söndag 26 juli 2009

Bilar - Musik och lite av varje












Bilar - Musik och lite av varje.

Se även vännerna Ensio och Christers foton på min fotoblogg.
http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/

För större bilder peka på dem

50-tals nostalgi i Tomelilla


Min namne i Kvällsposten Kenneth Larsson berättade om ett 50-tals museum i Tryde. Givetvis så måste man dit. Tryde ligger några kilometer norr om Tomelilla d.v.s. en timme från Malmö.




Femton tidsenliga butiksinredningar har skaparen Kaj Persson byggt upp i sina lokaler.



Här finns bl.a. en hel del intressanta butiksmiljöer i de sprängdfyllda lokalerna. Bilar, husvagnar, radioapparater, mopeder, ja allt mellan himmel och jord.

Ett trevligt 50-tals Café och det jag kanske imponerades mest av en otrolig samling miniatyr modeller av alla sorts bilar.




En läcker Amazon i customutförande är den läckraste bilen i samlingen. Amazonen tillhör ju inte 50-talet men det får man ta.






En trevlig miljö mitt ute på den Skånska vischan. Fast i ärlighetens namn så föredrar jag Johannamuseet några mil bort men det är en annan historia.


Vill Ni uppleva Entusiastbilar och MC i massor så åk ut till Löddeköpinge. På tisdagskvällarna så vallfärdar Bil och Mc entusiaster dit för att titta, snacka, äta god och billig korv.


Bingo, storkar!

Det är inte ofta man upptäcker storkar i naturen. Senast så såg jag en när vi var i Schleswig - Holstein för några veckor sedan. Då skall Ni veta att det var flera år sedan sist. Längs småvägarna hem i närheten av Häckeberga så gick två storkar och letade godis. Stanna bilen upp med kameran och storkarna stod snällt och lät mig ställa in kameran och ta mina bilder. Bingo...




Malmö "Gamla" Fotbollstadion i lågor?

Anne-Marie kom med andan i halsen, titta vad händer på Malmö Stadion? Jag kastade en snabb blick och såg en massa bengaliska eldar. Innan jag fick fram kameran så hade dessa övergått till en tjock rök som vällde ut över planen.

Vad hände?

Jo MFF som har landets bästa supportrar visade på detta sätt sitt stöd för MFF som tränade inför mötet med Halmstad i Malmö (0 - 0) några dagar senare. Fantastiskt det är just så man hoppas att klubbarnas supportrar skall stötta sina lag.




MFF Bussen.

2006 så rullade denna fina buss ut på vägarna. Specialdesignad för MFF. Över denna buss vilar nog en förbannelse för MFF vinner allt mer sällan sina matcher.
Ni som följer MFF i vått och torrt kan säkert bekräfta att de tre senaste åren inte var (är) någon hit.





Schweer Transport!

Med jämna mellanrum så kommer denna (dessa) mastodontiska lastbilar längs Malmös gator. Man transporterar vindkraftsfundament från Kockums Industrier i Malmö. Kockums som snart flyttar sin produktion från Malmö till Trelleborg är också en stor tillverkare av järnvägsvagnar, främst Malmvagnar men även godsvagnar av olika typer.




Mastodontiska Tyskregistrerade lastbilar körs med stor skicklighet genom stan ut på vägarna



Jazzfestivalerna
Dessa avlöser varandra på denna tid på året. Nu senast i Smyge där det var härlig musik på två scener. Bästa miljö bjuder Köpmansmagasinet på.



Jazz i Smyge invigdes av Swinging Bones som har varit med i samtliga 12 festivaler som hållits här.
På min Youtube sida kan ni få några fina smakprov härifrån. Speciellt gillade jag låten Busted som ursprungligen framfördes av Jonny Cash. Även vår svenska grupp Spotnicks hade denna häftiga låt på sin repertoar.



Magasinets miljö är precis som man vill ha när det gäller musik. Här spelar Jazzt 4 Fun kvartett med vokalisten Carina Eklund (nedan).



Bilden som publicerades

Ibland så händer det att jag skickar in ett intressant foto till någon tidning. Denna gång så publicerade Kvällsposten bilden. Bilden visar hur igenslammad Smyges annars så fina hamn är. Man har år efter år investerat stora summor för att förbättra miljön men det vill sig inte. Nu måste man ta itu på allvar med detta problem.

Det här duger inte.

Hit kommer turister från hela landet plus en hel drös tyskar och danskar.




Smygehamns tråkiga hamnmiljö . En skam för Trelleborgs Kommun.

Jättebron

Ni som följer min blogg kommer säkert ihåg att jag berättade om Rendsburg och den snart 100 åriga bron över Kielkanalen. Backar ni tillbaka i min blogg så hittar ni mina rader om bron.

Vill ni vara med på en tågresa över Kielkanalen så kan ni gå in på min Youtubesida.

www.youtube.com/malmoearena

Glöm bara inte att slå på ljudet för här spelas en skönt klingandes musik.





Smutsiga tåg, inte i Turkiet!

Min förra blogg handlade om smutsiga tåg och stationer i Malmö och Skåne. För några år sedan så åkte jag tåg (2 ggr) mellan Ankara och Istanbul. När jag gick genom mitt fotoarkiv så dök detta foto upp.

Herregud så rent och fint. Sverige har spårat ur den saken är klar...men varför?




Ankara station, glänsandes rent.


Till slut missa inte fotobloggen. Just nu Ensios fantastiska kryssningsfoton.

http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/


Vill Du skicka in Dina foton?
keam@bredband.net



Fler intressanta länkar:
http://www.kestravel.se/

Vännen
Kenneth


Foton: Kenneth Svensson























1 kommentar:

butiksinredning sa...

Hej,
Läste ditt inlägg om 50 tals inredningen i tommelilla. Konstaterar att allt inte var bättre förr men måste erkänna att det var mer robust och läckrare förr. Idag är allt "strömlinjeformat" och enhetligt. Trist!
Kul blog du har