lördag 13 mars 2010

Sydsvenskans svek


















Sviken av en vän!

Efter 44 år som trogen prenumerant har Sydsvenskan klantat till det rejält.

För att ta det från början så kom det en faktura för c:a 1 månad sedan på en ny 3 månaders period, fakturan kom c:a 30 dagar innan abonnemanget skulle gå ut.

Eftersom jag skulle åka bort i c:a en månad fr.o.m. 8 april så tog jag kontakt med Kundservice för att säga upp mitt abonnemang alt. få en månads fortsättning. Sedan några år tillbaka kan man inte göra uppehåll mitt i en period och få motsvarande dagars förlängning i slutet.

Vid tidigare tillfällen så har jag låtit andra få tidningen istället vilket har känts Ok fast inte helt bra ändå eftersom man betalar surt för något man inte får.

Jag slog Kundtjänst en signal och undrade vad jag hade för alternativ. Jag ville ju ändå vara kvar vid Sydsvenskan.

"Säg upp prenumerationen och ta en på en månad" "Men sedan då?" undrade jag och fick svaret att "när Du kommer hem så kan Du ta en ny prenumeration".

"Det låter vettigt, vad göra med fakturan?" "Vi skickar en ny" var svaret.

Tiden gick ingen ny faktura så jag blev orolig och ringde Kundtjänst igen.
Personen här kollade upp det hela och svarade att fakturan skickas samtidigt som det nya abonnemanget startar.

Detta startade i Torsdags (11 mars) = ingen tidning!!!

Nytt samtal nu för tredje gången. Vad har hänt? Kundtjänst representant hittar plötsligt inget om mig men säger att han kan fixa en månads prenumeration så tidningen kommer fr.o.m. nästa dag (Fredag). Jag tackar och allt verkar bra.

Tidningen kom och friden lägrade sig över Svenssons.


Idag, Lördag ingen tidning!!!

Jag gick in på Tidningsbärarnas hemsida och klickade på utebliven tidning och sedan skrev mitt telefonnummer. "Finns ej i vårt register" blev svaret.

Efter många om och men hittade jag ett telefonnummer och fick därmed kontakt med en representant för Tidningsbärarna. Hon sa "Enligt våra noteringa så fick vi igår (Fredag) besked att Ni skall inte ha tidningen!!! Ridå...

Fyrtiofyra år


Vad är nu detta? Vi har varit trogna prenumeranter på Sydsvenskan sedan 1966.
En kort period testade vi en annan tidning men var snart tillbaka igen.

Fyrtiofyra år, alltid betalat räkningarna i god tid aldrig någonsin haft någon betalningsanmärkning och Sydsvenskan skiter i en trogen kund.

Alla möjliga människor får gratistidning (prov prenumerationer) det ligger tidningar utspridda lite här och var så man kan plocka med sig ett ex men
en vän? som troget betalt under hela sitt vuxna liv denne sviker man totalt.

Trogna kunder det bästa man har!

Jag har arbetat med affärer i hela mitt liv och lärt mig att först och främst värna om det man har. Det tar tid att bygga upp ett kundförtroende men det är snabbt att tappa detta.



Min vän Christer har också råkat ut för något liknande för några år sedan och blev fullkomligt nonchalerad av tidningen trots en c:a 15 årig bekantskap.
En fullkomligt absurd situation då tidningen uteblev var och varannan dag med massor telefonsamtal som följd.
Christer pratade med än den ena än den andra på tidningen alltifrån Kundtjänst till högre befattningshavare och menade att en gratismånad borde vara en vettig kompensation.

Icke sa Nicke fast några dagar senare erbjöds Christers moder en tremånaders provpremuneration liksom givetvis hundratals andra, här är det inte fråga om värna om en gammal kund..


Jag har erfarit att många människor är förbannade på tidningen, "dom är för stora och har ingen konkurrens" men jag har alltid försvarat Sydsvenskan med näbbar och klor men det är slut med det nu.


För mig så blir det Metro (hemska tanke) på morgonen och Kvällsposten på dagarna.


Ett Misstag


För att återvända till detta idiotskap (kicka den ekonom som kom på det) att man skall betala för en tidning som man inte får. D.v.s. när man tog bort förlängningen efter ett uppehåll så vågar jag gissa att tidningen tappat många trogna kunder.


Detta med ev. förlängning lär vara en dyrbar historia säger man, men om man räknar på all Goodwill som man förlorar så är detta i slutändan mycket dyrare gissar jag!

Ingen Gnällspik men!

Till mina trogna läsare av bloggen så beklagar jag min aggresiva ton. Efter min förra blogg som hade rubriken "En gnällspik tycker till" hade jag bestämt mig för att denna blogg skulle vara trevlig och snäll, men Ni förstår säkert varför den blev som den blev.

En positiv sak vill dock jag framhålla och det är dessa fantastiska tidningsbärare som i ur och skur i alla väder levererar tidningen så när man stiger upp på morgonen finns den bara där.
Tack skall Ni ha.

Kenneth


Inga kommentarer: