måndag 6 juni 2011

Vad är det som händer?










Vad är det som händer?

Bron stängd i två omgångar p.g.a. elavbrott, 250 volt genom elledningarna, man gräver sönder en elkabel = kaos i tågtrafiken...mm mm.

Listan kan göras lång på alla störningar som vi på senare tid upplevt. Ingen skall inbilla mig att detta bara är naturliga händelser utan något annat allvarligt ligger bakom.

Är det rent av någon som jävlas med samhället? Man har sina misstankar.

Men det kan också handla om att kompetensen i samhället nu har nått en farligt låg nivå på sina håll. En generation har och är på väg att lämna arbetslivet inklusive alla förtidspensioneringar mm som skedde för ett antal år sedan har dessvärre tunnat ut kunskaper och erfarenheter på en farlig låg nivå för många företag.

Även sparande i företagen har haft sitt pris liksom utförsäljning av tjänster. T.e.x. SJ som sålt bort underhåll, städning och reparationer mm av tåg för att ta ett exempel.


In har kommit en generation direkt från skolorna med en fin utbildning bakom sig men av naturliga skäl totalt avsaknad av erfarenhet vilken tar år att skaffa. 


För att återgå till inledningen om störningar som slår ut all trafik som förekommit hörde man sällan talas om förr i tiden. Att skicka ut 250 volt i elledningarna har åtminstone inte jag hört talas om tidigare. Sånt händer bara inte i Sverige.


Störningar i tågtrafiken är ju numera nästan en daglig händelse. Vi kan inte längre skylla på stormar och hårda vintrar felen kommer ändå som ett brev på posten.


För några dagar sedan pratade jag med en vän, Kent, ingenjör i elbranschen. Jag framförde mina funderingar om kompetensbrist och fick en nick som svar. 


Jo svarade han. 


"Kompetensen hos dagens ingenjörer är mycket låg jämfört med för ett antal år sedan". "Detta beroende på att erfarenheter får man ju med åren".  


För att fortsätta med samtalet med Kent så bekräftade han vad jag själv upplevde d.v.s. konstiga fel som förr i tiden var mycket ovanliga.

Detta med att gräva sönder en el-ledning har man förvisso hört talas om förr. Ibland undrar man om det är något som man säger ungefär som när datorerna gjorde sitt intrång och när fel uppstod så skyllde man gärna på dessa. 


"Det är datorns fel" en ursäkt som de flesta accepterade. Även undertecknad skyllde på detta någon gång.


Fast sabotagetanken är svår att undanröja, kan det vara så att samhället utsätts för systematiskt sabotage? Detta är inte helt uteslutet eller så handlar det om både ock.     



Tillbaka till kompetensbrist


För ett antal år sedan (1996) så upplevde Hansa Ferry (nu Scandlines) att deras nya jättefärja Mecklenburg Vorpommern hade ett allvarligt fel i sin konstruktion. Fartyget som trafikerade Rostock - Trelleborg hade vid den minsta blåst stora svårigheter att ta sig in i Trelleborgs hamn och tvingades ofta att vänta på redden tills vinden mojnat.


Mecklenburg Vorpommerna 199,95 meter lång byggd i Bremerhaven 1995-96. Foto: nätet

Vid fartygets konstruktion så hade styrsystemet konstruerats så att de erfarna skeppsingenjörerna reagerade och menade att detta skulle inte fungera.


Det var en ny generation ingenjörer som tagit över arbetet och med hjälp av computers så konstruerades fartygets styrsystem efter nya oprövade metoder.


Trots alla varningar så byggdes fartyget efter de unga ingenjörernas intentioner vilket skulle visa sig bli dyrt, mycket dyrt.   


Det gick som det gick, fartyget fick efter en tid återvända till varvet i Bremerhaven för att byggas om. Detta var en stor prestigeförlust för hela den Tyska varvsidustrin.  

I Tyskland var detta en jätteskandal. Färjan var ut trafik under mycket lång tid och bara ombyggnaden kostade ett hundratal miljoner D-Mark. 


Rostock hamn.  foto: Kenneth Svensson




Tv 2 . Agenda (5.6.2011) 


Samtidigt som jag arbetade med denna blogg så sändes Agenda i TV och lustigt nog tog man upp detta ämne i Agendan.


Man pekade på det unika i det Svenska samhället vars arbetsmarknad idag mer eller mindre ratar folk som fyllt 40 år. Man jämförde med USA vilka helt tog avstånd från den svenska modellen och menade just vad jag ovan nämnt att kompetens inte enbart kommer från skolorna utan minst lika viktigt är en långårig erfarenhet. Man vill i USA behålla duktigt folk i arbetslivet så länge de kunde arbeta.  


Man varnade också Sverige för den väg vi valt och USA har t.o.m. lagstiftat för att inte hamna i en situation liknande vår egen. Även i Sverige ser man nu över lagstitningen på detta område, bra.


Kenneth




Ps, Missa inte min förra blogg, denna handlar om kryssningar vilket blir allt populärare. Här jämför jag två olika fartyg som just nu finns i våra farvatten. 


Ni kan också i min nyligen uppdaterade fotoblogg se och läsa om alla havskryssningar vi gjort med bilder på fartygen och på min Youtubesida finns några nya inslag (filmer).


www.kennethsvardagfoton.blogspot.com
www.youtube.com/malmoearena

2 kommentarer:

Staffan Sävenfjord sa...

Hej Kenneth!

Det är inte rätt att säga att SJ har sålt bort underhåll, städning och reparationer. Det var ett politiskt beslut att gamla affärsverket SJ (Statens järnvägar) år 2001 skulle delas upp i bland annat ett driftbolag för persontrafik (SJ AB), ett driftbolag för godstrafik (Green Cargo), ett företag för växling och städning (Trafficare) och ett för fordonsunderhåll (Euromaint).

Det finns inget i dag som hindrar att SJ sköter underhåll och städning i egen regi - förutom kostnaden. Det blir alltså billigare att upphandla den. Bland annat beror det på att de nybildade företagen fick ta över anläggningarna.

Om nuvarande ordning är bättre eller sämre än tidigare är svårt att säga. Men man behöver inte skrika som en stungen gris som nu avgående styrelseordföranden Ulf Adelsohn gjort om det. Även om SJ har inte rår för själva uppdelningen så hade de kunnat gjort mycket åt det. Hur kan man annars förklara att t ex Tågkompaniet som använder samma leverantörer inte upplever detta som ett problem? Men som deras förre trafikchef uttryckte det:
- När man skall prata med Euromaint får man ha en tårta i ena handen och ett slagträ i den andra.

Mycket av de de problem som skylls på SJ - närmare bestämt två tredjedelar av alla problem med tågtrafiken - rår Trafikverket för. Uppdelning i SJ (för tågdriften) och dåvarande Banverket (för bandriften) gjordes redan 1988.

Annars håller jag med dig i det du skriver. Visst hände sådana här saker förr också men kompetensen verkar definitivt sämre nu.

Hälsningar
Staffan

Kenneth Svensson sa...

Hej Staffan,

Tack för Ditt klargörande, jag kan inte säga emot Dig. När jag skrev bloggen så var SJ det enda exemplet jag kunde komma på. Jag hoppas att läsarna av bloggen ändå förstår andemeningen med mina tankar.

Bästa Hälsningar
Kenneth