Hårsmån från en katastrof
Inatt kl 00.25 loggade jag in mig i min mobil för att göra en sista
nyhetskoll innan jag skulle somna in. Aftonbladet hade en nyhet
som kändes som en bomb slagit ner. "Italienskt kryssningsfartyg
på väg att sjunka" Med en gång blev jag klarvaken. När jag kom
in på texterna så framgick det att fartyget var Costa Concordia.
Det tog ett antal timmar innan någon annan tidning hade nyheten.
En fantastisk upplevelse
Nyårshelgen 2008-2009 kryssade jag tillsammans med Anne-Marie
och fyra vänner med just Costa Concordia. En kryssning som gick
från hemmahamnen Savona i Norra Italien till bl.a. Grekiska öarna.
En kryssing som var perfekt i alla avseenden inte minst p.g.a.
det vackra fartyget och dess fina besättning.
och fyra vänner med just Costa Concordia. En kryssning som gick
från hemmahamnen Savona i Norra Italien till bl.a. Grekiska öarna.
En kryssing som var perfekt i alla avseenden inte minst p.g.a.
det vackra fartyget och dess fina besättning.
Concordia i Grekiska Katakolon |
Fartyget har tagits i trafik försommaren 2006. Det är 290 meter
långt, 35 meter brett och har ett djupgående på 8,20 meter.
Concordia är byggt i Genua och är utrustat med finska (Wärtisilä)
dieselmotorer.
Säkerheten
Ja eftersom fartyget har gått på grund och varit nära en fullständig
katastrof så känns detta ämne något luddigt men ändå så vågar
jag påstå att fartyget kändes mycket tryggt och säkert. Livbåts-
övningen strax efter avgången från Savona genomfördes på ett
proffsigt och strikt sätt. Inte en enda (möjligtvis ev någon sjuk
eller handikappad) passagerare undslapp denna genomgång.
Elegant och vackert
Concordia är inte bara läcker att beskåda. Man har lagt ner
stora summor på konst och inredning. Kryssningarna är s.k.
"Italian Style" med allt vad detta betyder. Till det positiva
Italiensk mat men till det negativa alltid ett jäkla liv vid
poolerna. Samma gäller MSC som också är ett Italienskt
rederi dock av senare börd.
rederi dock av senare börd.
Costa tillhör jättarna i Europa och har varit verksamt sedan
1947 som kryssningsrederi.
Läckra utanpåhissar omgivna av vacker konst |
En av flera pooler, denna med skjutbart tak |
Concordia i staden Rhodos Till rubriken Katastrofen var nära skrev jag. Givetvis så är det en katastrof när ett fartyg går på grund och kantrar helt (detta visar nu nytagna tidningsbilder). Men det kunde ju varit många många som hade omkommit. Tyvärr så finns det ett mindre antal omkomna i skrivande stund. Vad har hänt frågar man sig? Vad jag kan förstå så har fartyget tappat styrförmågan. Detta hände förra sommaren med MSC Opera, som drev omkring redlöst i Östersjön på ett otäckt sätt men som med hjälp av bogserbåtar drogs in till Nynäshamn. Fotot från Geirangerfjorden 2008 MSC Opera har varit mitt hem en vecka medan Concordia kryssningen varade 11 dagar. Vill Ni läsa om vad jag tycker om Costa jämfört med MSC så finns detta i en blogg från 30 maj 2011. Nu kan Ni också se min video från en kryssning med Costa Concordia på min Youtube sida: www.youtube.com/malmoearena Jag hoppas också att kunna visa lite från Costa Concordia men det tar några dagar innan jag hittar och kan redigera dessa filmklipp. Detta var min 199:e blogg och nästa blogg ligger nästan klar och skulle publicerats nu om inte dramatiken från Medelhavet uppstått. Bästa Hälsningar Kenneth foton: Undertecknad fotot av undertecknad: Anne-Marie Svensson |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar