måndag 27 juni 2011

Konkurs



Konkurs Konkurs Konkurs

Nyhetsmedierna frossar i detta laddade ord. Det handlar om DSB First och det handlar om SAAB. Min förra blogg skrev jag en del om dessa två företag.
Jag hänvisar till min förra blogg. Framtiden får utvisa hur det hela slutar.


 Om DSB First hittar jag ingen som i positiva ordalag skriver om detta företag medan SAAB har många anhängare även om dessa blivit allt färre de senaste veckorna. Själv så tror jag att SAAB överlever men jag måste erkänna att det ser svårare ut från dag till dag. 


Bornholmstrafiken 

Den senaste tiden så har jag varit 2 ggr i Ystad för att försöka fånga in den nya och världens största Katamaran Leonora Christina. Fösta gången fick jag tji men i lördags så fanns Leonora i trafik och jag fick mina efterlängtade foton.




Att den nya katamaranen är en bjässe ser man när den ligger vid kaj och man kan jämföra med terminalbyggnaden



Leonora är 113 meter lång och 26 meter bred. Högsta hastighet är 42 knop och den tar 1400 passagerare och 256 bilar. Här går dock uppgifterna isär för det talas också om 357 bilar i andra faktaspalter.



En trotjänare försvinner

Villum Clausen har varit i trafik sedan år 2000. Den är snabbare än sin efterträdare d.v.s. hela 48 knop är maxhastiheten. Längd 86 meter och bredd 24.40 meter. 215 bilar och 1055 passagerare fraktar den. 




Ny bil, Kia Venga

Vår Toyota Prius har fått en ersättare. En ny Kia Venga. Vengan är en mindre bil men med bra utrymmen. Vår Venga är dieseldriven och har hela 6 växlar. 

Vi beställde den med ett genomskinligt soltak över hela kupén, läckert. 



Bra med Vengan är att insteget passar en stel gammal "gubbe" perfekt.
Om man så önskar så kan man ha en eller t.o.m. två hattar på sig samtidigt.
Bilen har hela 7 års garanti och den är befriad från vägskatt i 5 år. 

Beträffande Priusen så måste jag säga att en bättre bil när det gäller kvaliteten har jag nog aldrig tidigare haft. Detta trots att Toyota förekom flitigt i spalterna för något år sedan när det gällde kvaliteten. Under mina drygt 3 år och 5000 mil så har jag utöver tre servicear endast haft en kostnad på 200 kronor och det var när jag lämnade in bilen över natten för en ladding av startbatteriet. Genomsnittsförbrukningen hamnade på strax över en halv liter per mil vilket får anses som mycket bra.



Nya Youtubeinslag

De senaste dagarna har jag lagt in två nya filminslag på min Youtubesida.

 Det ena är från min resa med Glaciärexpressen sensommaren 2008. Det andra inslaget är filmat i Malmö när Spårvägens förnämliga Musikkår gav en härlig konsert i fagert sommarväder. Här finns ett mycket fint trumpetsolo av unge Nils Sjöberg


Beträffande inslaget med Glaciärexpressen så finns där ett antal skönhetsfel men inslaget kanske ändå uppskattas av diverse tågentusiaster. Välkommen  in på min Youtubesida om Ni vill se inslagen.

Är Ni nyfikna på vad jag skrev i min blogg efter denna resa med Glaciärexpressen så får Ni gå tillbaka till Oktober 2008.

Hej och tack för denna gång. 

Kenneth


Se även min fotoblogg:

foton:Kenneth Svensson
klicka för förstora bilderna








    
























Inga kommentarer: