lördag 24 juli 2010

Funderingar







Pres Stopp!

Idag den 30 Juli meddelades det att
Lokföraren körde för fort.
Hastigheten vid olycksplatsen är 35 km/tim
medan tåget höll 55 km/tim meddelas från Schweiz.


Funderingar om en Urspårning

Världens säkraste tåg - Världens långsammaste Expresståg. Det handlar om en av Schweiz största turistattraktioner, Glaciärexpressen. I går hände det som inte får hända, tåget spårade ur med hemska följder. I nuläge ett dödsoffer och ett 40-tal skadade varav sex svårt.














Långa tåg och djupa dalar är signifikativt för Glaciärexpressen.

















Vad hände egentligen? I nuläget vet ingen mer än att tre vagnar spårade ur och välte i en svag kurva vid ett uppförslut. Platsen för urspårningen var mellan Laax och Fiech. Tågets medelhastighet är endast 30 km/tim och tåget lär knappast hållit en högre hastighet vid tillfället för urspårningen.

Nu tänker inte jag att gå in på detaljer eftersom jag knappast är rätt person att uttala mig om sådant jag inte vet och kan. Att man haft en stor tur vågar jag däremot dock påstå eftersom där tåget spårade ur var det ingen stor höjdskillnad.

På tal om höjdskillnad, Tänk om!








Några vackra bordstabletter påminner oss ständigt om denna vackra tågresa.


Vad jag däremot kan berätta om är att en resa med Glaciärexpressen är något av det häftigaste jag upplevt i form av resor. Min dröm sedan många år tillbaka förverkligades för två år sedan när jag (vi) åkte från S.Moritz till Zermat en sträcka på c:a 30 mil.

Över 250.000 turister reste förra året med Glaciärexpressen.

Om detta kan Ni läsa om i några av mina bloggar från Oktober 2008.

Många Svenskar står i tur att åka med Glaciärexpressen eller andra liknande tåg i Schweiz och oron är säkert stor bland dessa. Själv skulle jag inte tveka en sekund att kliva ombord på ett av tågen, imorgon om detta varit aktuellt.

Man skall veta att de Schweiziska järnvägarna är bland de säkraste och punktligaste i Världen.

Allt kan hända om man är ute på vägerna, bil, buss, tåg, flyg, båt eller hängande spårvagnar (se nästa ämne i denna blogg) och risken att det skall hända något igen är nog en på miljonen.

Hängande Spårvagnar!















I staden Wuppertal c:a 40 km norr om Köln finns en fantastisk attraktion i form av hängande spårvagnar. Denna attraktion är mer än 100 år gammal (invigdes 1901)

Fram till 1999 hade ingen olycka med personskador hänt men några dagar innan jag skulle dit med min buss och en grupp på c:a 20 personer så störtade en vagn ner i floden Wupper. Fyra personer omkom och ett 40-tal skadades.

Eftersom Wuppertal bara var ett delmål för min resa så var det bara att fortsätta vidare mot Rhen/Mosel som var resans egentliga mål. Wuppertal och en färd med de hängande spårvagnarna var bara att glömma.

Detta spännande och annorlunda sätt att färdas transporterar dagligen c:a 70.000 passagerare längs den 13 km långa sträckan längs floden Wupper.

Efter olyckan så tog det några veckor innan allt var som vanligt igen.














Kritiken mot Tågresor i Sverige

Denna har ju varit massiv under året som gått. Inte minst undertecknad har fallit in i kören. Det har handlat om försenade tåg, inställda tåg, varma tåg, överfyllda tåg, ja hela registret helt enkelt.

Men mig veterligen så får man gå långt tillbaka i tiden för att läsa om en olycka där passagerare skadats eller förolyckats.

Detta måste ändå vara det allra viktigaste när det gäller att resa oavsett färdsätt.

Historisk Buss

Nedanstående rader och bilder tillägnar jag vännen Staffan Sävenfjord som just nu är i färd med att proppa i sig en massa Napoleonbakelser för att fira 2 år som bloggare.

















Staffan kan det mesta om tåg, bussar mm. Därför tog jag några bilder av en mycket vacker turistbuss som jag bekantade mig med på den fabulösa Bil- och MC träffen Vikingatider i Löddeköpinge. I tisdags så fanns här nog bortåt 1000 fordon och då bl.a. denna vackra f.d. SJ buss.

















Nu skall jag inte berätta något om bussen utan det överlåter jag till Staffan (under kommentarer efter bloggen) som förhoppningsvis läser bloggen. Om så inte är fallet så får Ni vänta till nästa blogg.

Till slut så kan Ni se en videoupptagning från en annan häftig tågresa. D.v.s. över
Kielkanalen, gå in på min youtubesida och scrolla Dig fram där:
www.youtube.com/malmoearena

Kolla gärna min fotoblogg: www.kennethsvardagfoton.blogspot.com

Och tänk på att klicka på bilderna så blir dessa större.

Vännen
Kenneth


Foton: Undertecknad utom bilden av mig själv och bordstabletten, jo förresten jag fotade underlägget förstås...


2 kommentarer:

Staffan Sävenfjord sa...

Hej Kenneth!

Bussen är en av SJ:s bussar för expressbusstrafik t ex Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Det vill säga 1950-talets motsvarighet till Swebus (Express). Fast på den tiden gick det bara en tur om dagen i varje riktning och restiden var lång. Bussvärdinna medföljde som skötte lite enklare servering samt pekade ut sevärdheter utmed vägen. Och inte minst kollade biljetter. Sådant befattade sig inte föraren med på den tiden där han satt i sin avskärmade bur längst fram. Bussen du fotograferat är bevarad av Helsingborgstrafikens museiförening och används än i dag för t ex sightseeeing.

När det gäller persontrafik med tåg i Sverige är faktum att ingen resenär har omkommit vid en tågolycka sedan 1990. Då omkom två personer vid en urspårning i Sköldinge mellan Flen och Katrineholm. Det har dock förekommit dödsolyckor där resenärer ramlat av tåget sedan dess. Dessutom har personal i tjänst omkommit i samband med olyckor, men alltså inga resande.

Hälsningar
Staffan

Kenneth Svensson sa...

Tack för lektionen Staffan.

Bästa Hälsninga
Kenneth