måndag 7 mars 2011

Jag är också med i Facebook



















Facebook vara eller inte vara

För ett antal månader sedan så lockades jag med i Facebook. Egentligen har jag inte där att göra för jag är dålig på att skriva och när jag gör inlägg så blir det ofta knasigt.

Eftersom jag har en läcker SAAB Cabbe så gick jag in på SAAB:s facebook-sida och registrerade mig där. Som sig bör skickade jag in några fina foton av den kanariegula bilen. Genast så kom det trevliga kommentarer från när och fjärran vilket var kul. Vad jag inte visste var att mina bilder med alla kommentarer hamnade på min egna facebooksida vilket egentligen inte var tänkt. Detta var ju en grej mellan SAAB och mig.


Den här bilden gillade Roy Chui
designer från Hong Kong.
Roy tyckte att det liknade is i bakgrunden och undrade om det inte var kallt att köra Cabbe under sådana förhållanden?


Köra Nercabbat i minusgrader?

Nej så tokig är inte ens jag. Detta lugnade jag Roy med. Bilen är förvisso en vinterbil när det gäller värme och komfort. Fast det var årspremiär i går och bilden tog jag längs Östersjökusten mellan Trelleborg - Höllviken.

Bra med Konkurrens

Min SAAB var tre år och jag blev kallad till besiktning den 2 januari. Vem har vinterhjul på en Cabbe? inte jag i alla fall. Här borde Transport-styrelsen som det heter idag tänkt på att cabbar inte skall ha en etta i slutsiffra. Nåväl jag kontaktade Bilprovningen för att få en annan tid för besiktning. Det visade sig att man i Malmö inte kunde ge mig en tid under hela första kvartalet. Den 28 mars var den enda tid jag kunde få och då i Hörby. Bara buga och tacka.

Men jag såg en annons i en tidning som gjorde reklam för ett företag vid namn Carspekt. Detta företag är nytt i branschen och konkurrerar med Bilprovningen.

En signal dit och jag fick en bra tid direkt. Ännu känner inte många till detta företag vilket underlättade för mig. Carspects affärsidé bygger på att erbjuda sina kunder tider som passar kunderna och inte i första hand sin egen bekvämlighet.

Svensk Bilprovning har stundtals skött sina åtaganden riktigt riktigt uselt eller vad säger man om tre månaders väntetid?

Carspects inträde på marknaden välkomnas.

Åter till Facebook.

För att återvända till Facebook så har jag varnats för att man måste tänka sig för när man gör inlägg där.

Ångrar man sig så kan man inte radera sina rader.

De flesta som har konto i Facebook verkar försiktiga men ett och annat inlägg kanske inte är så genomtänkt. Då är det bättre att skriva en blogg fast denna läses som regel inte av så många som följer Facebook.

För tillfället så prenumererar jag på Svenska Dagbladet (en riktigt bra tidning), här finns en tecknad satir, Berglins Söndag, som ofta är riktigt brilliant. En av dessa söndagar helt nyligen så handlade denna satir om just Facebook. Den var inte bara rolig utan framförallt tänkvärd.

Jag fick mig åtminstone mig en riktig tankeställare.


Elupproret

Min kompis Christer ringde och sa att Du måste gå med i El-upproret. Sagt och gjort. Jag är ju också förbannad fast jag drabbas inte så hårt person-ligen eftersom jag bor i lägenhet och elnotorna är inte så besvärande.
Fast jag vågar inte tänka på om jag haft fritidshuset i Hemmestorp kvar. Redan på den tiden var elnotorna höga och jag förstår att de som bor i villa har det riktigt tufft nu.

Jag skulle skriva några rader om vad jag tycker. Jag tycker jättemycket och framförallt så stör det mig vilka vinster som el-leverantörerna redovisar. Detta är dom inte ensamma om, hur är det med Bankerna, Försäkringsbolagen, Oljebolagen? De är lika goda kålsupare allihop.

Nåväl jag kom bara på en sak att skriva, när jag var en liten påg så sa pappa ofta till mig "Kenneth vårt land har bland de lägsta el-priserna i världen, kom ihåg det". Dessa ord klingar fortfarande i mina öron sådär 60 år senare.

En musiker har sagt adjö!

Jag hade hört att Erling Kroner hade problem med hälsan. Funderade inte så mycket på det för han fanns ju med lite överallt, bl.a. Danska Måndags-bandet, Roger Bergs Big Band, sitt eget Storband och även Tivolis Big Band lite då och då.

När jag var inne på Orkesterjournalens nätupplaga häromdagen så stirrade jag rakt in i en liten notis, "Erling Kroner avliden". Detta kom som en kalldusch. Något som jag fortfarande har svårt att smälta.

Erling Kroner var inte bara en fantastisk trombonist, han var en mycket ödmjuk och fin människa. Han showade gärna till lite extra. Hans trombonespel i "O Sole Mio" med Roger Bergs Big Band är obetalbar.

På Erlings proffsiga hemsida la han in en massa foton bl.a. med mig som fotograf vilket jag är mycket stolt över.
















www.kroner-music.dk

Tack Erling



Med dessa rader så säger jag hej för denna gång.

Kenneth


PRES STOP. Ny video på min Youtubesida

Världspremiär: Roger Berg Big Band på Smyge Jazzfestival 2007 (Ej visad tidigare).

www.youtube.com/malmoearena


Mina länkar som jag också rekommenderar:
http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/
http://www.amiralensstorband.se/




Inga kommentarer: