lördag 1 augusti 2009

Vikingatider











www.vikingatider.se
Ni vet väl att ni kan förstora bilderna genom att peka och dubbelklicka på dem.

Åk till Löddeköpinge c:a 25 km norr om Malmö på tisdagar så får du uppleva något i hästväg (Bil o MC väg d.v.s.). Här håller man MC och Bil meeting sedan fyra år tillbaka. Nu senast i tisdags den 28 juli. Nästan 700 motorcyklar fanns på plats och närmare 600 bilar. Utöver detta så var alla p-platser runtom fyllda med fordon. två á tretusen entusiaster hade samlats denna vackra sommarkväll. Även några flygplan fanns på plats både på marken och i luften.


Här får alla entusiaster av MC och Bilar i alla åldrar sitt lyste tillgodosett. Har man ett eget fordon typ entusiastbil eller amerikanare så är man välkommen att ställa ut denna. Även moppar är välkomna. För MC så finns en speciell plats för veteranerna. Fri entré och för de som inte ställer ut så kostar det inget att parkera sin bil.



Best in show eller den vackraste bilen denna kväll var enligt min uppfattning denna fina Jaguar. Nu tror jag inte att det handlar om en tävling utan alla besökare hittar sina egna favoriter här.



USA bilarna har sin ett egen plats. Här finns både nya häftiga bilar som Corvetter, Firebirds och Mustanger men givetvis också en hel del klassiker som man sällan ser på vägarna numera.


DDR Coupé största överraskningen

För mig liksom för de flesta så hoppar man knappast högt när gamla DDR bilar kommer på tal. Tvåtaktarna ryker och rycker. så även denna Wartburg Coupé. Men man måste ändå ge denna vackra coupé en eloge för den tillhör nog en av de vackraste från andra sidan muren.




Emblemet på motothuven skvallrar om att bilen byggdes i staden Eisenacher (Thüringen
43 0000 inv. 2007). Vågar man gissa att Wartburgbilarna var stadens stolthet.



Bilen var i ett fantastiskt skick och jag liksom många hade svårt att slita blicken från denna vackra bil.


En stolt ägare återvänder hem efter en fin kväll får man gissa.

Så var det detta med MC

Sjuhundra Mc passerade den vackra Runstenen som visar var man befinner sig. Dock under ett annat århundrande.





En Husqvarna modell äldre påpassligt placerad vid en Runsten. Behöver man påtala att Husqvarnan var i ett formidabelt skick?




Även denna fina sidovagns MC av märket AJS, tillverkningsland England, tilldrog sig mångas intresse.






Häftigast var dock nog denna Zündap från andra Världskriget som t.o.m. var utrustad med kulspruta!




Hur finansieras dessa fantastiska träffar då? Jo här säljs jättegod korv och stekt sill i mängder för en spottstyver plus även så finns en liten fin shop. Även en och annan sponsor hittar hit.



Veckans Konsert


I Vellinges vackra Kyrka hölls det i torsdags en konsert av för undertecknad ovanlig musik. Det var Björn Helander som till vardags är musiklärare i Vellinge och tillika en av Amiralens Storbands saxofonister som skvallrade om detta.


Det var musik signerad W.A. Mozart men även John Lennon och W.Peterson- Berger och L.B. Söderlundh. Ensamblen bestod av 4 klarinetter + basklarinett + bassetthorn + piano samt sång två sopraner + baryton. Totalt sex mycket meriterade musiker.


Det var för mig stundtals mycket fin musik och jag är glad för att Björn lockade hit mig. Ett fantastiskt härligt sound när alla träblåsarna var igång på samma gång. Denna kväll var det dock inte Mozart jag uppskattade mest.


Bilderna som (inte) ljuger?

Vänstertrafik i Sverige?

Jodå på den långa gatan parallellt med Malmö C så existerar fortfarande vänstertrafik. Jag liksom de flesta andra gångtrafikanterna tittar oftast åt fel håll när man skall över gatan men som tur är är både buss- och taxiförarna vana vid detta så olycker här är sällsynta dessbättre..




Öresundstågen kan numera vara 9 vagnar långa. Men denna dag på Malmö C så verkade detta tåg vara ännu längre. Titta bara på den långa plattformen.

Själv funderade jag länge på detta fenomen, men när jag förstorade bilden (peka på bilden och se själva) så såg jag att det handlar om två tåg varav det ena på väg in på annat spår. Ridå!!

Tack för idag, det var allt för denna gång.


Titta gärna in på min fotosida där kan Du ta del av foton från Harry Arnold konserten den 4 augusti.

http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/


Välkommen också på min Youtube sida med både musik och tågresa mm. www.youtube.com/malmoearena

När Ni kommer in klicka på blå text fler inslag så får ni upp hela mitt bibliotek.

Min hemsida: http://www.kestravel.se/ med mycket musik och Köpenhamn och Berlinsidor med fina länkar.

Vännen Kenneth

foton: Kenneth Svensson















Inga kommentarer: