torsdag 20 december 2012

Problemen fortsätter


Kolla också "Året som gick" eller "Mitt 2012"

Air Berlin, Tysklands näst största flygbolag förlorar 100 tals miljoner
 på flygplats strulet. (Foto Airliners.net)

Att strö salt i såren

Detta är något som jag starkt ogillar men ibland blir det så.
Just nu så skrivs det återigen om den nya Storflygplatsen 
Berlin Brandenburg vilken hänger som ett tungt ok över 
Berlins flygplatser. 

I dagens Sydsvenskan så berättas det att flygplatsens invigning 
 riskerar att ytterligare försenas. Den skulle tagits i bruk den
3 juni i år. Allt var klappat och klart. Långa tåg av fordon mm
hade nattetid flyttats från Berlin Tegel och Schönefeld till 
den nya flygplatsen som stod helt klar men som stoppades 
i sista minuten. 

Invigningen sköts i första hand till 17 mars 2013 för att senare
 flyttas fram till 27 oktober 2013. Nu tror trafikminister Peter 
Ramsauer att flygplatsen öppnas först under 2014.

Merkostnaden beräknas att bli 1,2 miljarder Euro. 

Den senaste notan handlar om kopiering av dokument som Berlins
Kommunalfullmäktige behöver inför ett utskottsförhör om Bygg-
skandalen i Januari. Denna nota hamnar på 100 000 €.

Läs hela artikeln i Sydsvenskan på nedanstående länk:




Till Rubriken
      
Min rubrik är baserad på en av mina tidigare Bloggar vilken 
tog upp tunga bakslag för tysk industri mm. bl.a. den nya
storflygplatsen.

Ni kommer enklast till denna blogg genom att klicka på 
länken nedan.

http://www.kennethsvardag.blogspot.se/search/
label/Berlin%20Hauptbahnhof


Ett av de övriga inslagen i bloggen handlade om Scandlines
 nya bilfärjor som skulle sättas i trafik innan sommaren 2012
 på leden Gedser - Rosock. Fartygen blev inte klara i
tid och finns fortfarande kvar på varvet i Stralsund. 

Leden trafikeras idag av två slitna men trivsamma färjor.
 Som alltid när nya fartyg tas i bruk så blir det ofta en 
bra uppsving för dess trafikled. Hur länge dröjer
 detta nu?  

Orsaken till att Scandlines avbeställde färjorna 
var bl.a. att dessa inte uppfyllde rederiets 
specifikationer. Speciellt dödvikt och stabilitet.

 Varvet gick i konkurs p.g.a. avbeställningen.

I dagarna så kan man läsa att Scandlines inom kort 
kommer att beställa nya färjor för leverans 2015

Foto: Nätet
Det finns en mycket intressant blogg (Landgången) som 
jag refererar till och där diskussionens vågor går höga. 
Här refererar man bl.a. till Maritime Danmark som har
mycket fakta att berätta om.

Ta gärna del av dessa länkar nedan.

http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=25140.
msg229385#msg229385 

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=16096


Så blir det musik

I tisdags så var jag på Tuppen i Malmö och lyssnade på 
Jazzveteranerna. Mitt på ljusa dagen inför en fullsatt
entusiastisk publik.

Jazzveteranerna består av 7 musiker + Vokalist.

Bandet har mest övat och övat och ganska sällan framträtt
inför publik. Detta var första gången jag kunde njuta av
dessa veteraner varav tre till vardags spelar i Amiralens 
Storband.  



Ni får ett smakprov genom att kolla min Youtubesida
www.youtube.com/malmoearena


Året som gick

Liksom de flesta tidningar så har jag en blogg om Årets händelser,
sett ur min lilla värld. Denna har jag på en bilaga eller rättare sagt
i min fotoblogg. Den har dessutom nyligen fått en välbehövlig  
ansiktslyftning.

www.kennethsvardagfoton.blogspot.com







Inga kommentarer: