tisdag 8 november 2011

Sammanfattning



                              Sammanfattning
    
I min förra blogg skrev jag att denna blogg skulle handla om 
sista delen av resan. 
Detta kommer istället i nästa och sista bloggen från de fantastiska
dagarna och nätterna till havs.

Det är dags nu att göra en sammanfattning. inte minst för att jag 
vet att många följer mina bloggar från vårt äventyr
 den 13 - 31 oktober. 

Annons i Svenska Dagbladet

Vi hade en tre månaders förmånsprenumeration av tidningen. 
Det fanns ett reseföretag, Escape Travel, som annonserade
 ganska flitigt. De hade många trevliga resor som ofta var 
annorlunda i förhållande till de stora rikstäckande drakarna.

En av annonserna handlade om kryssning från Milano till Dubai 
med MSC Lirica. Genom Suezkanalen, Jordanien, Oman 
och Förenade Arabemiraten med Dubai och Abu Dhabi 
som slutdestination.

Det hör till saken att MSC Lirica var det första fartyget som vi kryssat
 med och också vårt favoritfartyg av alla vi testat.

Ett samtal direkt till Escape i Stockholm, min första fråga 
"finns det balkonghytter kvar?" Tre st fick jag till svar. 
Jag visste att de vanliga utsideshytterna var något trånga för att 
bo i på en så lång resa. 

Dessutom var priset för balkonghytterna, som dessutom var 
sviter, endast några tusen kronor högre. Priset för kryssningen
 med allt runtom var c:a 27.000 kronor/pers


Jag bokade denna kryssning på studs.


 Anne-Marie hade ingen aning om att jag bokade in en så
  dyr kryssning förrän jag berättade detta en stund senare. 
Hon var givetvis med på noterna direkt. 


Ett högt pris? 
Nej inte om man vet vad som ingick:

Flyg till Milano. Övernattning, middag och sightseeing.

Full pension ombord med show och massor med musik och 
underhållning. Sightseeing i Abu Dhabi, 4-stjärnigt daghotell
 i Dubai, båtutflykt på kvällen i Dubai med härlig buffé 
samt Flyg Dubai - Köpenhamn/Stockholm.

Resan varade totalt 19 dagar.
    
Sightseeing i Milano

Escape Travel


Detta reseföretag som var nytt för oss, och tämligen okänt här i Skåne,
svarade för en fantastiskt fin uppläggning. Som många känner till så har
jag ett förflutet som egen företagare i Resebranschen och jag vet hur
svårt det kan vara att få till ett perfekt arrangemang speciellt när det
 gäller nya destinationer och nytt koncept.

Allt fungerade perfekt, transporter, utflykter, tider, bra hotell i Milano
och Dubai. Utmärkta guider, fina bussar och vår pärla till färdledare
Erica som verkligen försökte att göra alla tillfreds. Ritade egna kartor
och hade två välbesökta informationsträffar dagligen ombord på
MSC Lirica.
   
Erica och Escape Travel gratulerar Gittan på födelsedagen


Rederiet och MSC Lirica då?

Detta var vår sjätte kryssning med MSC. Vi gillar fortfarande MSC Lirica 
som är lika fräsch och fin som när vi kryssade med den i Karibien 2007. 


Jag upplever att maten har försämrats något på senare år, inte bara 
på Lirica utan på MSC Fartygen i allmänhet.


 Det är något ojämn kvalitét, ibland riktigt bra och ibland riktigt dåligt. 
Att servera lammribs till ett antal personer vid ett bord varav en
 får två små torra ribs medan övriga får en normal portion tycker
 jag är bedrövligt (det var inte jag som drabbades). 


Showerna var riktigt bra men musiken oftast som vanligt på tok
för hög, åtminstone om man sitter i främre delen av teatern.


Servicen på städning, restauranger mm fanns inget att klaga
 på utan denna var mycket bra. 


Informationen däremot var usel. Varje dag fick vi ett informationsblad.
Dessa såg nästan lika ut från dag till dag. Många läste inte detta blad
eller läste det slarvigt.


På en så omfattande kryssning som denna så fanns det mycket
 som man undrade över. En seriös information vore på plats och
 då inte minst i form av en karta över kryssningsrouten som  
efterlystes av "alla" passagerare.   


Pirater eller övning? Många undrade men inte ett ord om vad som 
hänt. Det enda man var bra på att informera om det var utflykterna
men så tjänar väl också rederiet stora pengar på dessa.


Bra däremot var att man kunde få svenska tidningar a
hög kvalité upptryckta dagligen till det facila priset av 3€.


Jag har i tidigare blogg jämfört MSC och Costa och konstaterat 
att Costa blivit bättre med tiden medan MSC har backat något. 
Idag är Costa en bit bättre än MSC och detta är inte bara min
 egen uppfattning.



Totalt sett så var ändå dagarna ombord på Lirica fantastiska och 
även MSC har del av att resan för vår grupp (26 personer) blev 
mycket lyckad. Helheten att kryssa med MSC tycker jag ändå
är helt Ok. Detta vittnar även många vänner om som kryssat
på senare år med MSC.





Får ej glömmas


Åker man i en grupp med 26 deltagare på en så lång resa
 så betyder resesällskapet mycket. 


Trevligare och mysigare vänner får man leta efter. Därför 
avslutar jag bloggen med ett antal foton på våra nya vänner.

Alla finns tyvärr inte med vilket jag verkligen beklagar.



























Tyvärr så finns inte namnen med de som finns på bilderna. Risken skulle
 vara att jag skulle ge fel namn på någon så den risken tar jag inte.

Ett namn som jag däremot kommer ihåg är Humprey.  



Avslutningsvis så blir det ytterligare en blogg från resan. 
D.v.s. Dubai och Abu Dhabi. För mig resans största höjpunkter.


Bästa Hälsningar


Kenneth




Kolla in fotobloggen: Fler foton
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com



Ps Klicka på någon bild så får Ni alla som bildspel

Inga kommentarer: