fredag 14 december 2012

Om mina tidningar




Äntligen Fredag



Som pensionär ser alla dagar likadana ut. Men det finns dagar som 
är lite annorlunda, Fredagar för då kommer Tempus i brevlådan.

Det betyder att idag så får jag fullt upp. Nu har jag redan skrivit
om Tempus (läs förra bloggen) så därför går jag snabbt vidare 
med detta om tidningar.

Sydsvenskan

Sydsvenska Dagbladet har varit min dagstidning sedan mina 
föräldrar började prenumerera på denna någon gång i början
 av 60-talet.

På senare år tycker jag att tidningen försämrats. Det gick ett tag
t.o.m så långt att jag under 6 månader gick över till
Skånska Dagbladet.

Sydsvenskan nonchalerade bl.a. den största kretsen av läsare till
förmån för ungdomar som knappast har råd att prenumerera. 

Skånskan är absolut ingen dålig tidning men efter 50 år med Syd-
svenskan så saknade jag denna och återkom med viss skepsis.

Dessbättre har nu Sydsvenskan tagit åt sig av många läsares 
kritik och sedan en tid tillbaka omarbetat hela tidningen. 

Enligt min uppfattning så har den nu blivit riktigt bra. Jag har
noterat att efter att ha läst tidningen på cirka 45 minuter tidigare 
så tar det numera drygt en timme att hinna läsa allt. 

Vad som främst blivit bättre är bevakningen av vad som händer
 i omkretsen men även Kultursidorna har blivit bättre om man 
undantar vissa extrema kultursnobbars artiklar, men det får man 
leva med för det är säkert många (troligen en mindre men viktig 
kategori av läsarna) som uppskattar dessa krönikor.



Kvällsposten/Expressen

Liksom fallet med Sydsvenskan så har jag levt sedan 60-talet med 
Kvällsposten. Flertalet av deras journalistprofiler har slutat vilket
 knappast gynnat tidningen sett ur läsarnas perspektiv. 

Köper tidningen till och från numera. Gillar den trots allt fortfarande.  


Genant, Expressen inte ens med på listan!!
Lagt till i efterhand! "Bara ett sätt att göra mig lustig"

Vi Bilägare


Efter att prenumererat på ett flertal motortidningar genom åren
så är Vi Bilägare för tillfället den tidning som jag prenumererar på.

Främsta anledning till övergången var ett fördelaktigt
 prenumerations erbjudande.

Jag gillar tidningen för den är jordnära och ägnar inte halva numren  
 åt bilar man knappt ens vågar drömma om. Många andra 
biltidningar tycks tro att läsarna bara gillar jämförelser mellan
exklusiva Audis, Mercor och BMW:ar 





Bussbranschen/Busstidningen




      Denna tidning började jag att prenumerera på 1994 när jag
och Anne-Marie startade vårt Bussreseföretag KES Travel.

Jag har alltid gillat tidningen, en av två, som speglar
Bussbranschen och Bussresebranschen.

Tidningen startades av Bjarne Wilmarsgård och Lena Nilsdotter.

Bjarne som chefredaktör och Lena som annonschef. Bjarne var
en riktig tuffing och skrev många gånger sådant som inte är
så kul att läsa om för den som drabbades av hans vassa
penna. Vi här i Skåne (Skånes Bussbranschförening) gillade
Bjarne. Det låter kanske konstigt när en tidning kritiserar
 ens bransch men det är detta som skapar trovärdighet och 
respekt för en journalist att våga skriva vad man tänker. 
Sedan skall erkännas att Bjarne hade ofta rätt i sin kritik.

För några år sedan så tog Ulo Maasing över ledarskapet med
Bjarne som Seniorredaktör. Ulo är mycket duktig och respek-
terad inom bussbranschen. Han är väl insatt i denna och lik-
som Bjarne så har Ulo en vass penna.

Tidningen hade några mycket duktiga medarbetare i Torsten 
Hallberg och Staffan Sävenfjord vilka Ulo inte ansåg
 sig behöva  =  Ett jättemisstag.


Fr.o.m. första numret (febr.) nästa år så har Bjarne med Lena åter 
tagit kommandot i tidningen som nu får namnet Busstidningen
Torsten Hallberg har återkommit, vilket borgar för intressant
läsning framöver.

Beträffande Torsten så har han tagit några riktigt fina foton av under-
tecknad när jag tjänstgjorde vid Tjörnarpsbuss i Malmö. Ni känner
säkert igen nedanstående foto som jag fått använda med 
Torstens goda minne. 
  

Ha det så bra
Kenneth


Foto: Torsten Hallberg, Busstidningen.

Ps:  Ett tips Prenumerera gärna på Tempus och Busstidningen
så får Ni en annorlunda och intressant läsning.Ds.


PRESS STOPP: MIN EGEN KAVALKAD FRÅN ÅRET SOM
GICK ELLER SOM GÅR MOT SITT SLUT.

2 kommentarer:

pekasten sa...

Kenneth,
Kvällsposten är en lokaledition av Expressen. Visst lokalt materiel men allt redigeras i Stockholm. Och där det i Stockholm står Expressen i textena, ändras detta i den lokala edtionen till Kvällsposten. Så betr. V75-tips och sånt, så är det Expressen även om det kallas Kvällsposten här nere.
Hilsen Peter K

Kenneth Svensson sa...

Hej Peter.
Jag är fullt medveten om hur det står till med KVP vilket Du berättat om vid flera tillfällen i Din blogg.
Jag tyckte dock att det var lite festligt att det bara stod KVP och inte KVP/Expressen i tabellen. För den som inte känner till detta med tidningen undrar varför inte Expressen kan visa upp en bra eller dålig statistik.
Ha det så bra
Kenneth