söndag 18 juli 2010

2 år och 100 bloggar

















7 Juli 2008 = Kenneth börjar att Blogga

Mina vänner, inte trodde jag att jag skulle orka med 100 bloggar plus ytterligare 27 på min sidoblogg http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/.

Inspirerad av Ojohan d.v.s. Sveriges gladaste man och proffs ut i fingerspetsarna så körde jag igång. O.johan är rena kulsprutan, praktiskt taget en ny blogg varje dag ibland två och t.o.m. tre bloggar dagligen. http://www.ojohan.blogspot.com/

Staffan följde snart efter, en fin och snäll människa som tycks vara insatt i allt och skriver förbaskat bra. Specialité Bussar och Tåg.
http://www.savenfjord.blogspot.com/

Ärligt talat så har jag alltid stora svårigheter när jag skall göra en ny blogg. Att hela tiden komma på något som kan intressera läsaren är en av dem. När jag sedan skriver själva bloggen så går det någotsånär men när jag lägger in bilder så blir det ofta virrvarr. Två timmars arbete att skriva bloggen och fyra á fem timmar att slutligen snygga till den håller ibland på att göra mig vansinnig...

Jag har många gånger tänkt att ge upp och sluta och ägna dagarna (nätterna) åt
att göra vettigare saker.

Men så strular SJ till det eller så skaffar jag en ny bil eller kamera eller något annat och så tycker jag att jag vill skrika ut detta ifall någon nu skulle vara intresserad, alltid någon som tycker att jag är tokig, åtminstone mina vänner.

Jag har en tråkig layout och försökte likt Staffan att förnya denna. Problemet var bara att alla mina gamla bloggar fick det nya utseendet och det var inte alltid lyckat eftersom jag försöker utforma bloggarna efter den aktuella mallen och det passade inte in i många av de äldre bloggarna.

A Car Called Viktor

Jag (vi) är så glyttiga att vi brukar döpa våra bilar. Om Ni minns så ägde jag en Miata fram t.o.m. i höstas. En liten men ruskigt rolig sportbil med sufflett (sportbilar s k a l l ha sufflett). Bilen fick det passande namnet BOB.

BOB såldes i höstas men när våren närmade sig så blev saknaden av BOB alltför stor.

Det blev en SAAB Cabbe, kycklinggul 2008 års modell med 850 mil på mätaren.

Vi hittade bilen på Internet hos Bilvalet i Enköping (bl.a. rätt färg) och den skulle vi bara ha. Att den dessutom var fullutrustad gjorde inte saken sämre.

































Skönt att SAAB inte fallit för detta med plåttak. Bilen är lika vacker med eller utan suffletten uppe.

Ingen vinterbil? Pyttsan, taket är i tre lager och väl isolerat och förresten vem vill köra med en sådan skönhet på vintern?

Bilen har ägts av SAAB i Trollhättan (enda tidigare ägare) och köpts av Bilvalet.
















Bilen skulle döpas och detta var inte lätt. Alla förslag som vi och våra vänner kom på förkastades lika snabbt. Ett tag så verkade som att bilen skulle förbli namnlös. Men så upptäckte jag att modellbeteckningen på denna Cabbe var Vector därmed så var VIKTOR född.

Att sedan SAAB:s räddare råkar heta Victor (Muller) var bara en lycklig tillfällighet.

Jag har tidigare skrivit en blogg (2 april i år, rubrik: Den långa dagen) om de svenska bilmärkena. Jag var och är övertygad om att både Volvo och SAAB på sikt kommer att överleva. För Volvo ser det riktigt bra ut och för SAAB är det väl kanske kärvare men efter att ha kört c:a 400 mil i min SAAB så tvekar jag inte, SAAB kommer att gå en ljus framtid till mötes.

Ny Kamera


Jag prenumererar på tidskriften Digital Foto för alla sedan några år tillbaka.

Detta är en utmärkt tidning för fotoentusiaster. Men samtidigt så stressas man till att köpa nytt genom deras intressanta kameratester och detta är mycket svårt att motstå.

Samsung http://www.samsung.se/ har nyliget kommit med en ny kamera. Ersättare till WB5000 som endast funnits på marknaden i c:a 6 månader. Den nya WB5500 har utrustats med ett objektiv med brännvidden 24 - 670 mm och 13,8 megapixlar.




Samsungen ser inte mycket ut för världen men det är en kanonkamera


Läs Digitalfoto för alla nr 3-2010 och 10-2010


www.digitalfotoforalla.se



Dessutom utrustad med två bildstabilatorer en i kameran och den andra i objektivet. Jag jagade ut direkt till än den ena och än den andra fotoaffären, men den fanns ännu ej i lager.

Räddningen blev Pixmania som levererade kameran på tre dagar till det facila priset 3.400:-
















Två bilder från Kockumsbassängen i Malmö.
Överst: bränvidd 26.


Till höger, samma plats samma båt men med största brännvidden 676 mm.

Tilläggas skall att inget stativ användes utan mina lätt darrande händer höll i kameran.


I min fotoblogg: www.kennethsvardagfoton.blogspot.com så finns nu foton tagna med min nya Samsung.

Fler intressanta länkar som jag gärna rekommenderar som trevlig sommarläsning:
Bjarne Willmarsgård (ägare av Busstidningen) www.busstidningen.se/funderingar
Peter Kastensson (f.d. Kvällsposten orädd och tuff). http://www.pekasten.wordpress.com/

Sedan får Ni inte missa filminslagen (mina och andras på www.youtube.com/malmoearena

Det var allt för denna gång.

Kenneth


Ps. Missa inte att klicka på bilderna för att få dessa större.







2 kommentarer:

Staffan Sävenfjord sa...

Ber att få gratulera till 2-årsjubileet. Inte bara att du inspirerade mig till att börja blogga utan på onsdag kan även jag fira två år som bloggare.

Minsann har du inte köpt just en sådan kamera som jag letade efter. Men det blev en systemkamera i stället, Canon 550D. Jag är mycket nöjd med den men den är lite för stor och kostade lite för mycket. Och så gillar jag inte att behöva byta objektiv om man vill ha lite större brännvidd än 55 mm.

Lycka till inför år tre. Och lägg för allt i världen inte ned bloggen.

Hälsnigar
vännen Staffan

Kenneth Svensson sa...

Hej Staffan,
Tack för de smickrande raderna. Jag har många gånger tänkt sluta med min blogg men så kommer det något som man måste ha ur sig, det kan vara ett foto eller något som man irriterar sig över ja Du vet själva. Belöningen är att när man inte tror att någon läser bloggen så är det plötslig någon från när och fjärran som har en kommentar eller när man läser Ditt slut-stycke då känns det ändå inte helt meningslöst.
Trevligt med Din nya kamera. Jag har själv två Canon systemkameror den nyare av dessa en EOS-40D.
Jag älskar dem men håller med Dig det är lite jobbigt att släpa med sig någon av dessa. Ett bra tips är att skaffa ett allround objek-tiv så behöver Du inte ha mer än detta med Dig. Själv har jag ett Tamron objektiv med bränvidden 18-200. Detta är kanon. Det lär finnas ett nyare Tamron som har bränvidden 18 - 250. Priset är överkomligt.
Jag har även två Canon Powershot G7och G9 som är jättebra. Varför jag har två det är en speciell histo-ria.
Till slut så skall även Du ha ett grattis, hur många bloggar har Du hunnit med?
Du är flitigheten själv?

Bästa Hälsningar
Kenneth