onsdag 30 mars 2011

Skam den som ger sig






     







Skam den som ger sig

Vad hände? Ni som gick in på min förra blogg undrar säkert. Ärligt talat så vet jag inte själv.

Datorn (programmet) hängde sig gång på gång och ändrades hela tiden, ett enda virrvarr. Jag vet inte om det s.k. gratis-programmet Uniblue hade med saken att göra.
Uniblue är ett s.k. gratisprogram som snabbar upp datorn. Man annon-serar dagligen i kvällstidningarnas nätupplaga.
Snabba upp din dator gratis, är budskapet. När något är gratis så är det genast intressant för undertecknad.
Givetvis så installerade jag programmet och genast så började det att söka fel i mina register eller allt vad det nu heter. Efter sökningen så talade programmet om att man funnit ett antal fel och kommer att reparera dessa.

Bra tyckte jag och efter att man tagit bort dessa fel så informerade programmet om att man funnit ytterligare si och så många fel. Vill man ta bort dessa så måste man köpa till ett program som fixar detta. Det kostade inte så många kronor (kommer ej ihåg) men sagt och gjort så köpte jag detta.
Nu plockade Uniblue bort även dessa fel och man kände att man trots allt gjort ett klipp. Uniblue gjorde tydligen klippet när jag köpte detta "billiga" program. Man hittade ännu fler fel och givetvis så kunde man även fixa detta men då kostade detta ytterligare en slant. Har man sagt A så får man säga B heter det ju så ytterligare några (300:-) hundralappar fattigare så hade jag nu ett effektivt ta bort fel program.
Jag har istället fått en del andra konstigheter i min dator och misstänker att detta är Uniblue som orsakat dessa.

Det tar lång tid att starta datorn, den är seg och långsam. När jag använder Uniblue så tar den bort fel för stunden och snabbar upp datorn men jag misstänker att felen skapas av Uniblue själva. Därför en varningens finger innan ni går på samma fälla som jag. Nu är det inget ovanligt att gratis-program inte är gratis i långa loppet.

Jag anser att tidningarna måste vara vakna för denna typer av annonser och kritiskt granska dessa program.

Att handla till husbehov

 
Nyligen så var jag och lyssnade på James Last i Kiel. Detta har jag skrivit om i en tidigare blogg. Som vanligt är så stannade vår Buss vid ett inköpsställe på vägen hem. Själv så blev det några flaskor Whisky vilket var snabbt avklarat. Utanför bussfönstret såg jag tre späda flickor med Österländskt utseende komma med tre kundvagnar fulla med ölburkar. Till detta även ett antal lådor starka drycker. Sägas skall är att bilen var danskregistrerad.

Dom kämpade på bra töserna. En stor fest väntar nog.





Fast dryckerna var säkert på väg till en Restaurang i Köpenhamn eller någon annanstans i Danmark.


Förresten Danskarna är märkliga på många sätt.


Nu senast så har man stoppat en rad människor med icke Scandinaviskt utseende som kommit med Öresundstågen från Malmö.


Man avkräver dessa personer pass... Svenskt körkort gäller inte utan det skall vara pass. Hur många har pass med sig till Köpenhamn?


Att sedan gränserna till Tyskland är vidöppna så

att alla som vill komma in i Danmark gör detta utan

besvär förvånar.


Kommer det inte folk in denna väg med icke Scandinaviskt utseende undrar man?

Rädda SAAB

När det går som tåget för Volvo så brottas SAAB med stora problem. Av någon anledning så missar man det riktiga problemet.


Det är inte produkterna, som ju är av mycket hög kvalitét, utan återförsäljarnätet som inte är bra.


Vad menar jag med detta? Jo kolla in framgångsrika märken som VW, Volvo, Ford, Mercedes, BMW, Audi m.fl. Dessa har ett säger ett märke i sina utställ-ningslokaler.
Nåja Volvo har även Renault och i en och annan märkeshall står ett annat märke ibland också för sig själv.


Att gapa över för mycket

Men hur ser det ut hos SAABs återförsäljare?


I Malmö har Bilpartner: SAAB, Fiat, Alfa Romeo, Kia, Citroen, Opel och Chevrolet. D.v.s. hela sex andra märken som man tävlar med under ett tak.

Jag misstänker att det ser liknande ut i hela landet.


Nu är detta förståeligt med tanke på förra årets kris.  SAAB återförsäljarna måste ju ha något att leva av.

Här måste man snabbt göra något radikalt annars överlever inte SAAB. Man måste nu snabbt gå igenom hela återförsäljarnätet. In med nya hungriga och entusiastiska återförsäljare där det behövs, Nu. 


På Facebook så har SAAB på kort tid fått över 80.000 anhängare över hela världen vilket visar hur många som gillar märket.

Att besöka Bilpartner i Malmö är som att komma till en Bilsalong där man kan studera många bilmärken men för SAAB är detta döden i köttgrytan

Man har svårt att veta vilket märke man säljer. Det finns i regel ett antal säljare på plats men det gäller att pricka rätt och hitta någon som intresserar sig för att sälja just SAAB.


För dyra bilar i hallen

Att sedan SAAB annonserar att bilarna kostar från c:a 240.000 kronor och i utställningen hittar man sällan någon bil under 270.000:- skrämmer iväg många spekulanter, däribland undertecknad.

Avslutningsvis så blev detta en helt annan blogg än vad jag tänkt från början men å andra sidan har jag nu sparat material till nästa och kanske nästa igen.

Ha det

Kenneth

Ps: Rekommenderar bildspelet med James Last.
Får visas i hela världen utom i vissa länder däribland
i Tyskland enligt Youtubes upphovrättsregler
www.youtube.com/malmoearena