lördag 5 november 2011

Att be solen om ursäkt


                                                   Att be solen om ursäkt

Förlåt det var obetänksamt av mig att ondgöra mig över solen i
Förenade Arabemiraten i min förra blogg. 

När vi kom hem så var det disigt, dimmigt, mörkt och trist i största 
allmännhet. Inte konstigt det är ju November. Tänk om vi fick låna lite 
av solen och idag skiner solen igen.



Jag har bestämt mig för att inte vara så egotrippad längre och därför
 så låter jag Anne-Marie få svara för fotona, med några få undantag,
 i denna blogg. Texten är däremot min egen.


Routen mm.

Det hela startade med flyg med SAS Köpenhamn - Milano. En övernattning 
i Milano där vi sammanstrålade med våra nya vänner. På eftermiddagen tog
vi en liten promenad mot den gigantiska stationen. Pä vägen åt vi en pizza
till lunch. Pizzan var Ok inte mer. Märkligt att vara i ett av Pizzans
 hemländer och ändå godare Pizzor i Sverige på praktiskt taget
 alla Pizzerior jag har besökt.

40€ inkl 1 glas vin för två är ju inte billigt heller. Fast när jag efter en 
stund funderade på det höga priset så förstod jag varför kyparen
 ryckte till sig kvittot så snabbt. Rätt pris var 30€. Resans första
 och enda uppskörtning.

Min Siciliana såg mycket läcker ut men smakade bara sardeller.

Efter övernattningen i Milano så fick vi uppleva lite av denna härliga stad.
Därefter bussen mot Genova där vår kryssning startade. Incheckningen gick
snabbt och direkt efter avgången så blev det en säkerhetsgenomgång
som alltid är obligatorisk på en kryssning.

Första hamn på vår kryssning var Neapel. Ett blåsigt och kallt Neapel
 varför vi valde att stanna ombord och ha det mysigt.


Neapel har Italiens största hamn. Staden är mycket vackert belägen
inte långt från Vesuvius och Pompeji

     Efter Neapel så fortsatte vi mot Heraklion på Kreta. Detta var en
    ersättning för en heldag i Port Said som strukits p.g.a. oroligheterna
 i Egypten. 

      Många av våra medresenärer var mycket ledsna för detta eftersom
     Egypten ansågs vara en av resans höjdpunkter. Inte minst då med
     tanke på utflykerna till Kairo och Pyramiderna. Själva har vi varit på 
denna utflykt i samband med en tidigare kryssning
 och kan bara instämma.   

Nu börjar det roliga


Suezkanalen är för mig en av resans höjdpunkter. Vi låg på redden utanför
 Port Said som är Porten mot Norr. Det var kolmörkt ute och det enda man 
såg var ljuset från en massa fartyg och Port Said. Sent på kvällen gick vi
in i Port Said där vårt fartyg hade stora svårigheter att angöra eftersom 
det fortfarande blåste. En stor bogserbåt knuffade och knuffade oss utan 
framgång innan man gav upp. Så småningom så mojnade vinden och vi
 lade till vid kajen för en s.k. Technical Call.


Två gånger per dygn så går fartygen i en konvoj genom kanalen söderut
och en gång i motsatt riktning. Anledningen till att man går i konvoj
är att det går bara att mötas på några platser utmed den 16 mil långa
kanalen.


Suezkanalen



Klicka på bilderna så får Ni dessa i form av bildspel. 



12 till 16 timmar tar det att nå staden Suez som är kanalens mynning mot söder.
.
Efter Suez så började allvaret nämligen (Röda havet) och så småningom Somalias kust.  

Aqaba (Jordanien)

Första landstigningen efter kanalen var Jordaniens enda hamnstad, Aqaba.
Staden ligger längst inne i Aqabaviken och mitt emot Aqaba så ligger en
 annan känd turistort, Eilat (Israel).  


Ifrån Aqaba arrangerades en dagsutflykt till ett av jordens 
sju underverk, medeltidsstaden Petra. 
Vi övervägde noggrant om vi skulle hänga med dit
men insåg att detta var en väl tuff utflykt, för tuff för
 undertecknad.

Istället tog vi en shuttlebuss in till staden och tillbringade en timme där.
Detta räckte mer än väl inte minst på grund av hettan.

Inte mindre än 23 bussar väntade på att transportera över 1000 personer till Petra.

Vår egen utflykt till staden blev knappast någon större succé. 

En massa taxichaufförer överföll oss och ville visa omgivningarna.

Två lyxhotell Kempinski och Mövenpick var mest i ögonfallande 
annars liknade staden de flesta andra städerna på dessa breddgrader.






Ännu en shuttlebuss har anlänt och taxichaufförerna välkomnar snabbt de nya besökarna.
  
Vänligast var nog denna kamel som likgiltigt betraktade oss, 
trots bindel för ögonen, från sin skuggiga plats.


  

Ut igen på öppna havet och nästa landstigning(ar) blir Salalah 

och Muscat i landet Oman. 


Först skall vi dock uppleva äkta pirater, sedan får MSC säga vad
 dom vill. Detta kan Ni läsa om i tidigare bloggar direkt på plats.  


Jag skall beröra detta ämne igen kort i nästa blogg liksom andra 
delen  av denna fantastiska kryssning. 


Tack Anne-Marie för bilderna.


Bästa Hälsningar


Kenneth






Ps, Vill Ni se häftiga foton från Dubai och Abu Dhabi?


Klicka in Er på min fotoblogg:


www.kennethsvardagfoton.blogspot.com 






Besök gärna min Youtubesida, här finns bl.a. lite smått och gott 
från tidigare kryssningar:


www.youtube.com/malmoearena
  





Inga kommentarer: