söndag 21 mars 2010

Åter till vardagen


Veckans tips på min Youtube sida:





Egna uppladdningar: Sök MSC Cruise Showtime

Favoriter: Sök Porsche 911 funniest comercial ever

Nytt på fotobloggen:
http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/

Åter till vardagen.

Min förra blogg handlade uteslutande om vännen som svek, d.v.s. Sydsvenskan.

Jag skall inte orda mycket mer om detta men Du som är nyfiken kan ju gå tillbaka till förra bloggen.

Jag har nu åter Sydsvenskan i brevlådan när jag stiger upp på morgonen. Jag fick en (två) ursäkter, i och för sig ganska lama men ändå.

Det var nyttigt att inte ha tillgång till morgontidningen när man steg upp. Första dagarna höll jag på att bli tokig men text TV, div.nättidningar, t.o.m. Metro och därefter Kvällsposten visade sig efterhand att vara tillräckliga. En av dagarna hade jag ärende till Öresundstermi-nalen (Bussterminal) och här finns en uppsjö av gratistidningar bl.a. Sydsvenskan så det var bara att lägga beslag på ett ex.


Bra tidning men inte perfekt.

Hade det gått ytterligare en dag så hade jag i ren protest prenumererat på Skånska Dagbladet. Jag har inte slagit detta ur hågen för jag har bara en månad på Sydsvenskan eftersom jag skall iväg på en långresa.

Jag tycker att Sydsvenskan är en bra tidning men deras Kultur och Nöjessidor tilltalar dessvärre inte mig. På denna punkt är Skånskan överlägsen inte minst deras uppföljning av musik för oss "vanliga" människor. Jag har på denna punkt inte hört någon som sagt sig nöjd med Sydsvensk-an. För mig så känns det som att Sydsvenskans redaktionsledning på denna punkt är för unga för att motsvara min, och de flesta jag umgås med, smak.

Vad jag däremot gillar på Sydsvenskan är deras avslöjande av diverse politiker, företagsledare d.v.s. undersökande jounalistik. På denna punkt tror jag inte att denna tidning har sin överman i hela landet men även Sportredaktionen är Ok.

Som jag skrev i rubriken i förra bloggen "Vännen som svek" så förstår läsaren av min blogg ändå hur förhållandet med Sydsvenskan upplevdes.

Veckan som gick.

Nåja allt var inte bara eländes elände i förra veckan, tvärtom. Jag åkte runt och träffade en del gamla Busskolleger och var några timmar hemma i Eslöv hos min efterträdare, Gert Anderberg, som nu är Ordförande i Skånes Bussbranschförening.

Gert som delvis dragit sig tillbaka från Arriva (bara delvis), med ålderns rätt, kämpar med en gammal dröm. Att bygga upp sin gamla modelljärnväg som under många år gömts i en av husets garderober. Vi är nog åtskilliga 40-talister som just nu kämpar med detta tror jag. Gerts dotter Maria lämnade hemmet för ett år sedan för att studera i Örebro och då blev det ett rum ledigt i Gerts Eslövsvilla. Jag har sällan upplevt Gert så glad som när Maria berättade att hon skulle flytta hemifrån. Förlåt detta kanske var lite elakt sagt för Gert älskar verkligen Maria och saknar henne mycket. Men detta att få plats för en modelljärnväg väger tungt i detta sammanhang.



















Ovan: Mitt fina Tyska ellok inköpt för några år sedan. Själv har jag ingen modelljärnväg längre men detta vackra lok pryder sin plats ändå.

Undre bilden: Gerts senaste, den vackra passagerare vagnen från 30-talet här med ett av mina andra tyska lok (fungerade ej tyvärr).


















Åter till Gerts modelljärnväg. Gert har en stor samling med lok, vagnar, spår och byggnader. Eftersom modelljärnvägarna idag är digitaliserade så måste han satsa på att investera i nya lok vilket inte direkt är billigt. Ett lok kostar drygt från 3000 kronor och uppåt. Så en billig hobby är det inte. Gerts dröm är att enbart ha Svenska lok och vagnar då framförallt från 30- och 40 talet. I väntan på dessa inköp så får man använda sig av vad som finns därför hade jag med mitt vackra Tyska ellok. Spänningen var stor när Gert placerade detta på rälsen och drog på transformatorn eller vad det nu heter. Loken rullade mjukt iväg ljudlöst och även undertecknad blev som barn på nytt.

Världens största modelljärnväg (Hamburg) kan Ni läsa om i februari 2009 bloggen.
Gå gärna in på: www.miniatur-wunderland.de

Mer veckan som gick.

Som sagt några runder till gamla Busskolleger, denna vecka Sydkusten och Österlen. Jag skulle ge Öresundsterminalen och Håkan (krögaren) och Anita (platschefen) en hjälpande hand. Dessa två medarbetare på Terminalen är mycket serviceinriktade och jag (vi) har dessa att tacka för det fina mottagandet som Amiralens Storband fått i samband med sina s.k. Öppna repetitioner (1 gång/månad) här.

















Trivsamt för publiken, trivsamt för orkestern och trivsamt för Öresundsterminalens medarbetare. Vad kan man mer begära?

Sista konserten för säsongen på Ö-terminalen den 7 april kl 19.30

Vill Ni ta del av vad som händer runt Amiralens Storband så maila mig så skickar jag över deras nyhetsbrev i framtiden. keam@bredband.net (skriv Nyhetsbrev).

Min uppgift.

Att berätta om Öresundsterminalens nya giv d.v.s. att ta bort Angöringsavgifterna för bussar plus en rad andra nyheter som kommer att tilltala bussbolagen var min främsta uppgift. Jag räknade med att hinna besöka bortåt tio bussbolag per dag. Det var min ambition men det fick jag snabbt ändra på för mottagande var mycket hjärtligt och det blev många koppar kaffe och kakor. Men trevligt var det och alla var positiva till mitt ärende.

Fotografera fartyg.

Att vara till sjöss är något av det roligaste och mest spännande som finns. Inte minst om man gillar att fotografera. Då inte bara att fotografera det egna fartyget utan framförallt fartyg som man stöter på i hamnar eller ute på världshaven.


















Ovan, MSC Lirica (ett av MSC:s mindre fartyg idag, c:a 250 meter långt) Costa Rica, Karibien.

Nedre bilden. Maxim Gorkij, Nordatlanten

Fler av mina bilder på Fartyg. http://www.goranpettersson.se/



















Jag har tidigare berättat om denna jätteintressanta www sida som handlar om fartygsrörelser över hela världen: http://www.goranpettersson.se/

Här finns inte bara fartygsrörelserna utan även bilder av diverse fartyg som besökare av sidan skickar in. Jag noterade att jag hade c:a 50 bilder i mitt fotoarkiv av diverse kryssnings- och passagerarfartyg så även jag har börjat att skicka in foton. Här finns allt ifrån MSC Lirica till Maxim Gorkij.


Inte sur längre.

Som Ni kanske noterat så är mitt humör bättre nu. Jag har ju skakat av mig, nej förresten jag skulle inte skriva mer om vad som hänt utan nu blickar jag framåt istället igen. Våren kommer, fotbollen har sparkat igång VM-Hockeyn startar, vad mer kan man begära!!

Missa inte min fotoblogg. Mikael Svenssons Rostocksresa gav ett spännande resultat eller vad tycks?
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com

Besök gärna min Youtubesida som har massor med underhållning:
www.youtube.com/malmoearena

Fler sidor:
http://www.kestravel.se/
http://www.amiralensstorband.se/

För större bilder klicka på dem.
För större skärmbild klicka påp f11

Vännen Kenneth







Inga kommentarer: