarna bakom scenen och såg inte ett dugg, fantastiskt!



Kärt återseende

Under kvällens lopp så dök två välkända profiler upp på scenen, Lisa Linn och Bo Sylvén.


Tänk att man på 60-talet dansade på Restaurang Erikslust till dessa duktiga musiker. Jag glömde att nämna längre upp i bloggen att Lisa och Bosse också tilldelats Harry Arnold Stipendiet, året var 2005.
Det gick inte att ta fel på parets popularitet bland publiken.
En intressant nyhet var att man räknar med att Nils Landgren tar över Lisas och Bosses livsverk d.v.s. "Jazz Under Stjärnorna" i Brantevik.
Jag måste också nämna att personen till vänster är Jazzoraklet Jan Olsson (Jolson) som skriver om jazz lite överallt.
Jan har dessutom ett mångårigt förflutet hos Sveriges Radio där han ledde populära Jazzprogram under många år.
Jan var presentatör denna kväll och hans kunskaper och sätt att framföra dessa lättsamt är bara det värt entrén !!!

Backstage

Som fotograf så kan man uppleva sådant som inte är alla förunnat. I detta fall att vara bakom scenen. Här hade man ordnat det verkligt fint för alla medverkande och stämningen var både glad och uppsluppen.




Kvällens Garv

Man har ett uppskattat programlotteri och som första pris så hade silversmeden och f.d. Harry Arnoldtrummisen Elon Arenhill skänkt ett vackert silversmycke.
Harry Arnoldsällskapets ordförande Bo Hirsche kungjorde i högtalarna numret på den vinnande lotten och det visade sig, ja gissa vad! Vinnare Elon Arenhill...



Alla blev lika paffa och alla kom av sig medan publiken vred sig av skratt. Ridå...

Unik MC?

Läste Ni förra veckans blogg? Om inte så är dett bara att scrolla tillbaka på sidan.
Här berättade jag om den stora motorträffen i Löddeköpinge som drar över 1000 fordon nästan varje gång d.v.s. MC och Entusiastbilar.

Här finns en hel radda tuffa motorcyklar men jag undrar om inte motorcykeln på bilden nedan tar priset?




Jag stötte på detta fantastiska ekipage på en rastplats i Tyskland för några år sedan och när jag gick igenom gamla foton för några dagar sedan så dök dessa läckra bilder upp.


Dubbelklicka på bilderna (gäller alla bilderna på bloggen) så förstoras fotona så att ni kan studera MC:n riktigt bra.

Till slut välkommen in på min sidoblogg med nästan bara foton
http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/
Min hemsida är också uppdaterad:
På Youtube sidan kan Ni se en del trevligt bl.a. frå ovan nämnda konsert.
Min mailadress är: keam@bredband.net


Ha det....


Kenneth

foton: Kenneth Svensson
















Inga kommentarer: