onsdag 5 december 2012

Pirater



Piratjakt i Adenviken

Denna vecka (vecka 49) sänder TV 10 en mycket intressant 
dokumentärserie i sex avsnitt ombord på danska korvetten 
HDMS Absalon
 som i tre månader varit engagerade i detta uppdrag.

http://www.tv10.se/program/piratjakt-1
Ovan länk till tv10


Foto: Nätet
För mig och Anne-Marie så är detta hyperintressant eftersom vi fick
 kontakt med pirater på vår Dubai-kryssning för drygt ett år sedan. 

Jag har berättat om detta i tidigare blogg men eftersom det
 Danska programmet tar upp detta  så vill jag passa på att 
berätta från början vad som hände på vår kryssning.

Vår kryssning utgick från Genova med slutmål Dubai.
 Fartyg MSC Lirica. 

Bl.a. skulle vi gå igenom Suezkanalen vilket för oss var en
 av resans höjdpunkter.


MSC Lirica i Dubai
Slutmålet Dubai liksom Abu Dhabi såg vi fram emot med stort
intresse men Röda Havet, Adenviken och Somalias långa
kustremsa kittlade också.

Hur det började

Efter ett besök i staden Aqaba i Jordanien så fortsatte kryssningen
vidare i Röda havet. Vi hade ett drygt dygn innan vi skulle nå Adenviken.

Vädret var underbart och folk lekte vid polen och medlemmar ur 
besättningen kletade in de badande med både det ena och det andra,
rätt så kul att se på faktiskt.


Stämningen var mycket hög
När vi fick nyhetsbladet på kvällen (22 oktober) så fanns här
några rader om att vårt fartyg skulle ankra upp klockan 2 på natten
bredvid ett lastfartyg från samma rederi, MSC.

Anledning var att vi skulle bunkra upp förnödenheter eller något
liknande.

Detta skedde också på natten men vår hytt var på motsatta
sida och vi sov gott som alltid när vi kryssar.





Man började skymta Somalias kust 



Livvästövning, igen! 

Nästa dag (23 oktober) så meddelades det att vi skulle ha en 
livvästövning. Mycket ovanligt eftersom vi redan haft en i 
samband med att vi startade kryssningen.

Denna skulle hållas i teatern som blev knökfull. 
(Normalt när det är shower där har man två sittningar.)


Livvästövningen fungerade precis som den skulle och man avslutade
med orden 

"Om vi blir utsatta för piratattack så är det här vi skall samlas"!!!! 

Jag blev häpen, vad menade man egentligen? Förväntades det
Pirater?

Frågetecknen hopade sig

I vanlig ordning när det närmar sig mat så störtade alla ut till 
hissarna det var lunchdags.

Teatern ligger längst fram på fartyget medan vår hytt låg i aktern. 

Det var köer till hissarna och vi bestämde oss att gå på promenad-
däcket. Dörren var spärrad och det stod att det var p.g.a. blåst 
(fast det var helt vindstilla).

Ok, vi promenerade inombords men det gick inte att titta ut för alla
rullgardinerna var neddragna utom en, den sista i raden av fönster.  

Jag tog en hastig blick ut och häpnade, några hundra meter från

 vårt fartyg fanns två långa kanotliknande farkoster med folk som
stod upp och stirrade på oss.

Jag slet fram kameran samtidigt som jag såg en besättningsman
hastigt närma sig mig. Utan att kolla i kamerans display tryckte
jag av samtidigt som jag blev bortmotad och gardinen drogs 
blixtsnabbt ned.

PIRATER?

Jag tvekade inte en sekund om denna uppfattning. 
Raka spåret till vår hytt och fram med Laptopen för att
 kolla fotot. 

Samtidigt såg jag ett fartyg på vår sida med det svensk 
klingande namnet Nordic Apollo som kom från motsatt håll 
riktning mot piraterna med vatten sprutande ur alla 
ventiler. 

En helikopter svepte fram mot Nordic Apollo och varnade
fartyget för piraterna.



När jag studerade fotot så upptäckte jag ytterligare tre båtar
varav en ganska bra medan de två övriga var långt ifrån och 
mycket diffusa.

Samma foto men förstorat, här kan man se 6 båtar.
Fram med telefonen för att ringa vännen Erik på Kvällsposten
men näst intill ingen förbindelse så det blev varken hackat eller
 malet.


Nordic Apollo
Vårt fartyg hade lagt in högsta växel (22-23 knop)
 enligt hyttens TV skärm, för att ingen skulle ha möjlighet
 att borda vårt fartyg.

Ett fiskefartyg?
Vad hände sedan?

Efter ett antal försök så fick jag fram ett SMS till Erik. Jag fick så
småningom svar att rederiet förnekade det hela. Man sa att
det handlade om fiskare.

På kvällen när vi åt middag så berättade jag om händelsen för
våra bordsvänner. Som var mycket häpna. Tydligen så var det
bara jag och Anne-Marie som observerat piraterna.

Nästa dag

En av våra bordsvänner, Gittan, från Östersund berättade att när hon
 var ute och luftade sig såg fyra personer som satt på promenaddäcket
 var för sig och som varken liknade någon besättning eller passagerare. 

Hon började prata med en av dessa som bekräftade att man var 
inhyrda säkerhetsvakter. 

Gittan kunde se att mannen hade ett gevär diskret i ett fodral och 
han berättade att det visst handlade om Pirater och att han skjutit 
några varningsskott mot dessa.

Dessa skott hade flera hört, dock inte vi. Han ville inte uppge var 
man stigit ombord. Personer som var uppe på natten då vi 
lade till bredvid MSC lastfartyget uppfattade att det var några 
fler personer ombord på vår livbåt som sänts över när denna
 kom tillbaka. 


Gittan kunde berätta om många intressanta detaljer
Kul var det när man ville låna mitt SD minne för att ta del av
bilden. Om det var fartygets folk eller säkerhetsvakterna fick
jag aldrig klart för mig. 

Jag fick tillbaka minnet efter några timmar i samma skick som 
när jag lånade ut det.

Kvällsposten/Expressen kom sedermera med en rejäl artikel
om vår upplevelse.



Vi återvänder till TV Dokumentären

Ett av fartygen som Danska Absalon hade kontakt med i 
 dokumentären var HMS Andrea Doria, sin Italienska motsvarighet.

Genast så kollade jag upp mina foton från kryssningen och hittade 
Andrea Doria som jag plåtade i Muscat, Omans huvudstad.


Andrea Doria som till det yttre har likheter med Danska HDMS Absalon och
Svenska HMS Carlskrona (Carlskrona skall återvända till Röda Havet 2013).
Efter Adenviken så fortsatte vi mot Arabiska halvön och fick ganska
snart sällskap av en torpedbåt längs den 100 mil långa Omankusten.

Vi angjorde i Salala och när vi fortsatte mot Muscat så följde en annan 
torpedbåt med oss ända till vi lämnade Omankusten.


I hela 100 mil så hade vi sällskap av torpedbåtar, på diskret avstånd, från Oman.

Avslutningsvis
 Har Ni tillgång till TV10 så måste Ni kolla in Dokumentären. 
Den börjar kl 22 och varje avsnitt varar i en timme.

Man har visat bordning av piratbåtar inte mycket större än
de vi såg. Man har hjälpt fiskare i nöd och det är skarpt
läge emellanåt.

Man har också berättat att Piratattackerna har nästan upp-
hört p.g.a. de insatser som görs för att förhindra dessa.

Området som bevakas är lika stort som Europa och Piraterna
ger sig allt längre hemifrån för att utföra sina attacker.

Ha det så bra
Kenneth

Foton: Undertecknad

www.kennethsvardagfoton.blogspot.com

Min Youtubesida
www.youtube.com/malmoearena







Inga kommentarer: