måndag 12 juli 2010

Åter till framtiden



















Tro´t om Ni vill!

Typiskt nu när jag är fullspäckad med trevliga reseminnen från Tyskland som

jag lovat att berätta om så fick jag när jag bläddrade i veckans tidningar och lyssnade på Radio Malmöhus nyhetssändning kaffet i vrångstrupen.

Orsak?

Jo det skall jag berätta om.

För att ta Radio Malmöhus nyheterna först så handlade detta om att bilinbrotten nu minskade markant, vackert...

Orsak, att polisen numera lägger pussel?

Hurdå?

Jo genom att kolla in en massa uppgifter och kartlägga sådana som är belastade med att begå denna typ av handlingar så har man genom att lägga ihop två och två lyckats med att finna en röd tråd och där igenom bromsa upp denna typ av brott.

Polisens företrädare berättade stolt för Malmöhusreportern om detta arbete som gett så bra utdelning.

Men herrejesus, när jag läste Enid Blytons böcker på 50-talet så var det ju sådant som polisen sysslade med och som var den naturligaste sak i världen för en polis på den "gamla goda" tiden.

Att lägga pussel var tydligen något nytt för Malmöpolisen och man tar sig för pannan.

Jag har misstänkt detta länge och det är givetvis glädjande att man nu äntligen påbörjat ett arbete som måste vara en av polisens grundläggande arbetsuppgifter.

Sydsvenskan idag (12.7)

Rubrik i tidningens nätupplaga "Tågen är nu i tid"

För att än en gång återvända till min ungdoms glada dagar så hade min kompis Ulf fått jobb på Mellersta Skånes Tidningar i Eslöv.

Nu kommer jag inte ihåg alla detaljer men det var en händelse som slutade lyckligt och Ulf skrev inget om denna.

"Varför" frågade jag?

Ulfs svar på denna fråga var "man skriver inte om tåg som kommer fram men däremot om tåg som spårar ur".

Ett jäkla bra svar.

Men nu är vi där. Nu skriver man ju t.o.m. om tåg som kommer fram i tid och man tar sig för pannan. Var har hänt?

Vår fantastiska Järnväg som den rödgröna röran vill satsa miljarders miljarder på genom att bygga höghastighetsbanor över stora delar av landet klarar ju varken vintern eller sommaren nuförtiden.

En gång i tiden arbetade jag inom SJ banavdelning. Då var solkurvor ett vanligt fenomen men genom ny räls och betongsliprar så skulle dessa vara ett minne blott sades det.

Vad har hänt? Nu läser man om detta fenomen bara solen tittar fram.


Tack för ordet.

Vännen Kenneth


















Inga kommentarer: