lördag 14 januari 2012

Costa Concordia



Hårsmån från en katastrof

Inatt kl 00.25 loggade jag in mig i min mobil för att göra en sista
nyhetskoll innan jag skulle somna in. Aftonbladet hade en nyhet
som kändes som en bomb slagit ner. "Italienskt kryssningsfartyg
på väg att sjunka" Med en gång blev jag klarvaken. När jag kom
in på texterna så framgick det att fartyget var Costa Concordia.
Det tog ett antal timmar innan någon annan tidning hade nyheten.

En fantastisk upplevelse  

Nyårshelgen 2008-2009 kryssade jag tillsammans med Anne-Marie
 och fyra vänner med just Costa Concordia. En kryssning som gick
 från hemmahamnen Savona i Norra Italien till bl.a. Grekiska öarna. 
En kryssing som var perfekt i alla avseenden inte minst p.g.a. 
det vackra fartyget och dess fina besättning.

Concordia i Grekiska Katakolon
Fartyget har tagits i trafik försommaren 2006. Det är 290 meter
långt, 35 meter brett och har ett djupgående på 8,20 meter. 

Concordia är byggt i Genua och är utrustat med finska (Wärtisilä)
dieselmotorer.

Säkerheten

Ja eftersom fartyget har gått på grund och varit nära en fullständig
katastrof så känns detta ämne något luddigt men ändå så vågar
jag påstå att fartyget kändes mycket tryggt och säkert. Livbåts-
övningen strax efter avgången från Savona genomfördes på ett
proffsigt och strikt sätt. Inte en enda (möjligtvis ev någon sjuk 
eller handikappad) passagerare undslapp denna genomgång.

Livbåtsövningar är ett måste t.o.m. på flodkryssningar

Fast det finns en plats som jag inte känner mig helt trygg i,
Teatern. Denna rymmer c:a 1700 åskådare och är helt fantastisk.
Som alla andra teatersalonger (som jag känner till) är den
placerad i fartygets för och när jag går in i teatern så tänker
jag ofta på Andrea Doria som kolliderade med Stockholm utan-
för New York och de flesta som omkom befann sig i teatern.
 


Elegant och vackert

Concordia är inte bara läcker att beskåda. Man har lagt ner
stora summor på konst och inredning. Kryssningarna är s.k.
"Italian Style" med allt vad detta betyder. Till det positiva 
Italiensk mat men till det negativa alltid ett jäkla liv vid 
poolerna. Samma gäller MSC som också är ett Italienskt 
rederi dock av senare börd.

Costa tillhör jättarna i Europa och har varit verksamt sedan
1947 som kryssningsrederi.

Läckra utanpåhissar omgivna av vacker konst




En av flera pooler, denna med skjutbart tak

Concordia i staden Rhodos


Till rubriken


Katastrofen var nära skrev jag. Givetvis så är det en katastrof 
när ett fartyg går på grund och kantrar helt (detta visar nu
 nytagna tidningsbilder). Men det kunde ju varit många många
 som hade omkommit. Tyvärr så finns det ett mindre antal 
omkomna i skrivande stund. 


Vad har hänt frågar man sig? Vad jag kan förstå så har fartyget
 tappat styrförmågan. Detta hände förra sommaren med MSC
Opera, som drev omkring redlöst i Östersjön på ett otäckt sätt 

men som med hjälp av bogserbåtar drogs in till Nynäshamn.






Fotot från Geirangerfjorden 2008




MSC Opera har varit mitt hem en vecka medan 
Concordia kryssningen varade 11 dagar. 






Vill Ni läsa om vad jag tycker om Costa jämfört med MSC 
så finns detta i en blogg från 30 maj 2011. 


Nu kan Ni också se min video från en kryssning med
Costa Concordia på min  
Youtube sida:
www.youtube.com/malmoearena


Jag hoppas också att kunna visa lite från Costa Concordia
men det tar några dagar innan jag hittar och kan redigera
dessa filmklipp.


Detta var min 199:e blogg och nästa blogg ligger nästan
klar och skulle publicerats nu om inte dramatiken från
Medelhavet uppstått.


Bästa Hälsningar


Kenneth


foton: Undertecknad
fotot av undertecknad: Anne-Marie Svensson









Inga kommentarer: