onsdag 18 januari 2012

Katastrofen i Medelhavet


Katastrofen i Medelhavet

Det har nu gått över två dygn sedan Costa Concordia gick 
på grund vid ön Giglio i Italien. Omfattningen av olyckan
 stod inte helt klart för mig när jag skrev min förra blogg 
sex - sju timmar efter förlisningen. Nu har det börjat att 
klarna alltmer men en massa frågetecken finns fortfarande
kvar. 

Jag var försiktig att använda ordet katastrof i min förra 
blogg men nu står det klart att det handlar om en sådan.
Ännu så länge hålls antalet omkomna på en låg nivå men
17 personer saknas dessvärre när detta skrivs.

Natten mellan fredag och lördag sov jag väldigt dåligt efter
jag tagit del av den första knapphändiga rapporten i Afton-
bladet i min mobil. Jag tänker på min (vår) egen kryssning 
med Concordia som var en av de bästa kryssningarna jag 
upplevt. Att se fartyget ligga med svår slagsida gör att 
det tåras i ögonen. 

I förra bloggen så utlovade jag en video från vår kryssning 
på min Youtube sida och den finns sedan igår på plats.
När jag ser den glädje som uppvisas i videon så tänker jag 
också på de som befann sig ombord denna sista kväll, de
 kände säkert samma glädje tills katastrofen var ett faktum.

Än en gång tåras det i mina ögon när jag ser filmen. 


Jag är inne på alla stora nyhetstidningar nätsidor från morgon
till kväll t.o.m. ett antal Italienska tidningar har jag kollat in.

Vad hände egentligen? Själv spekulerade jag i ett elfel som
satte styrningen ur funktion men ganska snart så stod det klart
att det hela handlar om dåligt sjömanskap. Fartygets Kapten
är häktad för dråp eftersom han tydligen begått alla fel som
en befälhavare kan göra. Hela Italien hatar honom skrivs det. 

Det finns ändå några märkliga saker som jag inte förstår.
Varför är den 70 meter långa revan i fartyget på dess 
vänstra sida? Har det gått på en av klipporna på ön?


Man kan också se ett jättelikt klippblock i revan på 
flera foton.


Fartyget höll en kurs nästan rakt norrut men varför ligger
fartyget med fören söderut d.v.s. mot hamnen? När vände
det i 180 grader och hur och varför?

Vad händer nu?

Att hela kryssningsindustrin kommer att drabbas är jag övertygad
om men framför allt Costa rederiet. Detta har ett välrenommerat
rykte och själv har jag vid mina fyra kryssningar bara gott att
säga om rederiet och fartyget. Det hjälper dock inte utan nu
fick man en rejäl tankeställare. Costa är mycket stora på våra
breddgrader (Östersjöns huvudstäder och Norska Fjordar). 
Man har Köpenhamn som hemma hamn vilket gör det enkelt 
och bekvämt för oss.

Att händelsen i helgen kommer att slå hårt mot Costa står
helt klart. Kan man rädda fartyget eller måste det slaktas på 
plats? Inte vet jag men jag tror att Costa Concordias saga
nog är slut och för rederiet så väntar jätteproblem med att 
fylla sina övriga fartyg.

Foton från katastrofen 

Det finns tusentals foton om man Googlar på Costa Concordia.
Klicka i fältet bilder uppe på Googlesidan så hittar Ni massor med foton. 

Costa Concordia i grekiska Katakolon januari 2009

   Avslutningsvis så kan jag inte bekräfta att man varit nonchalant
på de säkerhetsgenomgångar man hållit på fartygen de gånger 
vi kryssat med Costa. Dessa har varit mycket noggranna och 
under pågående kryssning så övar besättningarna i nästan 
varje hamn. 

Sedan är det frågan hur detta räcker om det blir skarpt läge 
då allt blir svart och folk rusar och skriker.  


Jag har gjort en redovisning av de fartyg vi kryssat med i min 
blogg från juni 2011. Ni hittar också foton från diverse kryss-
ningsfartyg vi kryssat med i min fotoblogg:
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com




Ni kan också jämföra två rederiers (MSC o Costa) kryssningar
i Scandinavien i min blogg från den 30 maj 2011 i denna blogg.




Till slut så glömde jag att berätta att detta var min 200:e blogg
fast det känns oviktigt just nu.




Vännen
Kenneth  



Ps. På Costas hemsida finns ej Concordia längre, vilket innebär
att rederiet nu förfogar över 15 kryssningsfartyg.

Inga kommentarer: