lördag 7 januari 2012

Sent skall syndaren vakna


Sent skall syndaren vakna

Den 30 december publicerade jag förra årets sista blogg. Ni kan läsa den
om Ni scrollar ner på sidan. Bloggen handlade om vad som händer i Malmö
d.v.s. det kriminella Malmö. Två dagar senare så var ytterligare två
människor ihjälskjutna. En blott femtonårig pojke och en 48 årig
idrottsledare i basketklubben Malbas. Varför? 

Nu om inte tidigare så vaknade myndigheterna upp. Men samtidigt så
avslöjas pinsamma saker som att Tullen prioriterar knark och sprit men
söker inte ex.vis vapen trots att dessa bevisligen flödar in i landet.

Jag förstår inte hur man prioriterar saker och ting i vårt land. Efter att
Öresundsbron kom till så bantades bevakningen där liksom i flera 
viktiga hamnar som Trelleborg, Ystad, Helsingborg m.fl. 

Spara pengar på fel saker är det som är viktigast i vårt land.

Jag har passerat tullstationen vid Lernacken ett hundratals gånger 
både som busschaufför, reseledare och privatbilist. Inte ens hälften
av dessa passeringar har det funnits tullare på plats. För att då inte
 tala om de nätter man kört över bron då handlar det om en gång 
på tio ungefär som någon tullare varit synlig.


En ny bro, "bra då öppnar vi alla fördämningarna"

Visserligen så har man gjort ett antal stora beslag av knark, främst 
då Kat. Men detta är bara toppen på ett isberg sägs det. 

Våra regeringar (alla har lika stor del av detta) har istället för att 
satsa i förbyggande syfte suttit och sovit. Som Skåning så har man 
känt att det är Stockholm och Mälardalen som gäller och söder om
Södertälje eller norr om Uppsala finns det inget som intresserar.

Problematiken är dock djupare än så. Vi får gå tillbaka till 1970 och
där omkring för att få svar på många av våra problem. 

En god vän till mig,Tore Nilsson, (frid över hans minne) Kommissarie 
och Ordförande i IFK Malmö Handboll berättade en gång att det är
 mycket ovanligt att ungdomar som är engagerade i någon förening 
eller sysslar med annat t.e.x. musik, dans, teater hamnar i klammeri 
med rättvisan.  

Politikerna både på riksnivå och lokal nivå fattade inte detta utan
anslagen minskades och fritidsgårdar stängdes.   
  
Att satsa på Fritidsgårdar och ungdomsledare fanns det inga
 pengar till. Eller rättare sagt detta var inget man prioriterade. 
 Fritidsgårdar stängdes och därmed försvann också många 
duktiga ledare.

 I Malmö har vi ju Dallas som är en legend och som dessutom
 är snusförnuftig och pratar ungdomarnas språk. Jag vet inte 
om Dallas avlönas viket givetvis är självklart. Vi har många 
ledare som gör ett jättejobb i tysthet utan ersättning-
 Det räcker inte, här måste man satsa stenhårt och stötta 
dessa på alla möjliga sätt.

Sedan måste man lyfta fram de som helt ideellt engagerar sig 
som fritidsledare. Tyvärr så tror jag att det är ett fåtal politiker 
som gör detta vilket i såfall är beklagligt för endast då ser och
förstår man problemen.

Jag kanske skall nämna att jag själv var engagerad i IFK Malmö
ungdomssektion i handboll i c:a 7-8 år utan en krona som er-
sättning, (jo fick en tusenlapp om året som körersättning,
 vilket även gällde mina vänner i klubben).

Ovanstående har givetvis lite att göra med dödsskjutningarna 
vår stad men sätter förhoppningsvis fingret på viktiga problem
d.v.s. att arbeta långsiktigt. Något som politikerna inte alltid 
prioriterade


Snålhet bedrar visheten  

Nästa stora dundertabbe som det kommer att skrivas spaltkilo-
meter om framöver är Samres som administrerar sjukresor mm  
 för oss i Skåne. Istället för att ge arbetslösa jobb så startar
man en beställningscentral i Senegal. Jo, Ni läste rätt, Senegal.

Varför? Jo att tjäna mer pengar, en anställd i denna beställnings-
central tjänar c:a 3000 kronor/mån. Hur Region Skåne med öppna
 ögon kan acceptera detta är en gåta som jag har svårt att förstå.

Fast vi har ju Carema som visat vägen hur man tjänar "stora" 
pengar på andras problem.

   
Till slut Statistiken

Det kanske låter märkligt att snacka egen statistik när vi har så
viktiga saker jag skrivit om ovan. Men jag anser att det är viktigt.
 Om någon myndighet eller politiker skall ta en blogg på allvar så
 bör det vara bra att veta hur många som läser denna blogg från
en "vanlig" medborgare och inte från ex. Carl Bildt eller någon
annan som har hundratusentals? besökare i sina bloggar..

Jag hade en ruta till höger uppe i bloggen som talar om antal
besökare jag haft sedan jag startade min blogg i juni 2009.

 Bra om den bara varit korrekt. Det är bara det att Blogger slarvat
 bort ett helt år av mina knappa tre år som jag bloggat. 

Det handlar om c:a 21 000 besökare som försvann och dessa 
lägger jag till det antal som redovisas från Blogger


Detta innebär c: 53 000 besökare.
(läs även min förra blogg)

Vännen 

Kenneth

Ps. Besök gärna min Youtube sida:

Under rubriken Favoriter så kan Ni hitta en rykandes färsk
video från Premiärflygning av Honda läckra affärsjet
(Testplan nr 2)

Bakom spakarna Kapten och Testflygare Stefan från Halmstad.




Besök också min fotoblogg:





Ps. Tack Peter (Kastensson) som tog med min text från den
30 december i sin blogg.








  

  

Inga kommentarer: