måndag 14 mars 2011

Vakna för bövelen..




















Vakna för bövelen...

Alla utom regeringen är klara över att bilkörning och telefonerande inte hör hemma.

Möjligtvis kan man acceptera om man använder hörsnäcka eller hörlurar men inte ens det är bra.

Vad menar jag? Jo de nya Mobiltelefonerna med Pekskärmar kräver andra handgrepp för att man skall hantera telefonen säkert om man nu fått för sig att man skall ringa alt. ta emot samtal.


En Samsung Galaxie GT 19000. En av marknadens mest sålda telefoner idag.

Med denna kan man göra nästa allting. Skicka mail, navigera, se på TV, läsa tidningar, kolla tågtider och flygtitabeller över hela världen osv.

Givevis så kan man ringa också...

Men det är här problemet med bilkörning uppstår.


Här är ett foto av min telefon. Telefonen ringer och för att svara måste man föra den gröna tangenten, eller vad man nu skall kalla den för, åt höger. Då måste Du släppa ratten och hålla telefonen med ena handen samtidigt som att Du för den gröna punkten åt höger. Ibland så räcker inte detta bara en gång utan Du får upprepa proceduren flera gånger.
Skall Du ringa upp så är det en liknande process.
Först måste Du starta telefonen med en knapp på sidan(telefonen är i viloläget). 




Därefter så skall Du svepa ett finger rätt över skärmen för att komma igång och komma in på de olika menyerna.
Sedan skall Du skall knappa in Dig på kontakter alt på sifferskärmen för att slå telefonnumret.
Hur i helsike tror man att man skall kunna köra bil samtidigt som denna krångliga process pågår. OBS Du måste släppa ratten vid samtliga av dessa tillfällen. 
Likadant när telefonen ringer så släpper man blicken från körbanan för att kunna utföra de manövrar som fordras för att svara.



Själv försöker jag att undvika att tala i telefon när jag sitter bakom ratten men erkännas skall att det händer ändå lite då och då, men endast om trafiksituationen tillåter. Jag tar aldrig emot ett samtal när jag inte kan.


Röstuppringning?

Det finns röstuppringning men ännu har inte jag träffat rätt eftersom här programmerar man inte in i förväg rösten som skall ta emot samtalet utan man säger ett namn som man sparat i menyn.

Som sagt ännu har jag inte lyckats med röstuppringningen.

Sverige är enda land

i Europa som tillåter mobiltelefonsnack i samband med bilkörning. T.o.m. Albanien har nu som näst sista land ändrat på reglerna.

Det är mycket viktigt att man inser från regeringens och myndigheternas sida den stora risk de nya telefonerna innebär.

Ni som står i begrepp att köpa en Mobiltelefon måste väga in ovanstående fakta. Nu är det inte bara Samsung som har dessa Pekskärmar utan jag tror att de flesta mobiltelefontillverkare har en sådan telefon i sitt utbud. Tro inte att försäljaren som säljer telefonen till Dig upplyser Dig om dessa nackdelar, han tycker bara att det är häftigt.


Sten Tecknare

För att inte trötta ut Er med bara tekniskt dravel så vill jag visa denna fantastiska tavla som Sten tecknare arbetat med under drygt ett år.

Som Ni ser så är det samtliga musiker i Amiralens Storband. Bandet fyller, som de flesta besökare av min blogg känner till, i år 40 år och Sten har lagt ner massor med timmars arbete med att göra denna sammanställning.

Sten tecknar av alla musiker han lyssnar på och snart har väl de flesta i Malmö och dess närhet fastnat på någon av Stens tavlor.





För större bild peka
.
Kolla även in Stens hemsida http://www.stentecknare.se/ här finns mycket att välja på, inte bara musik.


Kenneth

Kolla gärna in dessa länkar:
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com Foton från 40-års jubileumet
Film: Roger Berg Big band första offentliga konsert Smyge Jazzfestival 2007


Ps, I rättvisans namn så vill jag gärna berätta att den nya Samsungtelefonen är alldeles utmärkt
men då rätt använd.





































Inga kommentarer: