Nytt 19.1. 2012 - Press stopp längst ner på sidan... |
Mer om Medelhavskatastrofen
Antal omkomna stiger och att de saknade skulle klara sig blir
mer och mer osannolikt.
Hela skulden läggs på kaptenen samtidigt som man undrar hur
företagskulturen i Costa rederiet fungerat? Är det slappt i toppen
eller något ditåt. Detta är ju inget som passagerarna märker
förrän det är försent.
I min förra blogg så ställde jag en fråga, varför ligger fartyget
med fören i motsatt riktning i förhållande till den normala kursen?
Det finns en hel del intressant i nedanstående länk från BBC.
Vad händer med fartyget nu?
Man har visst hopp att kunna bärga det. Dock först efter en noggrann
besiktning. Är skadorna för stora så måste det skrotas på plats.
Även efter en eventuell bärgning så är det för tidigt att uttala sig
om vad som då kommer att hända. Det är kanske inte speciellt
troligt att namnet Costa Concordia överlever men även under ett
annat namn så tror jag att minnet av katastrofen kommer att hänga
över fartyget i all evighet.
Det är också frågan vad som kommer att hända med rederiet?
Att katastrofen kommer att kosta otroliga summor står ju helt klart.
Vad händer med besättningen? Skickas dessa hem till Bali,
Filippinerna eller var man nu kom från. De flesta har familjer i
annan del av världen och försörjer dessa tack vare jobben på
kryssningsfartygen.
Tåras i ögonen
Det är möjligt att jag är vek men det är svårt att hålla tårarna tillbaka.
Jag tänker givetvis främst på de som mist livet och deras anhöriga men
även på besättningen, folket på ön och givetvis alla som jobbar för rederiet.
Även kaptenen finns i mina tankar, Italiens mest hatade man, han
kommer att få leva med detta i resten av sitt liv vilket är ett hårt
straff för en som varit på toppen av sin karriär.
Det är också frågan vad som kommer att hända med rederiet?
Att katastrofen kommer att kosta otroliga summor står ju helt klart.
Vad händer med besättningen? Skickas dessa hem till Bali,
Filippinerna eller var man nu kom från. De flesta har familjer i
annan del av världen och försörjer dessa tack vare jobben på
kryssningsfartygen.
Michelle från Filippinerna berättade att hon har en son hemma som hon saknar och tänker på dag som natt. Föräldrarna tar hand om barnet när Michelle arbetar. Några jobb finns inte att få i hemlandet. |
Tåras i ögonen
Det är möjligt att jag är vek men det är svårt att hålla tårarna tillbaka.
Jag tänker givetvis främst på de som mist livet och deras anhöriga men
även på besättningen, folket på ön och givetvis alla som jobbar för rederiet.
Även kaptenen finns i mina tankar, Italiens mest hatade man, han
kommer att få leva med detta i resten av sitt liv vilket är ett hårt
straff för en som varit på toppen av sin karriär.
Det finns en fantastisk sida på webben där Ni hittar alla
uppgifter om och på fartyg. www.faktaomfartyg.se
Avslutningsvis så vill jag också än en gång berätta om min video
på Youtube som visar den glädje som jag med vänner upplevde
ombord på Costa Concordia under en Nyårskryssning 2008-2009
i Östra Medelhavet.
www.youtube.com/malmoearena
Vännen
Kenneth
se även www.kennethsvardagfoton.blogspot.com
uppgifter om och på fartyg. www.faktaomfartyg.se
Avslutningsvis så vill jag också än en gång berätta om min video
på Youtube som visar den glädje som jag med vänner upplevde
ombord på Costa Concordia under en Nyårskryssning 2008-2009
i Östra Medelhavet.
www.youtube.com/malmoearena
Vännen
Kenneth
se även www.kennethsvardagfoton.blogspot.com
Press stopp Press stopp Press stopp
http://www.corriere.it/cronache/12_gennaio_18/costa-mappa-olimpio_0265286a-4204-11e1-9408-1d8705f8e70e.shtml
Kolla länken ovan så får Ni se en video som visar hur nära
fartyget går Giglio
Kolla länken ovan så får Ni se en video som visar hur nära
fartyget går Giglio
Nedanstående länk visar fartygets rörelser på den sista kryssningen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar