Fotobloggen just nu häftiga musikfoton:
http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/
Missa inte min Youtube sida med många
fina musikvideos:
www.youtube.com/malmoearena
Monstervågor forts.
Jag har gått och grunnat på vad denna blogg skall handla om! Räddningen kom för några dagar sedan (3 mars) i form av ett otäckt olyckstillbud med Kryssningsfartyget Louis Majesty på väg från Barcelona till Genova. Några timmar efter det att fartyget lämnat Barcelona slog tre 8 meters höga vågor in i sidan på fartyget. Inte de monstervågor som jag berättade om i förra bloggen men illa nog ändå. Två passagerare omkom dessvärre då glasrutor och tunga möbler virvlade runt i stora salongen. Fartyget, som ägs av Cypern rederiet Louis Cruises, tillhör inte de allra största i klassen men är byggt för att klara oceaners svåra förhållanden.
Foton: Nätet
Inga monstervågor!
Nu kanske det är överdrift att prata om monstervågor. I min förra blogg berättade jag om vågor runt 30 meters höjd. Hade denna typ av våg träffat fartyget så vågar man inte tänka på vad som följderna skulle bli. Fartyget stod bra emot de höga vågorna, trots den tragiska utgången med dödsfallen. Man var tydligen inte förberedd på vågorna för då hade man ändrat kursen och valt att gå mot vågorna istället.
Birka Cruises.
Fartygets historik är intressant. Det finska varvet Wärtsilä Marin var kontraktade att bygga fartyget men gick i konkurs år 1990. Ordern övertogs av Kvaerner Varvet som färdigställde fartyget 1992. Urspunglig beställare var Birka Cruises som gav fartyget namnet Birka Queen.
Kostnaderna för fartyget sköt i höjden, varför Birka Cruises backade ur affären. Majesty Cruise Line övertog fartyget och döpte detta till MS Royal Majesty.
Fartyget såldes 1997 till Norwegian Cruises som då passade på att förlänga detta med c:a 30 meter i Tyska Bremerhaven. Fartyget döptes samtidigt om till Norwegian Majesty.
År 2009 så såldes fartyget till den nya ägaren Louis Cruise Line och fick samtidigt namnet Louis Majesty.
Sammanfattningsvis så kan man säga att det är ett modernt och elegant kryssningsfartyg. På vinterhalvåret kryssar det i Karibien och på sommarhalvåret i Medelhavet.
Fartyget är 200 meter långt, vilket idag inte är speciellt imponerande i jämförelse med dagens mastodonter som är upp till 350 meters längd (Royal Caribbeans, Oasis of the Seas).
I skrivande stund så ligger fartyget kvar i Barcelonas hamn för reparation.
För Er som är intresserade att följa vad som händer på världshaven så finns det en utmärkt sida på internet. http://www.goranpettersson.se/
Här kan Ni leta upp Era favoritfartyg eller kolla fartyg som fastnat i isen. I natt kl 2 var jag av en tillfällighet uppe och då noterade jag att Viking Lines Amorella precis kommit loss med hjälp av Isbrytraren Ymers hjälp och stävade med 20 knops fart åter mot Stockholm.
Detta var långt innan TT och SVT, Sveriges radio eller nyhetstidningarna var vakna tydligen...
Är Ni med även i nästa vecka så kan jag locka med ännu en högintressant länk, då handlar det om flyg.
Bästa Hälsningar
Kenneth
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar