lördag 19 november 2011

Åter till vardagen


Åter till vardagen

Så sitter man här igen med sin knädator. Tittar ut från 13:e våningen 
mot Öresund och Köpenhamn. Man tänker tillbaka med visst vemod 
samtidigt som man fortfarande njuter av den senaste kryssningen.

.
Dis och dimma hör vardagen till här i Skåne

Datorproblem = Tuff vecka.

Min drygt fem år gamla Delldator hade blivit trögare och trögare. 
Jag hade ändå rensat undan mycket onödigt och sparat en massa
 foton mm för att få mer minne. Jag hade också gjort allt som kan 
göras för att få datorn att fungera tillfredsställande.

Jag anade oråd så det sista jag sparade på mitt nyligen inköpta 
minne var mailadresserna. Här fanns bl.a. alla de som får 
Nyhetsbrev från Amiralens Storband och dessutom så sparade 
jag mappen med alla de nyhetsbrev jag skickat ut från 
november/december 2009. 

För mig en ovärderlig mapp.

Datorn fungerade därefter riktigt bra och jag jobbade vidare med
den som vanligt. Men likt en kär vän så startade plötsligt inte datorn.
Datorskärmen var helt svart inte någon text eller någonting.

Dell support kontaktades och jag fick några goda råd och datorn 
vaknade till liv igen och allt verkade frid och fröjd. Men efter några 
timmar så var det klippt igen och jag insåg att det fanns bara en 
sak att göra köpa en ny dator. Sagt och gjort. Nu finns det en HP
 igen, eftersom jag haft HP datorer tidigare och varit mycket nöjd 
med dem.
.
Det gjorde mig visserligen ont att jag inte köpte en ny Dell för 
Dells har varit fantastiska med servicen och datorn har mycket bra.

Problemet var att det är få som säljer Dells datorer över disk och
jag var tvingad att snabbt ha en ny dator på plats bl.a. med tanke
på mailen. De butiker jag besökte hade inte Dells förutom Netonet
(där jag köpte min nya HP) men Netonet hade inga i lager i Malmö.

   Snälla alla Ni som skickat mail. Hoppas att Ni förstår om Ni inte får
kontakt med mig. Jag kan visserligen hämta mailen på annat sätt
men de mail som kom när gamla datorn började att krångla är
helt bortblåsta.


Åter till havs


När man är ute till havs så möter man ju allehanda fartyg. Det är
givetvis kryssnings- och passagerarfartygen som är mest spännande.


På senare tid så har jag upptäckt att det kan vara mycket vackert 
och intressant även när det gäller fraktfartygen.




Jo Ni läser rätt, MSC är inte bara ett kryssningsrederi utan äger 
dessutom en av Europas största containerflotta

Malmö Link tillhörande Nordö Link trafikerade tidigare rutten Malmö-Travemünde

Mattias Nilsson, yrke Musiker








Mattias, god vän till undertecknad, mailade över några foton för
c:a ett år sedan. Otroligt vackra bilder. Jag blev betagen av fotona
och funderade på om man inte skulle kunna göra så att även andra 
kan få njuta av dessa men också av Mattias fina pianospel. 










Hur? jo lägga in ett bildspel på min Youtubesida med 
ett antal Mattias foton.


Dessa finns sedan en tid tillbaka på min Youtubesida 
www.youtube.com/malmoearena

Det är bara att scrolla ner till Mattias Nilsson, yrke Musiker.
På vägen kan Ni också kolla inslaget Gamla Malmö med
foton tagna av Mattias fader Jan-Åke. Givetvis till svängig jazz
med Mattias Nilsson trio.


Sedan kan Ni också leta upp diverse videoinslag på samma 
adress med Mattias m.fl.


Till slut så vet Ni väl att det finns ett antal foton från vår kryssning 
tagna av Anne-Marie och undertecknad på http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/




Vännen
Kenneth




Ps. Glöm inte att säkerhetskopiera och lägg över
 Era foton mm på extern hårdisk.


Förr eller senare så pajar Er dator, tro mig!





Inga kommentarer: