onsdag 18 januari 2012

Mer om Medelhavskatastrofen

Nytt 19.1. 2012 - Press stopp längst ner på sidan...

Mer om Medelhavskatastrofen

 För varje dag, timme, minut så klarnar det allt mer om katastrofen. 
Antal omkomna stiger och att de saknade skulle klara sig blir
mer och mer osannolikt. 

Hela skulden läggs på kaptenen samtidigt som man undrar hur
företagskulturen i Costa rederiet fungerat? Är det slappt i toppen
eller något ditåt. Detta är ju inget som passagerarna märker
förrän det är försent.

I min förra blogg så ställde jag en fråga, varför ligger fartyget
med fören i motsatt riktning i förhållande till den normala kursen?

Det finns en hel del intressant i nedanstående länk från BBC.



Vad händer med fartyget nu?

Man har visst hopp att kunna bärga det. Dock först efter en noggrann
besiktning. Är skadorna för stora så måste det skrotas på plats.

Även efter en eventuell bärgning så är det för tidigt att uttala sig
om vad som då kommer att hända. Det är kanske inte speciellt
troligt att namnet Costa Concordia överlever men även under ett
annat namn så tror jag att minnet av katastrofen kommer att hänga 
över fartyget i all evighet.


Det är också frågan vad som kommer att hända med rederiet?
Att katastrofen kommer att kosta otroliga summor står ju helt klart.


Vad händer med besättningen? Skickas dessa hem till Bali, 
Filippinerna eller var man nu kom från. De flesta har familjer i 
annan del av världen och försörjer dessa tack vare jobben på
kryssningsfartygen.



Michelle från Filippinerna berättade att hon har en son hemma
som hon saknar och tänker på dag som natt. Föräldrarna tar hand 

om barnet när Michelle arbetar.
Några jobb finns inte att få i hemlandet.


  Tåras i ögonen


Det är möjligt att jag är vek men det är svårt att hålla tårarna tillbaka.
Jag tänker givetvis främst på de som mist livet och deras anhöriga men
även på besättningen, folket på ön och givetvis alla som jobbar för rederiet.
Även kaptenen finns i mina tankar, Italiens mest hatade man, han
kommer att få leva med detta i resten av sitt liv vilket är ett hårt
straff för en som varit på toppen av sin karriär. 

Fartyget på väg från Limasol på Cypern


Världens största kryssningsfartyg


Costa Concordia var ett mycket stort fartyg vilket ju har framkommit lite varstans. 
Det har ett antal systerfartyg i rederiet som har samma
längd 290 meter och samma (114.500) bruttoton men som tar 
färre passagerare.


Störst är Royal Caribbeans Oasis of the Seas och Allure of the Seas
som båda är 360 meter långa tar c:a 5.400 passagerare och har en 
bruttovikt på 225 tusen bruttoton.


Innan dessa var sjösatta så var Cunards Queen Mary II det största med 
sina 345 meter, bruttovikt 148 tusen ton men färre passagerare 3090. 

Queen Mary II utanför Helsingör. Fartygets djupgående gör att det inte
 kan gå in i Köpenhamn 

Det finns en fantastisk sida på webben där Ni hittar alla 
uppgifter om och på fartyg. www.faktaomfartyg.se


Avslutningsvis så vill jag också än en gång berätta om min video
på Youtube som visar den glädje som jag med vänner upplevde
ombord på Costa Concordia under en Nyårskryssning 2008-2009
i Östra Medelhavet.


www.youtube.com/malmoearena






Vännen 


Kenneth


se även www.kennethsvardagfoton.blogspot.com


Press stopp  Press stopp  Press stopp

http://www.corriere.it/cronache/12_gennaio_18/costa-mappa-olimpio_0265286a-4204-11e1-9408-1d8705f8e70e.shtml


Kolla länken ovan så får Ni se en video som visar hur nära
fartyget går Giglio 


Nedanstående länk visar fartygets rörelser på den sista kryssningen

Inga kommentarer: