tisdag 21 juni 2011

Lyfter inte ett finger










               
 Lyfter inte ett finger

Inte mindre än 356.000 Saabar rullar på våra svenska vägar, nästan 90.000 över hela världen stöttar SAAB på deras facebooksida. 7.500 personer anställda inom SAAB alt. deras underleverantörer riskerar att få sättas på skolbänken eller sälja sitt hus/lägenhet och flytta från hemorten. Motorjournalister över hela världen prisar SAAB för deras spetskompetens och produkter. Listan över alla lovord från hela världen kan göras mycket mycket lång. 

Men vad gör regeringen?

Ingenting...Reinfeldt, Borg föredrar sina BMW bilar (ren gissning) Volvo och SAAB kan man väl inte ens stava till. 
Man vill inte äga en bilfabrik och detta är väl Ok men man kan faktiskt hjälpa SAAB (Volvo har ju klarat sin kris elegant) på andra sätt än att pytsa in miljarder i bolaget. Man kan lyfta fram SAAB och stötta bolaget på ett positivt sätt så att omvärlden och inte minst vi svenskar känner en stolthet över denna lilla men fina biltillverkare.
SAAB har aldrig haft det så väl förspänt som nu och intressenter finns det gott om men på något sätt så underlättar inte regeringen för dessa att köpa in sig i bolaget.

Stavanger maj 2011/Helsingfors maj 2011/St Petersburg maj 2011


Tidningen Auto Motor Sport

Denna tidning har hela tiden stöttat SAAB liksom Teknikens Värld. Alla i redaktionerna har dock inte varit positiva till SAABs framtid helt naturligt. Därför blev jag glad när jag läste senaste numret av AMS där deras webbutvecklare uttalade sig som följer "Men om jag själv får gissa tror jag för första gången att SAAB kommer att leva - och leva i välmåga! Jag har varit en skeptiker (gud förbjude) men ett genombrott i Kina betyder allt". 




Victor Muller


Helt klart en kontroversiell man. Han har åkt på sina smällar, delvis självförvållade, men är ändå en fantastisk person som åker kors och tvärs över jordklotet för att rädda SAAB. Han lyckas när det är som värst att finna intressenter som kan rädda SAAB. Än en gång så är det vår regering som med sin passivitet utgör den stora bromsklossen.


För att avsluta raderna om SAAB och Svensk Bilindustri så vill jag än en gång uppmana den svenska regeringen att i första hand åka Svenskt. Jag vet att vi kanske inte har så stora bilar som Mercedes och BMW men även Ni får offra lite av Er prestige för att värna om landets stoltheter.




Turisterna sviker Danmark


Danmark upplever en kris eftersom turistbesöken minskar. Man har en massa förklaringar till detta (dyrt att turista i Danmark, tyskarna åker till Baltikum och forna öststaterna danska kronan hög mm). Nog så riktigt men man glömmer några av det viktigaste pusselbitarna: 


Danmark har gjort sig kända för att vara flyktingfientliga genom sin extrema flyktingpolitik. Denna politik har de senaste åren genomsyrat landet och fått upp ögonen för Danmark på ett negativt sätt. Sedan har vi detta med Dan-kortet. Man har negligerat betalkort av Visa, Mastercard m.fl vilket retat upp turisterna. Nu har man dessbättre börjat att acceptera andra betalkort men lägger i stället på ett antal procent för att täcka sina merkostnader. 


"Surt" sa räven!    
    
Eftersom jag guidat en hel del i Köpenhamn så kan jag konstatera att det är mycket färre grupper som vill dit numera. Jag måste själv erkänna att jag lyfter inte längre ett finger för att rekommendera Köpenhamn av ovan nämnda skäl.


Jag vill dock påpeka att Sveriges invandrarpolitik har varit för slapp och jag tycker att vi är för flata i många sammanhang. Vi har här mycket att lära av Danmark men väljer givetvis bort de rent fientliga avvarterna.   


Det saknas inte turister i Nyhavn men de flesta är här för dagen eftersom de kommer med de stora kryssningsfartygen.



Öresundstågen


Än en gång har danskarna klantat sig. Vid den senaste upphandlingen som gjordes för att köra Öresundstågen så vanns denna som bekant av DSB First.
Bl.a. så skrek SJ chefen i högan sky och menade att priset var på tok för lågt. Jag måste erkänna att detta trodde de flesta, så även jag, var ett utslag av dåliga förlorare.


 Nu har det visat sig att DSB First mer eller mindre köpte in sig för att få köra dessa tåg. Förlusterna är enorma och Danskarna har redan fått skjuta till stora pengar för att hålla trafiken igång. Det talas om konkurs för DSB First.

DSB First vrider sig som en mask för att på alla sätt komma ur denna situation och begär bl.a.mer pengar från Skånetrafiken för att hålla igång tågen.


Vad händer, hur kan DSB First begära att vi skall reda ut deras trassliga affärer?

Danska skattebetalarna är med all rätt jättesura men samtidigt så kan man se detta som en form av återbetalning för alla dåliga skatteavtal som vi svenskar tecknat med Danmark genom åren.

"Surt" sa räven!
 
Till sist några tips: 

I senaste numret (nr 13) av Auto Motor Sport så finns en mycket intressant bilaga som handlar om Volvo och SAAB.

Teknikens Värld har nyligen givit ut en egen fristående tidning som handlar om SAAB. Man har också tidigare givit ut en om Volvo. 



Till Reinfeldt och Co 

Jag är rädd för att det kommer att svida rejält om Ni inte lyfter ett finger för Svensk Bilindustri...



Hilsen

Kenneth   

Fotnot: Flest bilar som rullar på våra vägar är Volvo (c:a en miljon) därefter VW (430.000) och på tredje plats SAAB (356.000).
Allt enligt www.bilindustrin.se - Oktober 2010



foton: Kenneth

Min Youtubesida www.youtube.com/malmoearena  (nu över 38.000 besökare)




Inga kommentarer: