tisdag 25 december 2012

Att blogga



Konsten att blogga

Jag har bloggat sedan sommaren 2008 och närmar mig 300 bloggar.

Numera så fungerar det bra med layout, foton mm men Ni skall inte
tro att det varit likadant hela tiden.

Häromnatten när jag hade svårt att sova satt jag mig vid datorn 
och kollade in mina bloggar från första början. KATASTROF. 

Jag är självlärd och det var inte svårt att gissa när jag kollade 
mina gamla bloggar.

Förvisso så tyckte jag att dom flesta innehöll en hel del mat-
nyttigheter men för övrigt sannerligen inget att skryta om.




Jag hade jättesvårt med layouten och bloggarna blev inte 
som jag ville.  

Hela tiden en massa strul, jag kunde sitta hela nätter och
jobba men ändå ett klent resultat. Om det berodde på datorn
eller mig eller Blogger blev jag aldrig riktigt klok på. 

Själv tror jag att det till stora delar handlade om Blogger för
när de för något år sedan uppdaterade så blev allt helt 
annorlunda, det var lite som Sesam Öppna Dig.

Taggar/Etiketter

Dum som jag antagligen var/är så kände jag inte till detta med
taggar. I två år bloggade jag innan jag visste vad en tagg var
för något. 

Layouten var pinsam. Jag kan lova att jag gjorde allt som jag
förmådde utan att få styr på denna.  

15 000 besökare försvann

När jag för c:a ett år sedan gick igenom statistiken så upptäckte
jag att ett helt års besökare inte fanns med?? C:a 15 000 be-
sökare kom jag till. Detta berättade jag för några bloggvänner, 
bl.a. Staffan Sävenfjord i Borås, som också konstaterade att ett
 helt års statistik var borta.

Jag har också en fotoblogg och när jag kollade denna så var det
 lika där. Den har inte så många besökare som min vanliga blogg 
så detta handlade bara om någonstans runt 2000 besökare som 
raderats av Blogger.

Kollade gamla Bloggar

Natten när jag satt uppe och gick igenom Bloggarna från början 
så blev jag mörkrädd. 

 Layouten har jag redan nämnt. En del är så dåliga att jag övervägt
att sätta dessa i karantän. Inga taggar, vilket jag nu börjat att upp-
datera mina gamla bloggar med.

 Jag har också försökt ändra Layouten men efter jag gjort detta 
och klickat "spara" så ser de likadana ut som tidigare. 


Jag har flera gånger funderat att sluta med bloggandet men att
blogga har gett mig en möjlighet att uttrycka mina känslor när
det kokar inombords. Jag har fått flera bevis på att många av de 
stora drakarna (ICA, Preem, Lidl)  kollar allt som skrivs om dem.

Gamla Bloggarna

När jag kollar in gamla bloggar så hittar jag mycket intressant där.
När jag började blogga så kostade bensinen från 9.48. Den Danska
kronan var som mest uppe i 1.49. 


Nostalgi men för dyrt att satsa på.
Jag hade flera bloggar där jag varnade för de stora kostnader som
en spårvägssatsning skulle medföra. Framtidens bussar var helt
annorlunda mot dåtidens i alla avseende och man borde satsa
på dessa.

Jag bloggade om Citytunneln och att Malmös gator skulle bli
befriade från alla gatuarbeten, där hade jag tyvärr fel.


Detta är dessbättre överstökat men det kommer hela tiden nya gatuarbeten

 Vi har idag fler gatuarbeten nu än någonsin tidigare.
  

Om järnvägen


Moderna Pågatåg
Jag bloggade om järnvägens dåliga underhåll och undrade
när man skulle vakna och satsa rejält och inte bara lappa.

Likadant när det gällde SJ. Trasiga X2000 tåg som underhölls
undermåligt.   

Förlåt nu skall jag sluta gnälla 

Ni som hängt med ända hit skall få Er belöning nu. 
Julens häftigaste video.




Och från Ensio (vår eminente fotograf vars 
foton Ni kan uppleva då och då på fotobloggen) 
så kommer denna video med undertecknad 
och Anne-Marie i huvudrollerna. 

http://www.jibjab.com/view/BYygqP8k2tSLffQsOc6D



Missa inte fotobloggen:



En God Fortsättning
önskar
Kenneth o Anne-Marie


Inga kommentarer: